• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • CoolaSuperMamsen

undrar om ts pratat med henne efter aborten undrar hur hon mår nu?

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • Mayen
    CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-20 14:27:48 följande:
    undrar om ts pratat med henne efter aborten undrar hur hon mår nu?
    Har inte kunna prata med min väninna, då hon inte svara på sms/telefon. Gissar att hon är i nån slags chocktillstånd. Igår ska aborten ha varit.
    Hon vidhåller att barnet har (nu hade...) "labioschisi laterale ",
    vilket är läppspalt på svenska.
  • annbom

Du tror inte att det var en kraftig gom- och läppspalt barnet hade? En bekants barn hade det och det var väldigt jobbigt. De visste att det aldrig skulle kunna bli helt bra och han skulle nog få framtida men trots operationer. Jag tror att det är ganska ovanligt att de är så skadade som han var, dubbelsidig gomspalt. Jag är lite osäker men jag tror att han inte hade någon gom alls.

Mayen skrev 2009-03-20 15:24:37 följande:
    Har inte kunna prata med min väninna, då hon inte svara på sms/telefon. Gissar att hon är i nån slags chocktillstånd. Igår ska aborten ha varit. Hon vidhåller att barnet har (nu hade...) "labioschisi laterale ",vilket är läppspalt på svenska.
  • Mayen
    annbom skrev 2009-03-20 17:07:44 följande:
    Du tror inte att det var en kraftig gom- och läppspalt barnet hade? En bekants barn hade det och det var väldigt jobbigt. De visste att det aldrig skulle kunna bli helt bra och han skulle nog få framtida men trots operationer. Jag tror att det är ganska ovanligt att de är så skadade som han var, dubbelsidig gomspalt. Jag är lite osäker men jag tror att han inte hade någon gom alls.
    Det hade varit enklare att förstå, men "labioschisi" betyder just läppspalt, "palatoschisi" betyder istället gomspalt, och det har det aldrig varit nåt prat om.
    Inatt blev det hela klart. Min väninna har skrivit några sms nu på förmiddagen och hon låter ovanligt "glättig" tycker jag. Säger att de redan "vänt blad" och ser framåt istället för att tänka på det som skett.

Jag tror jag själv är mer chockad än vad hon är. Åtminstone verkar det så...
  • CoolaSuperMamsen

vilken känslokall människa din vän är fy.
    antar att de valde att inte se barnet.

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • Flina78

Oj, det är för mig helt obegripligt hur man kan göra abort så pass sent (jag är själv i vecka 21 nu) av en sådan anledning. Jag skulle inte göra abort nu av någon anledning alls tror jag. Kan inte komma på nån anledning iaf som skulle kunna driva mig till det beslutet.

• andra

Be henne tänka på alla som får sent missfall och tvingas föda fram ett barn som kanske ser helt friskt ut men är dött. Hon borde vara tacksam att hon är gravid över huvud taget, inget man ska ta för givet.

• hönamor

Jag började tänka att barnet kanske hade nåt annat men som hon kanske skämdes för att tala om. Kanske var en läppspalt + nånting mer, nåt syndrom eller nåt. Eller så är det bara jag som i mitt huvud försöker hitta rimliga förklaringar till varför man gör nåt sånt som en abort...

• annbom

Man får hoppas att hon inser att hon inte alls borde ha några barn alls, åtminstonde inte just nu. Klarar man inte av att ha ett barn med läppspalt så klara man nog inte av ett barn alls.

Mayen skrev 2009-03-21 14:31:07 följande:
    Det hade varit enklare att förstå, men "labioschisi" betyder just läppspalt, "palatoschisi" betyder istället gomspalt, och det har det aldrig varit nåt prat om. Inatt blev det hela klart. Min väninna har skrivit några sms nu på förmiddagen och hon låter ovanligt "glättig" tycker jag. Säger att de redan "vänt blad" och ser framåt istället för att tänka på det som skett.Jag tror jag själv är mer chockad än vad hon är. Åtminstone verkar det så...
  • celine

har själv en dotter med lkg och tycker bara som så att dom ändå inte förtjänade detta lilla barn frågan är om dom förtjänar något barn alls efter detta. ursäkta mig jag låter kanske hemsk, men jag undrar vart dom drar gränsen....?
    Kanske deras kommande barn föds med en enorm näsa,,,,, stackars dom i så fall, detta skulle antagligen inte heller bli hanterbart för dom. fy f-n för sådana föräldrar, om man nu ens ska kalla dom för de??

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21