• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • Love2009

LindaPalm- va konstigt att du inte behövt vara fastande? Jag åkte in t Danderyd igår o dom tog prover men ville att jag skulle komma tillbaka imorg fastande o ta om dem. Verkar ju jätteskumt att det ska skilja så mellan sjukhusen. Eftersom man är uppe halva nätterna är det ju inte så det är helt problemfritt att va fastande även om man självklart ser till ova det. Frågan e bara varför det skiljer... Såg att ni bor i Märsta, vi bor i Uppl V-by så det är ju inte jättelångt mellan heller....

Ja vi får se va de säger imorg efter proverna e tagna, mitt järnvärde låg på 95 vilket inte e så bra heller så jag ska nog få järn imorg oxå... har legat hela helgen i sängen är sååååå trött

• iii83

Linda.... är det inte vanliga leverprover du tar då??

• luspudel

Nu har jag ring till BM igen för att fråga om provsvaren. De hade inte fått dom, men det brukade betyda att det var lugnt sa hon... Skönt! Men jag sa att jag har ju fortfarande den här vidriga klådan, jag är ju helt sårig och kliar mig som en galning liksom. Hon tyckte jag skulle prova med typ Postafen eller någon receptfri allergimedicin...

Alltså jag blir galen! Jag är ju jätteglad att jag inte har hepatos såklart, men bara för det betyder det ju inte att klådan minskar? Jag MÅSTE få hjälp mot den, annars vet jag inte vad jag gör... Kan man kräva en igångsättning i v38 typ pga detta? Jag står inte ut

• Mos

konstigt att det är så olika på olika sjukhus...
    Jag går på spec mvc på Danderyds sjukhus och har senast i morse varit och tagit prover. De tas fastande (man får dricka vatten) för att få gallsyrorna korrekt.

Monsterhummer - Prova Levomentol i sprit som man baddar på huden med bomullstuss. Jag köpte det på apoteket och det ger en lite brännande känsla på huden, men det tar iallafall bort klådan en stund. Jag fick även tips om kylbalsam, men det hjälpte inte på mig. Fick Tavegyl utskrivet, men har inte provat... inte funkis att bli mer trött än man redan är. Har under 100 i järnvärde just nu. Du kan ju höra med BM om de kan skriva ut Tavegyl till dig...

Linda Palm - jag har fått samma info som dig vad gäller igångsättning, dvs man avvaktar gärna då det finns stora fördelar att bebisen hinner vara inne 38 veckor. Men det är ju alltid en avvägning med gallsyrevärden etc, så det vet nog läkarna bäst (även om kunskapen om just hepatos verkar något begränsad...). Jag har fått snitt beviljat till nästa måndag, delvis pga hepatos men också då jag hade "sekundär värksvaghet" vid förra förlossningen och blev akutsnittad.

• Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-04-25 11:46:34 följande:
    Tar man fortf prover fastande? måste jag vänta t månd o ringa min BM för att få remiss el hur gör jag ? Det har kliat liite en vecka men som sagt inatt blev det ohållbart o nu när jag tror jag vet vad det är vill jag bara få det kollat direkt.Någon som fått det sent som blivit igångsatt rätt omg? Imorg är jag i V.35+0 så det är ju turen i oturen att det kom så sent.... har varit rädd hela grav för att det ska komma.....nu när det är här har jag NOLL tålamod känner jag. Har haft ett sjukt illamående fram till v.25 sen foglossning o nu det här jag ORKAR INTE så är det
    Man lämnar fasteprover. Själv blev jag igångsatt i v.36+3, men det berodde på att barnet verkade påverakt så läkaren vågade inte chansa utan bokade en igångsättningstid direkt.
  • Fröken Juni
    luspudel skrev 2009-04-27 09:18:28 följande:
    Nu har jag ring till BM igen för att fråga om provsvaren. De hade inte fått dom, men det brukade betyda att det var lugnt sa hon... Skönt! Men jag sa att jag har ju fortfarande den här vidriga klådan, jag är ju helt sårig och kliar mig som en galning liksom. Hon tyckte jag skulle prova med typ Postafen eller någon receptfri allergimedicin...Alltså jag blir galen! Jag är ju jätteglad att jag inte har hepatos såklart, men bara för det betyder det ju inte att klådan minskar? Jag MÅSTE få hjälp mot den, annars vet jag inte vad jag gör... Kan man kräva en igångsättning i v38 typ pga detta? Jag står inte ut
    Jag tror inte posyafen hjälper mot klådan, men prova Tavegyl. Jag åt maxdos Tavegyl min första graviditet (tabletter/dag) och det hjälpte ganska ok dagtid, men på nätterna kliade det för jävligt. Andra och tredje graviditeten hjälpte det inte.
  • Fröken Juni
    Mos skrev 2009-04-27 11:10:09 följande:
    konstigt att det är så olika på olika sjukhus... Jag går på spec mvc på Danderyds sjukhus och har senast i morse varit och tagit prover. De tas fastande (man får dricka vatten) för att få gallsyrorna korrekt. Monsterhummer - Prova Levomentol i sprit som man baddar på huden med bomullstuss. Jag köpte det på apoteket och det ger en lite brännande känsla på huden, men det tar iallafall bort klådan en stund. Jag fick även tips om kylbalsam, men det hjälpte inte på mig. Fick Tavegyl utskrivet, men har inte provat... inte funkis att bli mer trött än man redan är. Har under 100 i järnvärde just nu. Du kan ju höra med BM om de kan skriva ut Tavegyl till dig...Linda Palm - jag har fått samma info som dig vad gäller igångsättning, dvs man avvaktar gärna då det finns stora fördelar att bebisen hinner vara inne 38 veckor. Men det är ju alltid en avvägning med gallsyrevärden etc, så det vet nog läkarna bäst (även om kunskapen om just hepatos verkar något begränsad...). Jag har fått snitt beviljat till nästa måndag, delvis pga hepatos men också då jag hade "sekundär värksvaghet" vid förra förlossningen och blev akutsnittad.
    Den där spriten bränner för jävligt om man som jag hade öppna sår på benen pga allt kliande.
  • Fröken Juni

Tipsar om en länk www.itchymoms.com

Hoppas länken är rätt.

Den är amerikansk, men där finns en massa fakta om hepatos och tips hur man kan underlätta klådan.

Jag har själv haft hepatos under alla mina tre graviditeter och det är ett rent helvete.

• L0ved

Fröken Juni skrev 2009-04-27 21:25:28 följande:

Jag tror inte posyafen hjälper mot klådan, men prova Tavegyl. Jag åt maxdos Tavegyl min första graviditet (tabletter/dag) och det hjälpte ganska ok dagtid, men på nätterna kliade det för jävligt. Andra och tredje graviditeten hjälpte det inte.
    Ursofalken är mycket bättre än Tavegyl. Fast kapslarna inte är så lätt svalda.
  • iii83

Ursofalken hjälper levern, tavegylen mot klådan

Svar på tråden hepatos