minoosmamma skrev 2009-04-12 18:57:48 följande:
Anonym (Hej) skrev 2009-04-12 10:13:36 följande: Hej!Min man har adhd. Jag ska göra utredningen i höst då min läkare och terapeut misstänker samma sak.Jag har också fått "erbjudande" om stöd i min föräldraroll och jag känner mig också kränkt! Jag har inga problem att ta hand om mina barn men det känns nästan som dom tror det. Eller jag kanske överreagerar?? Jag vet inte.Min dotter har ingen barnomsorg än. Dom som merker det är jag själv och min mamma som träffar henne mest. En väninna till mig också.Ska försöka förklara lite av hennes "tecken".Hon är antingen JÄTTE glad eller JÄTTE arg. Inget mellanting. De 6 första månaderna i hennes liv skrek hon i princip dygnet runt=( Hon är fortfarande otroligt skrikig.Ilskna utbrott! Hur jag än försöker får jag inte henne lugn. Tycker nästan det blir värre om jag försöker prata lugnt med henne. Hon kastar sig åt alla håll och kanter. Och vrålar. För allra minsta småsak...Hon har ALDRIG sovit en hel natt hittills.Allmänt missnöjd.Du får jättegärna berätta om ditt barn. Alla tips är välkommna!
Allt ja skriver skriver jag inte av några "elakheter, på hopp" ect Så hoppas du kan tolka de jag skriver rätt
har ni uteslutit olika sorters allergier?
hur fungerar tarmarna?
Har du läst om olika utvecklings faserna hur dem kan vara?
Nu ska jag försöka minnas olika saker som fått mig och anda att tro att allt inte har "vart rätt"
Min oro för mitt barn började redan första levnads dygnet (känslan att något inte skulle/Var/är rätt och vart så under barnets uppväxt i vissa perioder och min känsla har pendlat lite till och från.
Först då barnet kom ut skrek inte barnet för ens 3 dagar gamal, hade skakningar. var slö och orkade vissa stunder inte äta
Barnet uppfattades av "alla" som jätte snäll.
Kröp aldrig, var "sen" på att vända sig. var sen med att kunna ställa sig upp och hålla sig i själv. gick som 18 månader. Var "skrikig" rätt ofta men allt berode på barnets tarmar som vi först nu börjar ÄNTLIGEN bli bättre. Behöver inte medicinera med alla dessa olika mediciner. (utan nu "bara" vid behov.)
Att barnet var litet, "sen i utvecnklingen" andra mammor påpekade ett o annat.
vid de olika utvecklingsfaserna (som jag nu idag "lärt" mig att denna "panik från de lilla barnet om man lämnar rummet vissa gånger. sover oroligt som liten.
Men med tiden har det blivit svårare, då barnets ord, styrka i muskler, och "handlingar" blir mer ¨på talade.
Vi började friviligt en "föräldrautbildning" där man lär sig en form som heter KOMET, och den har blivit en räddare för oss i många lägen oh vi är så otroligt tacksamma över att vi faktist gick denna. Och inte ens soc fåår reda på att man har gått den!
Barnet slog mig flertals ggr om dagen, förstörde hemmet, rev rum i huset, kastade saker, gapade skrek. spottade, klöste, rev, tog till saker och slog mig, förstörde vissa saker barnet visste om att jag tyckte om, kunde ligga och gallskrika i 2 timmar, i bland kräkas för barnet var så ARGT och skrek, Inget vi gjorde, sa eller dyl. hjälpte.
Under denna utbildningen var de en av gångerna barnet hade sina utbrott, och de fick för första gången se vårt barns betende. Den kvällen fick de ringa och avboka en annan familj som de skulle till efter oss. (just de utbrottet utlöstes av att jag och handledarna gick in i ett annat rum för att spela upp olika situationer då barnet fick sina utbrott. som tex kunde gallskrika i bilen då ja kör och samtidigt sitta och sparka mig (självklart fast spänd i barnstolen) på min arm så jag fick blåmärken)
Barnet rev ner ett helt vardags rum då dem var här, min man fick gå upp och rädda min laptop och en annan sak ja var rädd om. De blev ännu värre då jag inte bar ner barnet på nedervån, för plötsligt kunde vårt barn inte gå. Men erbjödmin hand men inget hjälpte. (efter de utbrottet så sa båda handledarna att de nu först insåg hur jobbigt jag har det (vi) men då min man jobbar o är borta såmånga timmar/dag så la de kraft i att lägga lite mer tid varje vecka under någraveckor för att hjälpa mig med olika situatuioner.
Jag o en vän till mig var på shoppingcenter och barnet fick enorma utbrott.
Vissa har sagt till mig; Mitt barn skulle aldrig göra så emot mig, de skulle den bara våga 1 gång. Och talade om för mig att den mammans barn hade Respekt för henne. Men då jag vet hur den mamma gör och gjorde i olika lägen så är de helt emot min uppfattning hur man bör uppfostra och hantera trots och lägen i uppfostran.
Vi har haft stora problem med sömn och håller på att hitta ett läge vad som är bäst, så att barnet inte är över trött, för utmattad av olika aktiviteter hemma/dagis. och inte heller vart understimulerad. Och att barnet inte fått sova ngt på dagen.
men har fått theralen till barnet att ta till. För så som barnets sömn mönster och "betende" i det läget var absolut inte hållbart för någon i längden.
Vårt barn som var så SEN, har gått om många i utveckling och motorik
gillar gymnastik, spelar fotboll, lärde sig vissla som 3 åring, och la puzzel på 50 bitar som 3 åring på ca 15 min. har nu köpt ett puzzel på 120 bitar. var med mig hos läkare för några veckor sen då ännu inte fyllda 4 år. skulle kolla synen och läkaren frågar mig vilken bokstav det var, barnet säger vilken bokstav rakt ut, och gillar bokstäver och siffror, räkna lite lätt, och en dag på apotektet ser barnet en tjej som har ett par jeans som står 69 på. Barnet säger" 6:a 9:a Hocuspocus siffra" Då jag innan brukade säga att just 6:an kan trollas till 9. jag såg inte så barnet gick fram nästan till den tjejens byxor och pekade. Lärde sig vid/runt/strax innan 3 års dagen ställa sig upp på gunga ta fart.
Men med de "poitiva, Starka sidorna vårt barn har.. Så finns där problem..
som vi får kämpa med dagligen.
De får inte lukta konstigt i en miljö barnets ska finna sig i.
(vilket stället till de särskilt då barnet måste gå på toaletten)
Om folk luktar äckkligt, saker, mat luktar konstigt, äckligt.
Får kvälvningar om man tex gör iordning katterna (torkar ögon)
Om man inte alltid luktar gott i munnen oh ska ge barnet puss, då barnet många gånger blir så illamående att de tåras i ögonen, och nära på att kräkas.
Viss mat är "konstig" luktar, konsistens kan få att barnet mår illa och måste sppotta ut då kvälningarna blir för mkt.
Vi har haft stora problem med att få klippa naglarna händer/fötter, men nu har vi bara fötterna kvar.
Kläder kan lukta äckligt, fast de är helt nytvättat,
kläder kan "stickas" inte sitta bra.
byxor får inte sitta strax under/vid naveln, utan ska sitta "under magen"
Kan få panik om man tagit på strumpor och ngt inte sitter bra vid tårna, utan skrik blir direkt innan man knappt hunnit släppa resåret vid vaden då man tagit på strumpan.
ja de var lite av det.
Barnet kan blir ledsen, om någon pratar "högt" eller ngt låter på speciella sett och bli vissa gånger ledsen för det gör så ont i öronen för det är så högt. vissa saker kan vara svårare att "höra" men mest problem med saker som är för högt.
och sen att främande kan lukta konstigt.
och barnet kan som är så liten, blir helt illamående ibland få kvälningar då barnet ser annat barn peta i näsan och äta.
Och mycket som jag nämnde nu gör mig så otrolgit ledsen att mycket av dessa problem har även jag.. att jag önskar ingen annan att ha så,,
fråga på om du undrar, ja andra med om ni vill