• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • annbom

Jag fick inte heller välja. Jag miste ett för ett år sedan och ett i november. Men det finns altid ett starkt själ till att man väljer en sen abort, för det är knappast en lätt väg att gå.

Man får vara bitter men man ska inte stanna där, det mår ingen bra av.

CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-18 15:58:11 följande:
    kan säja att jag inte är elak och jag tycker att detta är så fruktansvärt sak att göra mot ett friskt foster kan du förstå? sen ska man inte önska andra otur men ibland skriver man även innan man tänker. Och jag är nog ganska bitter över att de gör abort på ett friskt så långt gånget foster när vi själv inte ens fick den möjligheten att välja.Dumt av mig att låta känslor styra. men tyck vad du vill
  • CoolaSuperMamsen
    annbom skrev 2009-03-19 10:23:18 följande:
    Jag fick inte heller välja. Jag miste ett för ett år sedan och ett i november. Men det finns altid ett starkt själ till att man väljer en sen abort, för det är knappast en lätt väg att gå. Man får vara bitter men man ska inte stanna där, det mår ingen bra av.
    detta skäl är inte okej .är inte alls emot abort tycker det är jätte bra det finns men att göra så här pga skönhetsfel det nfår mig att må illa vi har hela tiden spekulerat i att det måste vara någon mer orsak att hon gör detta men enlig ts är läppspalt den enda orsaken. beklagar att ni miste eran kram
    stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • annbom

Vad vet vi IGENTLIGEN om skälet till aborten. Jag har mycket svårt att tro att en läppspalt är problemet. Jag är inte ens säker på att man kan se det på ett vanligt UL.

CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-19 13:34:35 följande:
    detta skäl är inte okej .är inte alls emot abort tycker det är jätte bra det finns men att göra så här pga skönhetsfel det nfår mig att må illa vi har hela tiden spekulerat i att det måste vara någon mer orsak att hon gör detta men enlig ts är läppspalt den enda orsaken. beklagar att ni miste eran kram
  • WhiteAngels
    annbom skrev 2009-03-19 13:56:56 följande:
    Vad vet vi IGENTLIGEN om skälet till aborten. Jag har mycket svårt att tro att en läppspalt är problemet. Jag är inte ens säker på att man kan se det på ett vanligt UL.
    Det går att se för jag vet mer än en som vetat om att barnet skulle födas så .
  • Mayen
    annbom skrev 2009-03-19 13:56:56 följande:
    Jag kan tala om att läppspalten ÄR orsaken till aborten.
    Det här handlar om ett gift par sen 3 år, de planerade graviditeten och var fram till förra tisdagen jätteglada över allt.
    Jag har pratat med personen det handlar om, senast igår och hon själv säger till mig att bebisen INTE har några andra fel. Det vore ju faktiskt lättare för henne att säga till mig att den lider av det och det och det, därför gör vi abort, än att erkänna att den "bara" har läppspalt.

Jag mår själv illa av vad hon har valt att göra och känner inte för att stå och backa upp hennes beslut när/om det kommer upp till diskussion (vi är även kollegor)
    Andra personer kommer säkerligen till mig för att prata om vad som har hänt, för att de inte vågar fråga min vän om det och jag vet inte vad jag ska säga.
  • EllieMay
    Mayen skrev 2009-03-19 15:20:01 följande:
    Jag kan tala om att läppspalten ÄR orsaken till aborten. Det här handlar om ett gift par sen 3 år, de planerade graviditeten och var fram till förra tisdagen jätteglada över allt.Jag har pratat med personen det handlar om, senast igår och hon själv säger till mig att bebisen INTE har några andra fel. Det vore ju faktiskt lättare för henne att säga till mig att den lider av det och det och det, därför gör vi abort, än att erkänna att den "bara" har läppspalt.Jag mår själv illa av vad hon har valt att göra och känner inte för att stå och backa upp hennes beslut när/om det kommer upp till diskussion (vi är även kollegor) Andra personer kommer säkerligen till mig för att prata om vad som har hänt, för att de inte vågar fråga min vän om det och jag vet inte vad jag ska säga.
    Ja säg sanningen, finns väl ingen anledning att hymla.
    Tar man bort ett barn som inte är sjukt då får man ju räkna med att folk kommer ifrågasätta. När möjlighet till operationer finnes och man inte tar hänsyn till det utan tar det lätta beslutet att skita i att ha barnet, ja då får man stå för det tycker jag.
  • annbom

Då måste jag hålla med om att de nog inte bör ha några barn alls. Klarar de inte av en läppspalt så klarar de inte av att vara föräldrar över huvud taget

Mayen skrev 2009-03-19 15:20:01 följande:
    Jag kan tala om att läppspalten ÄR orsaken till aborten. Det här handlar om ett gift par sen 3 år, de planerade graviditeten och var fram till förra tisdagen jätteglada över allt.Jag har pratat med personen det handlar om, senast igår och hon själv säger till mig att bebisen INTE har några andra fel. Det vore ju faktiskt lättare för henne att säga till mig att den lider av det och det och det, därför gör vi abort, än att erkänna att den "bara" har läppspalt.Jag mår själv illa av vad hon har valt att göra och känner inte för att stå och backa upp hennes beslut när/om det kommer upp till diskussion (vi är även kollegor) Andra personer kommer säkerligen till mig för att prata om vad som har hänt, för att de inte vågar fråga min vän om det och jag vet inte vad jag ska säga.
  • Bebs74

Jag har följt tråden sedan starten och har gått och väntat på att den här tjejen ska ångra sig, men så verkar inte vara fallet. Aborten verkar bli av idag... hemska tanke. Undrar hur hon mår efteråt? Valde hon att se den lilla bebisen med fem fingrar och tår? Eller hur gjorde hon? Hon gick väl ändå igenom en "vanlig" vaginal förlossning och bör ha haft värkar etc? Usch, det känns så hemskt att hon har valt att göra abort av i annars ett helt friskt barn som kunde ha opererats relativt enkelt till att säkert bli en jättesöt liten tjej/kille. Hade jag fått veta om något "skönhetsfel" på mitt UL förra veckan så hade jag istället försökt att förbereda mig och omgivningen så långt som möjligt på vad som skulle hända efter förlossning, operationer etc istället för att reagera så som den här tjejen/paret gjort.

Det är många tankar som rör sig i mitt huvud och just nu när jag skriver så känner jag av min bebis i magen (v 20) och jag skulle bli otroligt ledsen om det hände något nu med min bebis när jag känner att det är ett liv inom mig.

• Minnie69

Låter verkligen väldigt narcissistiskt att bara vilja ha ett estetiskt perfekt barn som kommer ut som en färdig assessoir. Kan man ta bort ett friskt barn enbart av det skälet så kan man ju aldrig ha velat ha ett barn utan bara velat få den perfekta bilden utåt, med mamma pappa barn. (Alla felfria såklart). Jag blir så ledsen så jag vet inte vad jag ska säga . Usch

• CoolaSuperMamsen

måste vara väldigt jobbigt för dig ts för du har en egen dotter om jag förstod rät`t?
    du vet vad din vän går miste om när hon tar bort de lilla livet, undrar om hon förstår att det är som en mini förlossning och att det faktiskt kommer ut en liten bebis hel och fin.

sen klipper de navelsträngen och man får krysta ut moderkakan undrar om hon är medveten om det.

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21