• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Carolin E
    Himmelkropp skrev 2009-03-27 16:10:57 följande:
    Okej! Du har varit på ett möte och fick med dig pappret hem? Vad var de för frågor?
    Det var frågor som om jag var arg när jag var liten, överaktiv, inlärningsförmåga, om jag gått specialklass, koncentration, slagsmål, om jag var orolig, missnöjd med livet och en massa fler. Det var runt 60 frågor om barndomen (hittills). Min mamma kunde såklart inte svara på frågorna om jag var missnöjd med livet och sådant, men allt som inte rörde mitt inre fick hon betygsätta helt och hållet. Detta gällde barndomen upp till 10 till 12 års ålder ungefär. Jag ska tillbaka den 8:e för vidare utfrågning.
  • Kaxelina
    Carolin E skrev 2009-03-27 15:29:40 följande:
    Tack för välkomnandet! Tar utredningen alltså såpass lång tid (väntetid?), eller har de inte börjat med den riktiga utredningen förrän nu ett år senare? Jag är precis i början då jag fyllt i några listor. En nyfiken fråga; Hur fungerar du/andra med adhd i den eventuella diagnosen i kombination med föräldraskapet? Jag är rädd att saker och ting ska bli svårare, men samtidigt är jag nästan övertygad om att barnet kommer vara bra för mig.
    Hej och välkommen hit.

Jag är en mamma till tre flickor. Jag är under utredning för adhd och asperger. Jag kan bara skriva för min egen del är att jag har skitsvårt med mina barn och mycket beror på att gubben min jobbar på sjön varannan vecka och jag får ta hand om allt. Dom veckorna ser huset förjävligt ut om jag inte får hjälp av barnen att städa och diska. Jag har jättekort stubin och skrker dagligen på mina barn. Mår dåligt för att jag vet att man inte skall skrika på sina barn men när man står där så tänker man inte på det just då.
  • Carolin E
    Kaxelina skrev 2009-03-27 19:02:02 följande:
    Hej och välkommen hit. Jag är en mamma till tre flickor. Jag är under utredning för adhd och asperger. Jag kan bara skriva för min egen del är att jag har skitsvårt med mina barn och mycket beror på att gubben min jobbar på sjön varannan vecka och jag får ta hand om allt. Dom veckorna ser huset förjävligt ut om jag inte får hjälp av barnen att städa och diska. Jag har jättekort stubin och skrker dagligen på mina barn. Mår dåligt för att jag vet att man inte skall skrika på sina barn men när man står där så tänker man inte på det just då.
    Tack för välkomnandet :D

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska svara, eftersom jag ännu inte är förälder själv, men jag uppskattar verkligen att du inte försöker försköna föräldrarollen med en problematik. Och jag uppskattar att du svarade så ärligt.

Det är sådant jag oroar mig för ska hända. Jag VILL ju bli en bra och lugn mamma, och önskar jag kan bli det fastän jag också har jättekort stubin. Visst kan man absolut till 100% vara en bra mamma fastän ens egna "problem" går ut över barnen, så jag menar inte att under några som helst omständigheter kritisera dig. Men jag har fått upp nån slags bild i huvudet att jag kommer lugna ner mig när jag blir mamma. Någon illusion om att föräldrarollen kommer plocka ner mig på jorden och bli ansvarsfull. Jag förstår innerst inne att det troligtvis inte kommer hända automatiskt, men man får väl ändå en gnutta mer motivation till att vara en bra förebild som mor?

Jag vill inte att mitt barn ska behöva uppleva mig i det stadiet jag befinner mig i just nu. Jag känner mig egoistisk som "vill ha ett barn" och min plan lyder att jag förhoppningsvis om inget fysiskt hindrar mig, kunna bli gravid innan jag eventuellt sätts på medicinering. Folk påstår att det finns bra läkemedel mot adhd och det låter logiskt tycker jag. Det är ju en konkret diagnos till skillnad mot min borderline jag inte kan medicinera mot och måste lära mig leva med. Dock tar det emot, hela kroppen skriker efter ett barn, och det tar emot att behöva vänta först på att utredningen blir klar, sedan testa medicin som förhoppningsvis fungerar, och efter det måste jag sluta medicinera för att bli gravid.

Förlåt att det blev så långt inlägg. Det är bara skönt att få diskutera med andra i liknande situationer.
  • minoosmamma

Carolin E skrev 2009-03-27 19:14:12 följande:

Tack för välkomnandet :DÄrligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska svara, eftersom jag ännu inte är förälder själv, men jag uppskattar verkligen att du inte försöker försköna föräldrarollen med en problematik. Och jag uppskattar att du svarade så ärligt.Det är sådant jag oroar mig för ska hända. Jag VILL ju bli en bra och lugn mamma, och önskar jag kan bli det fastän jag också har jättekort stubin. Visst kan man absolut till 100% vara en bra mamma fastän ens egna "problem" går ut över barnen, så jag menar inte att under några som helst omständigheter kritisera dig. Men jag har fått upp nån slags bild i huvudet att jag kommer lugna ner mig när jag blir mamma. Någon illusion om att föräldrarollen kommer plocka ner mig på jorden och bli ansvarsfull. Jag förstår innerst inne att det troligtvis inte kommer hända automatiskt, men man får väl ändå en gnutta mer motivation till att vara en bra förebild som mor?Jag vill inte att mitt barn ska behöva uppleva mig i det stadiet jag befinner mig i just nu. Jag känner mig egoistisk som "vill ha ett barn" och min plan lyder att jag förhoppningsvis om inget fysiskt hindrar mig, kunna bli gravid innan jag eventuellt sätts på medicinering. Folk påstår att det finns bra läkemedel mot adhd och det låter logiskt tycker jag. Det är ju en konkret diagnos till skillnad mot min borderline jag inte kan medicinera mot och måste lära mig leva med. Dock tar det emot, hela kroppen skriker efter ett barn, och det tar emot att behöva vänta först på att utredningen blir klar, sedan testa medicin som förhoppningsvis fungerar, och efter det måste jag sluta medicinera för att bli gravid.Förlåt att det blev så långt inlägg. Det är bara skönt att få diskutera med andra i liknande situationer.
    Hej!

Påbörjar snart min utredning. Min läkare misstänker adhd. Har tidigare fått samma diagonos som du.
    För min del måste jag nog säg att mina "problem" snarare blivit svårare(vill absolut inte skrämma upp dig) sen jag fick barn. Vet inte vad det beror på. Alla krav och rutiner kanske? Har alltid haft problem att få till rutiner och nu när det finns barn i bilden är ju såna saker otroligt viktigt. Men jag kämpar och hoppas jag får den hjälpen jag behöver.
    Det där med kort stubin stämmer på mig också, har inget tålamod. Det kan ge mig dåligt samvete ibland om jag råkar skrika på barnen. Men det är mänskligt att tappa tålamodet iband. Försöker tygla mig och är glad att mina barn inte ser vad som pågår i mitt huvud: VÄRLDSKRIG.
    Hoppas jag inte skrämt upp dig. Ville bara vara ärlig och berätta utifrån min synvinkel. Alla är vi olika.
  • Kaxelina
    Tack för välkomnandet :D Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska svara, eftersom jag ännu inte är förälder själv, men jag uppskattar verkligen att du inte försöker försköna föräldrarollen med en problematik. Och jag uppskattar att du svarade så ärligt. Det är sådant jag oroar mig för ska hända. Jag VILL ju bli en bra och lugn mamma, och önskar jag kan bli det fastän jag också har jättekort stubin. Visst kan man absolut till 100% vara en bra mamma fastän ens egna "problem" går ut över barnen, så jag menar inte att under några som helst omständigheter kritisera dig. Men jag har fått upp nån slags bild i huvudet att jag kommer lugna ner mig när jag blir mamma. Någon illusion om att föräldrarollen kommer plocka ner mig på jorden och bli ansvarsfull. Jag förstår innerst inne att det troligtvis inte kommer hända automatiskt, men man får väl ändå en gnutta mer motivation till att vara en bra förebild som mor? Jag vill inte att mitt barn ska behöva uppleva mig i det stadiet jag befinner mig i just nu. Jag känner mig egoistisk som "vill ha ett barn" och min plan lyder att jag förhoppningsvis om inget fysiskt hindrar mig, kunna bli gravid innan jag eventuellt sätts på medicinering. Folk påstår att det finns bra läkemedel mot adhd och det låter logiskt tycker jag. Det är ju en konkret diagnos till skillnad mot min borderline jag inte kan medicinera mot och måste lära mig leva med. Dock tar det emot, hela kroppen skriker efter ett barn, och det tar emot att behöva vänta först på att utredningen blir klar, sedan testa medicin som förhoppningsvis fungerar, och efter det måste jag sluta medicinera för att bli gravid. Förlåt att det blev så långt inlägg. Det är bara skönt att få diskutera med andra i liknande situationer.
    Jag kommer inte att kunna få fler barn och jag hoppas verkligen attt det inte skall ta så lång tid för min utredning och att jag får hjälp med mitt humör och tålamod. Jag gör detta för mina barn skull.
  • Carolin E
    minoosmamma skrev 2009-03-27 19:29:43 följande:
    Carolin E skrev 2009-03-27 19:14:12 följande: Hej! Påbörjar snart min utredning. Min läkare misstänker adhd. Har tidigare fått samma diagonos som du. För min del måste jag nog säg att mina "problem" snarare blivit svårare(vill absolut inte skrämma upp dig) sen jag fick barn. Vet inte vad det beror på. Alla krav och rutiner kanske? Har alltid haft problem att få till rutiner och nu när det finns barn i bilden är ju såna saker otroligt viktigt. Men jag kämpar och hoppas jag får den hjälpen jag behöver. Det där med kort stubin stämmer på mig också, har inget tålamod. Det kan ge mig dåligt samvete ibland om jag råkar skrika på barnen. Men det är mänskligt att tappa tålamodet iband. Försöker tygla mig och är glad att mina barn inte ser vad som pågår i mitt huvud: VÄRLDSKRIG. Hoppas jag inte skrämt upp dig. Ville bara vara ärlig och berätta utifrån min synvinkel. Alla är vi olika.
    Det är lugnt, du skrämmer mig inte, jag uppskattar som sagt ärlighet. Jag hoppas också du får den hjälp du behöver, det önskar jag oss alla.

Så du har blivit diagnosticerad med borderline med? Tycker du att läkemedel och terapi hjälp dig, eller misstänker de adhd istället för den tidigare diagnosen nu? Jag tycker ingenting har hjälp mig, snarare har jag själv med åldern och allt eftersom jag levt i diagnosen bara gjort framsteg genom insikt och utvecklingens självhjälpningsförmåga.

Ohja, tålamod är en dygd som inte alla besitter i lika hög grad. Man kan ju aldrig vara perfekt, men åh så jag önskar mitt framtida barn en annan mamma än den jag är nu.
  • Carolin E
    Kaxelina skrev 2009-03-27 19:30:49 följande:
    Jag kommer inte att kunna få fler barn och jag hoppas verkligen attt det inte skall ta så lång tid för min utredning och att jag får hjälp med mitt humör och tålamod. Jag gör detta för mina barn skull.
    Jag önskar dig verkligen lycka till. Den här sitsen är frustrerande.
  • Kaxelina
    minoosmamma skrev 2009-03-27 19:29:43 följande:
    Carolin E skrev 2009-03-27 19:14:12 följande: Hej! Påbörjar snart min utredning. Min läkare misstänker adhd. Har tidigare fått samma diagonos som du. För min del måste jag nog säg att mina "problem" snarare blivit svårare(vill absolut inte skrämma upp dig) sen jag fick barn. Vet inte vad det beror på. Alla krav och rutiner kanske? Har alltid haft problem att få till rutiner och nu när det finns barn i bilden är ju såna saker otroligt viktigt. Men jag kämpar och hoppas jag får den hjälpen jag behöver. Det där med kort stubin stämmer på mig också, har inget tålamod. Det kan ge mig dåligt samvete ibland om jag råkar skrika på barnen. Men det är mänskligt att tappa tålamodet iband. Försöker tygla mig och är glad att mina barn inte ser vad som pågår i mitt huvud: VÄRLDSKRIG. Hoppas jag inte skrämt upp dig. Ville bara vara ärlig och berätta utifrån min synvinkel. Alla är vi olika.
    Precis.

Det har blivit svårare sen jag fick barnen för mig med. Förut var det ju bara jag själv att hålla reda på.
  • Anonym (fia)

Tack för välkomnandet :DÄrligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska svara, eftersom jag ännu inte är förälder själv, men jag uppskattar verkligen att du inte försöker försköna föräldrarollen med en problematik. Och jag uppskattar att du svarade så ärligt.Det är sådant jag oroar mig för ska hända. Jag VILL ju bli en bra och lugn mamma, och önskar jag kan bli det fastän jag också har jättekort stubin. Visst kan man absolut till 100% vara en bra mamma fastän ens egna "problem" går ut över barnen, så jag menar inte att under några som helst omständigheter kritisera dig. Men jag har fått upp nån slags bild i huvudet att jag kommer lugna ner mig när jag blir mamma. Någon illusion om att föräldrarollen kommer plocka ner mig på jorden och bli ansvarsfull. Jag förstår innerst inne att det troligtvis inte kommer hända automatiskt, men man får väl ändå en gnutta mer motivation till att vara en bra förebild som mor?Jag vill inte att mitt barn ska behöva uppleva mig i det stadiet jag befinner mig i just nu. Jag känner mig egoistisk som "vill ha ett barn" och min plan lyder att jag förhoppningsvis om inget fysiskt hindrar mig, kunna bli gravid innan jag eventuellt sätts på medicinering. Folk påstår att det finns bra läkemedel mot adhd och det låter logiskt tycker jag. Det är ju en konkret diagnos till skillnad mot min borderline jag inte kan medicinera mot och måste lära mig leva med. Dock tar det emot, hela kroppen skriker efter ett barn, och det tar emot att behöva vänta först på att utredningen blir klar, sedan testa medicin som förhoppningsvis fungerar, och efter det måste jag sluta medicinera för att bli gravid.Förlåt att det blev så långt inlägg. Det är bara skönt att få diskutera med andra i liknande situationer.
    Hej. Jag är mamma till 2 barn som är 3 o 5 år. Jag har diagnosen add o har nyligen börjat på concerta, vilket har gjort superskillnad i mitt samspel med barnen särskilt. Visst är det rätt det du tänker att man mognar när man blir förälder, det gjorde jag med men kanske mer instinktivt, o att man blir automatiskt ansvarsfullare o får en slags grund mammakänsla. Men tillvaron i övrigt har vart skitsvår för mig ändå, känner mig barnsligare jämfört med jämnåriga i mkt. Speciellt när det kommer till alla tråkiga ansvar o plikter, ekonomi o sånt. Matlagning har jag också behövt tydliga direktiv av sambon för att få till på rätt sätt, eftersom jag haft anorexia o har svårt för en del sånt. Och KORT stubin, eller snarare INGEN stubin alls... Allt detta har blivit tydligt bättre på bara några veckor, känner mig jämnare o ser klarare på tillvaron. Och har mkt bättre samspel med ungarna som sagt. Har av o till självmedicinerat mej med cs under deras liv innan, så vet när det har funkat bra respektive mindre bra. Men mammagrejen den kommer i takt med att magen växer vare sig man vill eller ej. Fast jag tror jag mognade långsammare in i det än många andra, fattade nog inte helt o fullt hur stort det är förrän jag hade fött nr 2. Jaha, det var lite om mej. Du verkar ju sund o klarsynt o det bådar ju gott, lycka till med ditt barn projekt....
  • Licens To Kiss
    Carolin E skrev 2009-03-27 18:26:28 följande:
    Det var frågor som om jag var arg när jag var liten, överaktiv, inlärningsförmåga, om jag gått specialklass, koncentration, slagsmål, om jag var orolig, missnöjd med livet och en massa fler. Det var runt 60 frågor om barndomen (hittills). Min mamma kunde såklart inte svara på frågorna om jag var missnöjd med livet och sådant, men allt som inte rörde mitt inre fick hon betygsätta helt och hållet. Detta gällde barndomen upp till 10 till 12 års ålder ungefär. Jag ska tillbaka den 8:e för vidare utfrågning.
    Då ligger du före mig i utredningen. Tror att jag kommer få såna papper ganska snart.
    Fick du dina hemskickade?
Svar på tråden vuxna med adhd add as