• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Mayen
    Saarraa skrev 2009-03-24 15:13:31 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men jag kan inte säga annat än för mig så är det helt oacceptabelt. Och faktiskt skulle jag nog inte klara av att vara vän med någon som gör abort pgr av en sån sak. När man är så pass långt gången som din vän är/var så räknar jag det faktiskt som.. ja, det låter hemsk, men jag räknar det lite som mord. Jag är mest intresserad av vad hon anger som orsak när hon ansökte om abort? För "bara" spalt, det godkänner nog inte socialstyrelsen som giltig orsak till att avsluta ett liv så långt in i en graviditet.
    Jag tycker också att det är oacceptabelt. Orsaken till hon valde att göra abort var att hon själv tycker att barnet såg ut som ett "monster" (hon har själv uttryckt det så). Vet att hon fick kämpa och argumentera mycket med psykologer och läkare och att hon var lättad över att få igenom sin önskan.
    Håller inte på nåt sätt med min väninna,men kan inte bryta vår vänskap.
  • Saarraa

Missade att hon bor i Sydeuropa.. där fungerar det väl annorlunda med abortlagar osv.

• Saarraa
    Mayen skrev 2009-03-24 15:16:56 följande:
    Jag tycker också att det är oacceptabelt. Orsaken till hon valde att göra abort var att hon själv tycker att barnet såg ut som ett "monster" (hon har själv uttryckt det så). Vet att hon fick kämpa och argumentera mycket med psykologer och läkare och att hon var lättad över att få igenom sin önskan. Håller inte på nåt sätt med min väninna,men kan inte bryta vår vänskap.
    Men herregud, hur kan man kalla sitt eget barn för "monster"? Även om man inte tänkt behålla.. Nej fy fan, jag blir bara förbannad. Skulle kunna sitta här och skriva exakt vad jag tycker och tänker, men då skulle jag bli avstängd, så jag låter bli.
  • Minnie69

Jag kan inte förstå hur kärleken till ett barn kan vara villkorat av den typen av estetiska överväganden. Monster ! ? ! Finns bara ett monster i den här ekvationen vad mig anbelangar och hon ljuger ju ock säger att hon har fått mf. Det är ett hån mot alla som får mf på riktigt, precis som det är ett hån mot de som har blivit våldtagna att ljuga och påstå att man har råkat ut för det om så inte är fallet. Har hon inte ett etiskt ben i kroppen? Jag hoppas du säger upp bekantskapen med henne.

• CoolaSuperMamsen

ts om jag var du skulle jag skicka ett sms och tala om att du inte stödjer henne i detta och att hon åtminstone kan stå för det hon gjort tycker inte du ska behöva stå och hålla med hennes lögn fattar inte att du står kvar där som hennes vänn.

för mig är detta lika tabu som barnamord ja i princip allt hemskt tål att jämföras med detta vem vill vara kompis med en sånn hemsk människa.

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • Mayen

Till er som inte förstår att jag står kvar som hennes vän...
    Tyvärr fick jag en hjärntumör i nov förra året och då var min vän där vid min sida. Hon tog ledigt i från jobbet, satt i väntsalen i över 15 timmar. Köpte allt jag behövde och kom till sjukhuset nästan varje dag i 3 veckor.
    Det kan jag inte bara slänga bort.

Trots att jag är helt emot vad hon precis nu har gjort.

• annbom

Jag tycker att du ska behålla henne som vän. Även vänner gör idiotiska val ibland. Hon måste ha fått en knäpp av något slag och det kommer nog ikapp henne så småningom. Trots allt så är hon en bra vän även om du inte håller med henne.

Mayen skrev 2009-03-24 15:34:53 följande:
    Till er som inte förstår att jag står kvar som hennes vän...Tyvärr fick jag en hjärntumör i nov förra året och då var min vän där vid min sida. Hon tog ledigt i från jobbet, satt i väntsalen i över 15 timmar. Köpte allt jag behövde och kom till sjukhuset nästan varje dag i 3 veckor. Det kan jag inte bara slänga bort.Trots att jag är helt emot vad hon precis nu har gjort.
    Till er som säger att hon ska säga upp vänskapen. Jag skulle vilja veta varför? För mig räcker det inte att hon har en annan syn på abort än vad vi har. Hon är ju så mycket mer än bara det.
  • festia
    Mayen skrev 2009-03-24 14:07:12 följande:
    Tyvärr kan jag bara hålla med er. Min väninnas syn på det hela är helt oförståelig!Hon är hemma nu igen efter aborten och hon är väldigt lugn. Säger mest, "jag mår bra" "det gick fort, den var ju så liten" "vi får försöka igen om 6 mån".Jag törs inte fråga om hon ens tittade på sitt barn.Det hela är väldigt tragiskt tycker jag.På vårt jobb har hon helt enkelt sagt att hon fått missfall. Där står jag och vet sanningen, men kan inte säga nåt utan ska bara nicka och beklaga instämmande.
    Jag blev på allvar äcklad när jag läste det här inlägget. Att folk ska sympatisera med den där människan! Fy fan.
  • CoolaSuperMamsen
    annbom skrev 2009-03-24 17:00:34 följande:
    Jag tycker att du ska behålla henne som vän. Även vänner gör idiotiska val ibland. Hon måste ha fått en knäpp av något slag och det kommer nog ikapp henne så småningom. Trots allt så är hon en bra vän även om du inte håller med henne. Till er som säger att hon ska säga upp vänskapen. Jag skulle vilja veta varför? För mig räcker det inte att hon har en annan syn på abort än vad vi har. Hon är ju så mycket mer än bara det.
    för mig är det som sagt väldigt tabu hade inte velat ha en sådan vänn pedofiler och mördare har också en annan syn på vad som är rätt och fel lite överdrivet men så ni förstår.
    sen kan jag förstå att ts har svårt att lämna henne när hon varit enormt stöd för henne, men de kan ju vara vänner men jag tycker absolut att hon skall tala om att hon inte gillar detta.
    stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21