• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • L0ved
    iii83 skrev 2009-04-28 09:10:20 följande:
    Ursofalken hjälper levern, tavegylen mot klådan
    Jag tog bara Ursofalken när det var som värst och min klåda försvann av Ursofalken.
  • LindaPalm

ii83 : jag tog både gallcyreprover oc levervärden prover under graviditeten för o hålla koll på hepatosen.
    Men de sa alodrig någe om att jag var tvungen o vara på fastande mage...

tavigylen hjälpte inte mot min klåda men det gjorde däremot ursofalken. Klådan blir bättre ju bättre alla värden är.

Mos: skönt med snittet, grattis!

• iii83

Ja, eftersom ursfalken hjälpte till att återställa levern, men ursofalken i sig är ju inte klådstillande, utan den sänkte ju gallsyran och därmed minskade klådan.
    Det är anthistaminet i tavegylen (eftersom det blir en allergiskt reaktion i kroppen av den läckande gallsyran) som verkar.

• luspudel

Men tavegylen är receptbelagd va? Iom att jag inte har för hög gallsyra så får jag inte träffa nån läkare... Hmm :S

• sholof

Mvc sköterskan har väl nån läkare som du kanske kan få träffa för att få ett recept. Så gjorde iaf min bm.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • iii83

ja tavegyl brukar inte vara svårt att få...
    men monsterhummer, du har ju massor av klåda!
    Tala om för din bm att hepatos är inte bara gallsyra, utan även annan leverpåverkan!
    Hepatos är ju = leverpåverkan!

• Love2009

Mos- jag går oxå på spec MVC på danderyd och var o tog prover igår morse... det var jätteviktigt att vara fastande så visst är det konstigt att det kan skilja?

Dom sa att om man inte är fastande visar proverna felaktigt resultat.

Nu visade mina leverprover lätt förhöjt medan gallsyrorna var normala fick jag veta idag. däremot är mitt järnvärde 95 och sköldkörtelproverna hade blivit sämre... mår verkligen inte bra nu. Är jättehes (pga sköldkörteln säger dom) o trött o allmänt dålig:(

Hoppas verkligen på igångsättning!!! Är iof bara i V.35+2 så jag får väl gå minst 3v till....*suck*

• iii83

Konstigt Love2009, att du inte blir igångsatt nu, du som mår så dåligt! Själv får jag ju bara gå max 37 veckor, men de nöjer sig med 30....

• luspudel
    iii83 skrev 2009-04-28 13:50:37 följande:
    ja tavegyl brukar inte vara svårt att få... men monsterhummer, du har ju massor av klåda!Tala om för din bm att hepatos är inte bara gallsyra, utan även annan leverpåverkan!Hepatos är ju = leverpåverkan!
    Usch, jag avskyr verkligen att behöva ifrågasätta allt! Känner mig så tjatig och nervig (ja jag är superfeg, tyvärr) men jag ska absolut påtala det ! Kan jag annars ringa till förlossningen och höra vad de säger? Eller vart kan jag vända mig förutom BM...?
  • Linha

monsterhummer: Men är du säker på att dom inte har tagit alla levervärden? Det är väl som rutin att inte bara ta prov på gallsyran?

Jag måste säga att jag tycker ju att det är ganska bra att dom är restriktiva med igångsättningar. Dom gör det långt innan BF om det finns risk för mammans eller barnets hälsa och det är väl så det ska vara. Finns ju risker med igångsättning och prematura barn också och då försöker man ju undvika det så länge det går.

Någon som vet åt vilket håll proverna visar fel om man inte är fastande, borde väl bli för högt eller tänker jag fel?

Svar på tråden hepatos