• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Fjärilen72
    Fjärilen72 skrev 2009-04-12 12:59:53 följande:
    Skulle ni bli sura om någon skämtade om ADHD/ADD, AS osv i allmänhet? Skulle ni bli sura om någon skämtade om ert egna beteende? (Typ "du gör si eller så pga din AS", "Sådär säger du bara pga din ADHD osv) Skulle ni bli sura om det var någon med samma diagnos som skämtade om eran diagnos/beteende? Om det var någon med en annan diagnos då? (Typ någon med AS skämtar om din ADD) Hur långt kan man gå när man skämtar? Vad skulle ni tycka var okej? Funderar seriöst på att skapa en högst ironisk tråd i "Sandlådan" eller nått för att bli av med mina "aggressioner".
    Om jag orkar så dyker Sandlådetråden upp ikväll/inatt annars får den nog vänta tills imorgon.

Tvekar fortfarande då inte alla har svarat på vad dom skulle tycka om det..
  • Anonym (fia)
    carita1974 skrev 2009-04-11 18:44:38 följande:
    Hej hej tjejer!Hur mås det?Här är det på väg uppåt iaf...tror jag...Jag tror mitt mående är ¨bättre för att det börjar bli ljusare ute nu...och det känns helt fantastiskt...fick tummen ur röven här för ett tag sen och vårstädade bland kläder.skor,mitt smink...barnens leksaker..jaaa...allt....gubben fråga om jag gick på nått...*s* men det var helt fantastisk...är på bra humör och jag känner att jag orkar ta tag i saker m.mHur mår ni andra nu ?Mår ni bättre nu under vår och sommar????Kram o glad påsk Carira
    Jajamen helt klart mår jag bättre på vår o sommar. Varenda år undrar jag varför man bor i detta landet med så kort sommarhalvår, o får ångest över att det snart är höst igen. Lite glädjeskugga alltså. Men i år har vi ny bostad, har äntligen kommit från gettot i stan o ut på riktiga landet, med hönsgård o växthus, man får påta o peta i rabatter o det gror i mina krukor, många fönster att putsa o sy vårgardiner, barnen springer ut o leker, vilken idyll det har blivit, gör mej lycklig i sej. Sen har jag haft nåra dagar nu när jag blivit trött som fasen prick kl 13, och fått kämpa för att inte somna i ett par timmar sen gått igång på nytt. Vårtrött kanske det heter, men ja jag mår bättre i solljuset o fågelkvettret o guvetallt. Duktig du vart, visst känner man sej som världens bästa o nöjdaste när man gjort sånt. Jag tog isär ugnsluckan igår o putsade väck en pannkakssmet som varit där sen vi flyttade hit i höstas, sen har jag gått där o speglat mej i den, tog till o med kort på det o skickade till mamma, så stolt va jag. Oj va jag pladdrade nu har inte tagit morgondosen än så är väl därför förlåt, men kram till allesammans såhär i morgonsolen!
  • Anonym (fia)
    Ysta skrev 2009-04-12 23:11:58 följande:
    Jag har också såna samtal i mitt huvud fortfarande... kanske för att jag är den enda jag har att prata med. Nä men ibland så undrar jag verkligen hur det står till på hjärnkontoret... Jag är inte en person som gillar att använda ordet normal men jag känner mig som en alien bland alla andra.Det där med att hitta på saker och överdriva finns fortfarande kvar, speciellt om jag mår dåligt. Jag gör allt för att bli sedd, få uppmärksamhet... Faaan så svårt det här är att skriva, så här ärlig och öppen som jag är här i tråden har jag aldrig varit.Ibland så känner jag mig som två helt olika personer och enligt min fd sambo så beter jag så ibland... Mitt humör kan svänga på nån minut och när jag blir arg så blir jag så arg att jag säger saker jag inte menar, kastar saker och slår i grejer. Blir så hysterisk att jag inte kan andas om vi bråkar och han hotar att lämna mig och göra slut...Jag är hemsk att vara tillsammans med om man på allt detta lägger enorm osäkerhet, sjukt kontrollbehov och extrem svartsjuka. Så hur blir man bättre? Jag har kämpat i så många år, iofs alltid ensam utan hjälp, men utan framgång.
    Det är förmodligen till hjälp för dig att du iallafall vågar öppna dig här för oss, tror du inte? Det borde kännas som stor framgång att våga det, beröm till dig för det ysta! Skulle vela skicka jättemycket värme o kärlek till dig i en stor stärkande e-kram från mej till dej, hoppas den kommer fram. Jag känner igen det där humörsvängandet. Fram till för ett par månader sen så hade jag en halvårslång period av ständiga aggressionsutbrott på allt, varje dag vid samma tider mer eller mindre, på folk och ting, blev så arg så det svartnade o hjärtat slog så huvet var sprängfärdigt, skrämde mej själv o va sån, fast kände igen det sen tonåren, innan jag hittade amfetaminet, som fick ner mej på jorden i många år, tills jag sedemera såklart åkte fast för lagen. Men har fått adhdmedicin nu o allt har fallt på plats, alla runt mej är så glada för jag har jämnat ut ilskan, o fått ordning igen. Vad ville jag säja med detta det vet jag inte nu, men kram till dig ysta
  • Anonym (Skåne)

Idag så mår jag skitdåligt. Jag känner mig ärligt sjuk i huvudet. Jag vet att detta som jag kommer att skriva inte stämmer. men jag känner att mitt barn hatar mig. Hon vill vara hos alla andra förutom mig. Igår satt jag och försökte trösta henne i ca 30 minuter mendans hon satt och storgrät och sträckte sina små händer efter min man. jag bara känner mig så jävla värdelös. jag vet inte vad jag gör för fel. jag har försökt prata med min man och han blev så rädd/ledsen så han ringde min bästa vän som pratade/skällde på mig i ca 45 min och sa att det var mitt eget fel att lilltjejen inte vill vara hos mig. För jag då skriker åt henne.. men som jag sa då att jag är inte lika änglalik som min man då han kan i lugn ton säga till henne när hon biter/klöser/sparkar honom.. nej lilla gumman så får du inte göra.. jag själv kämpar med min inpuls att inte göra henne illa. jag har kommit en LÅNG bit i min prövning för jag har nästan slutat skrika åt henne nu. Som idag så både rev och slog och knep hon mig så att jag fick stora revor i ansiktet. jag förklarade lugnt för henne att det gjorde ont och att man inte fick göra så.. så det är jag jäkligt stolt över. Men det gör bara så ont när hon markerar så tydligt at jag inte duger när min man är i närheten (eller någon annan som är nära i våran krets). Jag känner mig så värdelös. sitter här och gråter nu.. har gråtit mig till sömns nu de senaste dagarna. Hela jag skriker att jag ska ge upp för det inte är värt det. men hur kan jag göra det när detta handlar om mitt barn. Jag älskar ju henne.. varför älskar hon då inte mig tillbaka.. Fan vad värdelös jag känner mig. Det känns som om jag inte får någon förståelse någonstanns ifrån. varken från mina nära och kära eller från psykvården. Jag saknar min samtalskontakt som fan. men tyvärr så kan jag aldrig få träffa honom mer då han dog nu i slutet av förra året.
    så hur fan ska jag göra.. finns det någon här som har haft liknande problem eller känns samma som jag och hur har ni löst det???

• ensamhemma

gud vad jag hatar han,hans iskalla ögon o tomma ansiktsuttryck.
    det finns ingen glädje i den människan ingen spontanitet eller roliga upptåg.
    han är som en staty som sitter i soffan som en hövding.

jag slutade att serva han för längesen,jag är inte hans slav eller piga.
    jag har aldrig skrattat tillsammans med han utan han har skrattat åt mig.

en gång framför tv:n så ville jag småprata lite men han sa åt mig att vara tyst,så jag satte mig framför datorn o då sa han till mig att gå därifrån,jag får inte surfa eller chatta med andra när han är hemma hos mig.
    jag fick ett sånt utbrott och bad han dra åt helskotta,jag blev galen mitt i min vrede så tittat han iskallt på mig o säger: Hämta ett glas vatten.

gud vad jag avskyr den människan...hur kunde jag ge så lång tid av mitt liv till en galen psykopat mytoman?

• carita1974
    tristania skrev 2009-04-11 20:37:00 följande:
    Jag har drabbats av vårdepp Jag drabbas varje år, har även höstdepp Det är ett helvete.
    Usch...så blir jag på hösten!!!
    Kaldorei skrev 2009-04-11 20:52:39 följande:
    Jag mår sämre på hösten å vintern jag. våren och sommaren då lyser jag upp som en tok!
    Samma här!!!
    ensamhemma skrev 2009-04-12 10:23:02 följande:
    vad roligt att höra att det går bra o att du mår bra o får saker oting gjorda,,,,skicka över lite motivation till mig med hihihi.jag tror oxå att vädret gör att man blir mer uppåt och positiv.
    ensamhemma skrev 2009-04-12 10:26:17 följande:
    då är det för mig med,när solen och värmen kommer så blir jag som förbytt...en glad aktiv människa.men så fort höstrusket kommer faller jag som en sten....har många ggr funderat på att göra som björnarna och gå i ide....he he
    O jaaa....!!!
    Fjärilen72 skrev 2009-04-12 12:59:53 följande:
    Skulle ni bli sura om någon skämtade om ADHD/ADD, AS osv i allmänhet? Skulle ni bli sura om någon skämtade om ert egna beteende? (Typ "du gör si eller så pga din AS", "Sådär säger du bara pga din ADHD osv)Skulle ni bli sura om det var någon med samma diagnos som skämtade om eran diagnos/beteende? Om det var någon med en annan diagnos då? (Typ någon med AS skämtar om din ADD)Hur långt kan man gå när man skämtar? Vad skulle ni tycka var okej? Funderar seriöst på att skapa en högst ironisk tråd i "Sandlådan" eller nått för att bli av med mina "aggressioner".
    Många kan ju slänga ur sig..."sluta dampa dej" "...eller kolla på den där...måste ju ha damp..."

Sånt kan jag reta mej på...det är som förr...när folk använde ordet CP....ordet använd fel...lika frågor som hur beter jag mej med en som har adhd tex...
    *DÖÖH*
    Vi är väl inga freaks heller...var som vanligt...vi är av kött o blod
  • Ysta

Så har man haft världens bråk med killen igen... Allt för att jag är så jävla IMPULSIV! Jag kan aldrig ta saker som en normal människa gör det utan går från o till 1000 på en sekund.

Jag upptäckte idag att han hade bytt sin personliga kod på internetbanken, vi har haft samma kod båda två i flera år och han har uttagsrätt på mitt konto. Vi hade helt gemensam ekonomi fram tills han flyttade i slutet av januari.

Dessutom så säljer jag en del grejer på Tradera och de pengarna går in på hans konto så jag behöver kunna kolla om folk har betalt så jag kan skicka deras grejer. Han har sagt att det är helt okej med det...

Men när jag inte kom in idag för att han hade bytt lösenord så vart jag så arg så jag blev helt galen och ringde och skrek åt honom i telefonen och anklagade honom för att inte lita på mig och diverse andra saker...

Jag måste sluta bli så ARG!!! Vet inte vad jag ska göra för jag inser ju själv att jag blir galet arg för småsaker som vi kunde prata om om jag bara inte blev hysterisk och galen!

• carita1974

Anonym (fia) skrev 2009-04-13 08:42:05 följande:

Jajamen helt klart mår jag bättre på vår o sommar. Varenda år undrar jag varför man bor i detta landet med så kort sommarhalvår, o får ångest över att det snart är höst igen. Lite glädjeskugga alltså. Men i år har vi ny bostad, har äntligen kommit från gettot i stan o ut på riktiga landet, med hönsgård o växthus, man får påta o peta i rabatter o det gror i mina krukor, många fönster att putsa o sy vårgardiner, barnen springer ut o leker, vilken idyll det har blivit, gör mej lycklig i sej. Sen har jag haft nåra dagar nu när jag blivit trött som fasen prick kl 13, och fått kämpa för att inte somna i ett par timmar sen gått igång på nytt. Vårtrött kanske det heter, men ja jag mår bättre i solljuset o fågelkvettret o guvetallt. Duktig du vart, visst känner man sej som världens bästa o nöjdaste när man gjort sånt. Jag tog isär ugnsluckan igår o putsade väck en pannkakssmet som varit där sen vi flyttade hit i höstas, sen har jag gått där o speglat mej i den, tog till o med kort på det o skickade till mamma, så stolt va jag. Oj va jag pladdrade nu har inte tagit morgondosen än så är väl därför förlåt, men kram till allesammans såhär i morgonsolen!
    Hej!Tänk hur olika det är med oss...sj mår jag som bäst under vår och sommar...Flyttat hem tillbaka till "vårt" bostadsområde...där vi känner alla..där dagis ligger...aaa...där vi känner oss hemma så att säga...jag och den älsta..vi får ju inte p.g.a honom byta dagis...vi har bott här nu vår fina nya 4:a i snart ett år och allt har blivit mycket bättre.Trivdes inte alls där vi bodde innan för...min ångest vart värre där...här har vi stooor framsida...och ute plats på gaveln och på framsidan...vi bor i en hörn lgh..så vi har trädgård från baksidan fram till fram sidan...närmare radhus utan att vara det kommer man inte.Här trivs heeeeela familjen...//C
  • Fjärilen72
    carita1974 skrev 2009-04-13 17:24:28 följande:
    Många kan ju slänga ur sig..."sluta dampa dej" "...eller kolla på den där...måste ju ha damp..." Sånt kan jag reta mej på...det är som förr...när folk använde ordet CP....ordet använd fel...lika frågor som hur beter jag mej med en som har adhd tex... *DÖÖH* Vi är väl inga freaks heller...var som vanligt...vi är av kött o blod
    Jag hör många som (fortfarande) använder ordet cp som skällsord. Jag är benhård på att jag absolut inte vill höra sådant i min närhet. okej om man diskuterar cerebral pares eller liknande men inte som skällsord. Jag reagerar på samma sätt om någon säger "damp barn", "adhd unge" eller liknande.

De flesta i min omgivning vet om detta och använder inte dom orden/uttrycken i min närhet eller rättar sig själva väldigt snabbt om dom säger någonting sånt. (Det kan ju ha att göra med dom onda blickarna från mig med )

Men det är också just för att "folk" använder dessa uttryck som man skulle kunna "vinna" på att starta en tråd där "folk" kan inse att "vi" faktiskt är normala. (Vad nu normalt är) Och att det är en "skämttråd" tror jag gör mer att andra som inte är insatta i de olika diagnoserna/problematiken i större grad skulle läsa den jämfört med om det var en "väldigt seriös" tråd med statistik mm.

Eller låter det helt galet?
  • carita1974
    Fjärilen72 skrev 2009-04-13 17:59:14 följande:
    Jag hör många som (fortfarande) använder ordet cp som skällsord. Jag är benhård på att jag absolut inte vill höra sådant i min närhet. okej om man diskuterar cerebral pares eller liknande men inte som skällsord. Jag reagerar på samma sätt om någon säger "damp barn", "adhd unge" eller liknande.De flesta i min omgivning vet om detta och använder inte dom orden/uttrycken i min närhet eller rättar sig själva väldigt snabbt om dom säger någonting sånt. (Det kan ju ha att göra med dom onda blickarna från mig med )Men det är också just för att "folk" använder dessa uttryck som man skulle kunna "vinna" på att starta en tråd där "folk" kan inse att "vi" faktiskt är normala. (Vad nu normalt är) Och att det är en "skämttråd" tror jag gör mer att andra som inte är insatta i de olika diagnoserna/problematiken i större grad skulle läsa den jämfört med om det var en "väldigt seriös" tråd med statistik mm.Eller låter det helt galet?
    '

Bara för man inte är som andra betyder det inte att man är dum i huvudet eller så...många använder vårt handikapp på felaktigt sätt....blandar ihop det med att man är dum i huvudet....adhd har inget med intelligens att göra...eller om man är bråkig...
Svar på tråden vuxna med adhd add as