• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Hedi

Gud va hemskt tycker inte hon borde fa göra abort! A andra sidan vem vill ha en san person som mamma. Ursäkta men jag tycker det är vidrigt

• CoolaSuperMamsen
    Hedi skrev 2009-03-19 16:10:58 följande:
    Gud va hemskt tycker inte hon borde fa göra abort! A andra sidan vem vill ha en san person som mamma. Ursäkta men jag tycker det är vidrigt
    håller med kanske är lika bra det blir så här.
    stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • amajjan
    Mayen skrev 2009-03-13 17:23:12 följande:
    Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt. Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka. Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.
    Ja det är dessa dåliga frukter man får när människovärdet har naggats i kanten.
    Är man abortliberal borde man också vara konsekvent i sin inställning till fri abort, antinge är ett ofött barn skyddsvärd eller också inte, föräldrar som inte vill ha en harmynt barn vill ha ett "perfekt" barn från början, de önskar ju inte barnet och ett vanligt argument hos abortliberaler är ju att inga oönskade barn ska födas, och att det är bättre att döda dem innan de är födda.
    Det samma med flickor som dödas för att de är flickor, ja men är det inte bra då så slipper de födas oönskade.
    Eller så dödar man sitt ofödda barn för att de blev till vid fel tidpunkt ect. själv anser jag att det finns inga goda anledningar att döda små människor.
  • siamusen
    EllieMay skrev 2009-03-20 12:14:27 följande:
    Men hon som skall göra abort bor ju inte i Sverige, så lagarna behöver ju inte se ut som dem gör här
    Nej,de är strängare i Italien. Hur hon fatt igenom ett tillstand förstar jag inte, men allt är väl i teorin môjligt.
  • EllieMay
    siamusen skrev 2009-03-20 12:15:36 följande:
    Nej,de är strängare i Italien. Hur hon fatt igenom ett tillstand förstar jag inte, men allt är väl i teorin môjligt.
    Jo tyvärr är det nog möjligt om man är riktigt ihärdig och håller låda, vet dock inte hur då jag aldrig gjort abort och behövt talat för mig..
  • WhiteAngels
    siamusen skrev 2009-03-20 12:15:36 följande:
    Väldigt konstigt när upp emot 70 procent av alla läkare i Italien vägrar göra en abort.
  • siamusen
    EllieMay skrev 2009-03-20 12:18:16 följande:
    Jo tyvärr är det nog möjligt om man är riktigt ihärdig och håller låda, vet dock inte hur då jag aldrig gjort abort och behövt talat för mig..
    Jag vet inte sjâlv. Jag har svart att tro att läkare och andra ger med sig bara sådär, men man ska vâl aldrig sâga aldrig.
  • EllieMay
    siamusen skrev 2009-03-20 12:20:59 följande:
    Jag vet inte sjâlv. Jag har svart att tro att läkare och andra ger med sig bara sådär, men man ska vâl aldrig sâga aldrig.
    Ja beror nog på hur dramatisk, ihärdig man är tror jag.
    Usch vill egentligen inte ens tänka tanken, abortera ett foster i vecka 21, var inte länge sedan man läste att dem lyckats rädda ett barn född i vecka 22
  • Mamisita

Låter ju helt otroligt att man får abortera ett foster för enbart läppspalt!!??
    Har själv abrytit en graviditet i v21 pga av allvarliga fosterskador och de var det värsta jag någosin gjort... Herregud läppspalt, medför säkert jobbiga operationer mm men det påverkar ju knappast direkt livskvaliten i ett helt liv
    Hon kan nog inte förstå vad hon ska gå igenom, vad det faktiskt innebär att avbryta en graviditet så sent...

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21