• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • SaraSara

hmm.. står att den ska planteras/sättas i vatten med den runda delen nedåt. Men jag tycker då att den har en spetsig och en platt sida... *förvirrad*

• Matulda

vackrastarflow: Tack! Jag funderar vidare...

• Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-25 20:08:09 följande:
    hmm.. står att den ska planteras/sättas i vatten med den runda delen nedåt. Men jag tycker då att den har en spetsig och en platt sida... *förvirrad*
    platta sidan nedåt. Grodden kommer i den spetsiga, om jag inte minns helt fel. Lyckades med konststycket en gång för läääääänge sen..

Har för mig att man ska sandpappra den platta sidan lite innan för att rötterna ska ha lättare att växa ut.  Men jag kommer inte ihåg om jag satte den i såjord eller i vatten. Har nog provat båda varianterna..
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • SaraSara
    Knasis skrev 2009-04-26 09:35:45 följande:
    platta sidan nedåt. Grodden kommer i den spetsiga, om jag inte minns helt fel. Lyckades med konststycket en gång för läääääänge sen.. Har för mig att man ska sandpappra den platta sidan lite innan för att rötterna ska ha lättare att växa ut.  Men jag kommer inte ihåg om jag satte den i såjord eller i vatten. Har nog provat båda varianterna..
    jag betsämde mig för att sätta den i vatten igr kväll, och under natten har en liten rot-stump tittat fram
  • Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-26 09:45:55 följande:
    jag betsämde mig för att sätta den i vatten igr kväll, och under natten har en liten rot-stump tittat fram
    Det gick snabbt!
  • SaraSara
    Knasis skrev 2009-04-26 09:51:06 följande:
    Det gick snabbt!
    ja verkligen, jag blev helt förvånad. Den får nog stå kvar i vatten idag så sätter jag den i jord i morgon. Läste att man bara ska täcka halva kärnan med jord. Kommer du ihåg hur du gjorde?
  • Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-26 09:52:38 följande:
    ja verkligen, jag blev helt förvånad. Den får nog stå kvar i vatten idag så sätter jag den i jord i morgon. Läste att man bara ska täcka halva kärnan med jord. Kommer du ihåg hur du gjorde?
    Precis.. Halva kärnan i jord. Lägg in bilder efterhand! Det blir fina plantor..
  • SaraSara
    Knasis skrev 2009-04-26 09:58:37 följande:
    Precis.. Halva kärnan i jord. Lägg in bilder efterhand! Det blir fina plantor..
    kan man förvänta sig att det blir någon frukt oxå, eller blir det mer bara som en fin krukväxt?
  • Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-26 10:20:45 följande:
    kan man förvänta sig att det blir någon frukt oxå, eller blir det mer bara som en fin krukväxt?
    Vet faktiskt inte. Kan tänka mig att det GÅR att få frukt om den trivs och får rätt skötsel.. Men kanske inte mognar så att man kan äta dom.
  • Blommiga tjejen

advocado har jag odlat några gånger och det är lätt och den växer och blir hög min ena blev över 1 meter.

Har ´dock läst att någon frukt ska man inte förvänta sig då det är i stort sett helt omöjligt.
    men det är kul att se när den växer.

Svar på tråden vi balkong odlare