• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Anonym (Hej)

Carolin e

Om man har kort stubin, finns det i ens kommun oftast en spec "aggersitions hanterings "skola""  att lära sig att känna igen sina egna signaler och på så sätt lära sig hantera sitt liv och  handlingar bättre.

Om man får "problem" med trotigt barn, över aktivt, har de jobbigt helt enkelt, så har de i af min kommun "föräldra utbildning= trotshantering" vilket var jätte givande.

Innan jag blev gravid hade ja inget direkt o tänka på.
    Då ja fött barn, var de stor oro för mitt barn, jag var jätte trött och bara grät av utmattning och att jag hade ont av livmoder som skulle minskas ect.

Första tiden var extra påfrestande, och när mer inre "lugn" lite mer "lära känna signalerna vad mitt barn vill", så släpptes den oron.
    Men då tog min trötthet av att inte få sova flera timmar sammanhängande ihop. sitt utlopp. genom att jag blev deprimerad.. vilket jag lätt/ofta blir så fort ja inte får sova tillräckligt.

All den energi jag har haft till annat som pyssel, lite sysskor i hemmet, blev liggande och min hårt arbetende man fick ta större del av hushållet.. All min energi gick och går ännu åt mitt barn. Bara mitt barn blir badad, tvättat, rena kläder, fin i håret. lycklig o tillfreds, så får ja komma andra hand o mitt hem då energi kraft finns.

De har inte vart lätt att vara första gångs mamma och en mamma med diagnos, ska en del (även inom sjukvården) "dum förklara".. Visst, somliga kanske inte är "lika lämpliga" men man ska inte dra alla över en kam, som en Barnpsykolog som jag ringde pga mitt barns utbrott, hon var tyst psykologen, sen berättade ja att jag hade damp/adhd, då vände hon hela kakan,  "Människor med adhd behöver mer stöd i sin föräldra roll, och de kan vara riktigt svårt att klara av att ta hand om sitt barn själv"
    Jag avbröt och sa, Tack och adjö!

Fråga om de är något du undrar över

• minoosmamma

Carolin E skrev 2009-03-27 19:35:59 följande:
    [citat]
    Det är lugnt, du skrämmer mig inte, jag uppskattar som sagt ärlighet. Jag hoppas också du får den hjälp du behöver, det önskar jag oss alla.Så du har blivit diagnosticerad med borderline med? Tycker du att läkemedel och terapi hjälp dig, eller misstänker de adhd istället för den tidigare diagnosen nu? Jag tycker ingenting har hjälp mig, snarare har jag själv med åldern och allt eftersom jag levt i diagnosen bara gjort framsteg genom insikt och utvecklingens självhjälpningsförmåga.Ohja, tålamod är en dygd som inte alla besitter i lika hög grad. Man kan ju aldrig vara perfekt, men åh så jag önskar mitt framtida barn en annan mamma än den jag är nu.
    [/citat

Jag hade precis samma diagnos som du. Men för ett år sen sa min läkare att han istället misstänker adhd och att många som fått diagnosen borderline i själva verket har någon form av neuropsykiatrisk diagnos.
    Jag är nu 26 år och har haft olika form av terapi i 12 år(usch vad det låter länge när man skriver det) och jag kan ärligt säga att jag inte kommit någonstans med terapin eller de mediciner jag provat. Var till och med tvungen att fråga min mamma om hon märkt förändring hos mig under dessa år men hon höll med mig.
    Den "mognad" jag kommit till idag är dels pga att jag blivit mamma, dels pga att jag blivit äldre och dels pga att jag själv, på egen hand blivit mer medveten av mina svårigheter.
    Provade dock kognetiv beteéndeterapi ett tag och det måste jag säga har varit det jag tycker har gett lite iallafall. Problemet var att jag inte fullföljde programmet som vanligt....
    Har stora problem att fullföja saker och ting...

• minoosmamma
    Kaxelina skrev 2009-03-27 19:38:27 följande:
    Precis.Det har blivit svårare sen jag fick barnen för mig med. Förut var det ju bara jag själv att hålla reda på.
    ¨
    Å...det finns fler som jag...trodde jag var ensam=)Håller med dig helt. Förut var det bara jag. Efter barn nr 2 har det blivit ännu värre tycker jag. Tror det har o göra med att jag har henne helt själv. Min äldsta är hos sin pappa varannan vecka.
  • Carolin E
    [/citat Jag hade precis samma diagnos som du. Men för ett år sen sa min läkare att han istället misstänker adhd och att många som fått diagnosen borderline i själva verket har någon form av neuropsykiatrisk diagnos. Jag är nu 26 år och har haft olika form av terapi i 12 år(usch vad det låter länge när man skriver det) och jag kan ärligt säga att jag inte kommit någonstans med terapin eller de mediciner jag provat. Var till och med tvungen att fråga min mamma om hon märkt förändring hos mig under dessa år men hon höll med mig. Den "mognad" jag kommit till idag är dels pga att jag blivit mamma, dels pga att jag blivit äldre och dels pga att jag själv, på egen hand blivit mer medveten av mina svårigheter. Provade dock kognetiv beteéndeterapi ett tag och det måste jag säga har varit det jag tycker har gett lite iallafall. Problemet var att jag inte fullföljde programmet som vanligt.... Har stora problem att fullföja saker och ting...
    Det låter som vi är ganska lika.
    KBT har jag testat för ångest och pga att man får veta hur det uppstår, vad som händer och konkreta tips istället för diffusa som tex under DBT är det lättare att ta till sig. Känner igen det att inte kunna fullfölja saker, så himla mycket.

Jag har hört att det är relativt enkelt att medicinera (om man vill och behöver det) adhd. Det känns rätt skönt. Det känns hoppfullt. Eller hur ser du på det?
  • Carolin E
    Anonym (Hej) skrev 2009-03-27 22:42:04 följande:
    Carolin e Om man har kort stubin, finns det i ens kommun oftast en spec "aggersitions hanterings "skola""  att lära sig att känna igen sina egna signaler och på så sätt lära sig hantera sitt liv och  handlingar bättre. Om man får "problem" med trotigt barn, över aktivt, har de jobbigt helt enkelt, så har de i af min kommun "föräldra utbildning= trotshantering" vilket var jätte givande. Innan jag blev gravid hade ja inget direkt o tänka på. Då ja fött barn, var de stor oro för mitt barn, jag var jätte trött och bara grät av utmattning och att jag hade ont av livmoder som skulle minskas ect. Första tiden var extra påfrestande, och när mer inre "lugn" lite mer "lära känna signalerna vad mitt barn vill", så släpptes den oron. Men då tog min trötthet av att inte få sova flera timmar sammanhängande ihop. sitt utlopp. genom att jag blev deprimerad.. vilket jag lätt/ofta blir så fort ja inte får sova tillräckligt. All den energi jag har haft till annat som pyssel, lite sysskor i hemmet, blev liggande och min hårt arbetende man fick ta större del av hushållet.. All min energi gick och går ännu åt mitt barn. Bara mitt barn blir badad, tvättat, rena kläder, fin i håret. lycklig o tillfreds, så får ja komma andra hand o mitt hem då energi kraft finns. De har inte vart lätt att vara första gångs mamma och en mamma med diagnos, ska en del (även inom sjukvården) "dum förklara".. Visst, somliga kanske inte är "lika lämpliga" men man ska inte dra alla över en kam, som en Barnpsykolog som jag ringde pga mitt barns utbrott, hon var tyst psykologen, sen berättade ja att jag hade damp/adhd, då vände hon hela kakan,  "Människor med adhd behöver mer stöd i sin föräldra roll, och de kan vara riktigt svårt att klara av att ta hand om sitt barn själv" Jag avbröt och sa, Tack och adjö! Fråga om de är något du undrar över
    Tack för tipset om agressionsskolan, eller vad man ska kalla det :) Jag är ju just nu inne i den bästa tiden av alla terapiår där jag känner att jag för första gånger verkligen får hjälp, så jag kommer suga åt mig av alla tips jag får och vidarebefordra till min superduktiga psykläkare för att få all nödvändig hjälp.

Det låter som du hade en tuff tid där med depressioner och trötthet. Hur går det nu? Blir det bättre och bättre? Visst är jag beredd på att det för mig inte heller kommer vara helt lätt, tvärtom, men jag tror det kan vara nyttigt att flytta fokuset från sig själv till sitt barn?

Vilken j*vla psykolog! Det finns så många rötägg i branchen. Det är svårt att hitta rätt tycker jag, finns för många fördomsfulla terapeuter o dyl som ej är lämpade för sitt yrke, och det går ju ut över patienterna på sätt de inte ens kan relatera till. Till exempel hade jag en tillfällig läkare ett tag som sjukskrev mig. Eftersom jag emellanåt lider av ätstörningar så peekade han mig för att jag hade en vattenflaska med mig in till besöksrummet. Jag har alltid en vattenflaska med mig till alla besök. Det är en trygghet av någon anledning. I alla fall dög det inte för honom. "Inte konstigt om du är smal om du bara dricker vatten" hävde han ur sig. Och någon annan läkare som när jag skulle sjukskrivas sarkastiskt lite småflinande vänder sig om mot mig, höjer ögonbrynen och häver ur sig "Jaha. Så vad ska vi sjukskriva dig för idag då?".
  • minoosmamma

Carolin E skrev 2009-03-28 09:54:56 följande:

Det låter som vi är ganska lika. KBT har jag testat för ångest och pga att man får veta hur det uppstår, vad som händer och konkreta tips istället för diffusa som tex under DBT är det lättare att ta till sig. Känner igen det att inte kunna fullfölja saker, så himla mycket.Jag har hört att det är relativt enkelt att medicinera (om man vill och behöver det) adhd. Det känns rätt skönt. Det känns hoppfullt. Eller hur ser du på det?
    Jo jag har hört samma ang. medicin. Har 2 vänner med diagnosen och pojkvännen har grav adhd. För min pojkväns del har det tagit tid att få medicin då han är fd missbrukare men på mina vänner har det gott smidigt och dom märker stor skillnad.
    Jag själv har haft en del problem med ätstörningar till och från under fler år och jag har hört att man inte får medicin då. Men jag går under behandling så jag hoppas det löser sig med medicin så småningom.

såg att du bor i samma ort som jag=)
  • Carolin E
    minoosmamma skrev 2009-03-28 10:12:32 följande:
    Carolin E skrev 2009-03-28 09:54:56 följande: Jo jag har hört samma ang. medicin. Har 2 vänner med diagnosen och pojkvännen har grav adhd. För min pojkväns del har det tagit tid att få medicin då han är fd missbrukare men på mina vänner har det gott smidigt och dom märker stor skillnad. Jag själv har haft en del problem med ätstörningar till och från under fler år och jag har hört att man inte får medicin då. Men jag går under behandling så jag hoppas det löser sig med medicin så småningom. såg att du bor i samma ort som jag=)
    Vad skönt att få det bekräftat från flera håll att medicineringen har en positiv verkan. Ang det med ätstörningar sitter jag i samma sits som du, men går i terapi för det och min läkare har redan innan vi kommit igång "på riktigt" med utredningen (har ju bara fyllt i ett par papper än) börjat prata om medicin. Så det är nog inte uteslutet här.

Oj! Det var som f*n. Kul :) Staden är liten och jag har bott här i drygt två år, är inte härifrån från början. Då kanske vi har samma läkare till och med? :)
  • minoosmamma

Carolin E skrev 2009-03-28 10:18:00 följande:

Vad skönt att få det bekräftat från flera håll att medicineringen har en positiv verkan. Ang det med ätstörningar sitter jag i samma sits som du, men går i terapi för det och min läkare har redan innan vi kommit igång "på riktigt" med utredningen (har ju bara fyllt i ett par papper än) börjat prata om medicin. Så det är nog inte uteslutet här.Oj! Det var som f*n. Kul :) Staden är liten och jag har bott här i drygt två år, är inte härifrån från början. Då kanske vi har samma läkare till och med? :)
    Triv du här?

Anders albinsson heter min läkare.
  • Licens To Kiss

Vi har blivit en medlemsgrupp! Weeeeeeeeeeee

• HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-03-28 13:42:36 följande:
    Vi har blivit en medlemsgrupp! Weeeeeeeeeeee
    Jag misstänkte att man skulle flytta oss. Men det känns rätt. Vi är ju i stort sett samma gäng. Men fler får plats och är välkomna, eller hur?
Svar på tråden vuxna med adhd add as