• Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 16:29:05 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 14:03:03 följande: Nej men det är väl själklart. sjukskriven blir man för att man är sjuk inte för att man har en konflikt som är jobbig med sin chef-- -även om det naturligtvis kan påverka en så att man mår dåligt. Jag anklagade inte dig för något i mitt tidigare inlägg. jag sa bara fakta.. att man bör aldrig baktala en tidigare chef på en intervju, man ska vara lojal mot dem som gett en jobb även om konflikter uppstått och ibland måste man faktiskt smöra lite och kanske ta på sig hela skulden för en konflikt för att kunna gå vidare i livet och få andra jobb. Vi är många härute som behöver och vill ha jobb. Du är inte den enda studenten som behöver sommarjobb, konkurrensen är hårdare än på många år och det gäller att ha ryggrad, skinn på näsan och kunna sälja sig. Du fixar det här om du bara inte hänger upp dig på den här referensen, försök få tag i den tidigare chefen och säg som det är att du VILL ha henne, ifrågasätt varför hon inte ville vara referens dock... för hon kanske också har en negativ uppfattning om dig så kolla upp det INNAN du lämnar henne som ref.
    Jag har skrivit flera ggr att min gamla chef ansåg det vara lättare för mig att ha den nya som referens.
  • sasssyy

ja DU har skrivit det men har du verkligen frågat din fd chef detta och ifrågasatt det??

För jag tycker det låter konstigt.. som om hon har något att dölja faktiskt.

Ja men sanningen kanske inte alltid är den man ska ta upp på tex en intervju.. om någon frågar dig om konflikten så gör du smart i att kanske inte säga hela sanningen.. för den du talar med VET ju inte att du talar sanning, de har inte varit där, de hör bara din version och då kan det lätt uppfattas som att du pratar skit även om du inte gör det.
    man finlirar och skönmålar lite och kan tex säga att "det var en löjlig grej som förstorades upp eftersom jag var i en ganska känslig period, så här i efterhand känner jag att det hade aldrig hänt om vi hade varit öppna i vår kommunikation"...ett finare sätt att säga att konflikten inte hade uppstått om det inte hade pratats skit... från NÅGOT håll... sen varifrån skitsnacket kom är ointressant.

Att få ett jobb i dag.. i den hårda konkurrens som råder så gäller det att sälja sig själv stenhårt. INGEN vill ha en gnällpelle, en konfliktstartare eller någon som skyller sina misslyckanden på andra. Även om man varit med om det som du har varit med om så måste man sträcka på sig och gå vidare. Står man i valet mellan en rövslickare som kommer gå ner i brygga och hoppa från tionde våningen om chefen ber om det, och någon som har med sig konflikter i bagaget och förklarar dem som att chefen mobbade.... då är valet lätt.

Nu blev det väldigt olyckligt med din referens där.. ta reda på vad den förra chefen menade med att det skulle vara lättare med den senare chefen. Du ska ju ha den referens du vill ha, kan det vara så att hon helt enkelt inte VILL vara referens??

Som chef vill man minimera risken för konflikt och gnäll och -tyvärr- måste man inte bara lära sig att sälja in sig själv på ett snyggt sätt och våga framhålla att man faktiskt är jävligt bra (på det man är bra på.. inga lögner )... OCH man måste på ett snyggt sätt slicka lite uppåt.

Om någon sen ber om referens från det stället kan du vara smidig och säga att du inte har någon referens från det stället, den du ville ha som referens ville inte ställa upp och övriga anser du inte att du har haft ett så långvarigt eller nära samarbete med. "det var lite krångel på slutet på den arbetsplatsen och det känns inte bra att ha en referens som man inte känner att man funkade med" kan man säga... så lindar man in det lite snyggt.

• Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 16:53:40 följande:
    ja DU har skrivit det men har du verkligen frågat din fd chef detta och ifrågasatt det?? För jag tycker det låter konstigt.. som om hon har något att dölja faktiskt. Ja men sanningen kanske inte alltid är den man ska ta upp på tex en intervju.. om någon frågar dig om konflikten så gör du smart i att kanske inte säga hela sanningen.. för den du talar med VET ju inte att du talar sanning, de har inte varit där, de hör bara din version och då kan det lätt uppfattas som att du pratar skit även om du inte gör det. man finlirar och skönmålar lite och kan tex säga att "det var en löjlig grej som förstorades upp eftersom jag var i en ganska känslig period, så här i efterhand känner jag att det hade aldrig hänt om vi hade varit öppna i vår kommunikation"...ett finare sätt att säga att konflikten inte hade uppstått om det inte hade pratats skit... från NÅGOT håll... sen varifrån skitsnacket kom är ointressant. Att få ett jobb i dag.. i den hårda konkurrens som råder så gäller det att sälja sig själv stenhårt. INGEN vill ha en gnällpelle, en konfliktstartare eller någon som skyller sina misslyckanden på andra. Även om man varit med om det som du har varit med om så måste man sträcka på sig och gå vidare. Står man i valet mellan en rövslickare som kommer gå ner i brygga och hoppa från tionde våningen om chefen ber om det, och någon som har med sig konflikter i bagaget och förklarar dem som att chefen mobbade.... då är valet lätt. Nu blev det väldigt olyckligt med din referens där.. ta reda på vad den förra chefen menade med att det skulle vara lättare med den senare chefen. Du ska ju ha den referens du vill ha, kan det vara så att hon helt enkelt inte VILL vara referens?? Som chef vill man minimera risken för konflikt och gnäll och -tyvärr- måste man inte bara lära sig att sälja in sig själv på ett snyggt sätt och våga framhålla att man faktiskt är jävligt bra (på det man är bra på.. inga lögner )... OCH man måste på ett snyggt sätt slicka lite uppåt. Om någon sen ber om referens från det stället kan du vara smidig och säga att du inte har någon referens från det stället, den du ville ha som referens ville inte ställa upp och övriga anser du inte att du har haft ett så långvarigt eller nära samarbete med. "det var lite krångel på slutet på den arbetsplatsen och det känns inte bra att ha en referens som man inte känner att man funkade med" kan man säga... så lindar man in det lite snyggt.
    Det var därför jag inte sa nåt på denna intervju, men hon som intervjuade mig sa att det varit bättre, när jag berättade i efterhand.

Du har bra råd ibland, men det låter som om du vill dumförklara också. Är det så? Jag är inte precis på topp vad gäller humöret just nu, så du kan väl uttrycka dig lite lugnare.
  • sasssyy

Nej nej jag vill inte dumförklara... å andra sidan.. hade jag velat det hade jag nog inte erkänt det

Jag ÄR rakt på sak för jag tror inte på att linda in saker för mycket.

Förstår att humöret är skit... men skrik och gapa lite.. ut och spring och få ur dig agressioner och fortsätt söka jobb och som hon sa .. ärlighet är alltid bättre.. är själv på väg att landa ett riktigt bra jobb som jag ALDRIG trodde att jag skulle få för att jag var lite "fööör" ärlig men även där fick jag höra att pga jag var ärlig så tror de på mig... så jag väntar svar nu.

Lätt att vara efterklok, men du kan ju inte spola tillbaka tiden och göra om så du mår ju inte bättre av att gräma dig. Fortsätt att söka jobb och sälj in dig själv skithårt så går det nog bra

• Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 17:09:17 följande:
    Nej nej jag vill inte dumförklara... å andra sidan.. hade jag velat det hade jag nog inte erkänt det Jag ÄR rakt på sak för jag tror inte på att linda in saker för mycket. Förstår att humöret är skit... men skrik och gapa lite.. ut och spring och få ur dig agressioner och fortsätt söka jobb och som hon sa .. ärlighet är alltid bättre.. är själv på väg att landa ett riktigt bra jobb som jag ALDRIG trodde att jag skulle få för att jag var lite "fööör" ärlig men även där fick jag höra att pga jag var ärlig så tror de på mig... så jag väntar svar nu. Lätt att vara efterklok, men du kan ju inte spola tillbaka tiden och göra om så du mår ju inte bättre av att gräma dig. Fortsätt att söka jobb och sälj in dig själv skithårt så går det nog bra
    Men även om man är rak på sak, så kan man va lite mild när nån mår skit. Har inte tid att skrika o springa. Flyttar på söndag. Fick till sist ett efterlängtat radhus till mig o barnen. Fick skaffa borgen för att få det pga. jag studerar. Hade jag inte lyckats få det, skulle detta med referensen tagit mycket hårdare.
  • sasssyy

ja fast jag anser inte att jag varit hård eller tagit i.. jag tror att man ska tänka sig för snarare innan man skriver ett inlägg i ett forum att man kan få svar av alla kaliber, från hela skalan så att säga.

Du måste iaf släppa detta på något sätt och du lär ju inte ha tid att älta om du ska flytta... lämna det bakom dig, du är en erfarenhet rikare.

• Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 17:17:59 följande:
    ja fast jag anser inte att jag varit hård eller tagit i.. jag tror att man ska tänka sig för snarare innan man skriver ett inlägg i ett forum att man kan få svar av alla kaliber, från hela skalan så att säga. Du måste iaf släppa detta på något sätt och du lär ju inte ha tid att älta om du ska flytta... lämna det bakom dig, du är en erfarenhet rikare.
    Samhället är tyvärr så hårt idag, att folk inte längre märker om de är för hårda. Jo, jag anser att du varit lite väl hård. Jag har bestämt mig för att inte låta detta knäcka mig, men nog är det hårt.
  • khartoum

TS; försök att tänka framåt. Vid nästa intervju så säger du att ddin senaste chef inte är en bra referens eftersom ni arbetade alltför kort tid tillsammans och för att ni helt enkelt inte fungerade så väl ihop.

De flesta chefer har själva haft en chef någon gång som allt inte var toppen med. Det innebär ju inte att DU per automatik skulle vara den svåra.

det som förvånar mig är att den förra chefen inte vill ta ansvar för ert goda samarbete och faktiskt göra dig en tjänst. kanske skall du fråga honom/henne varför hon anser att den senaste chefen är bättre? Eller om det är så att han/hon inte VILL vara din referens? I så fall skulle du vilja veta, så att du kan fundera på andra lämpliga referenser, eller helt enkelt lära dig något av situationen. Finns det möjlighet till att utveckla sin självkännedom så är det bra att ta chansen. Din förförra chef kanske kan ge dig lite nya tankar?

Det är alltid besvärligt när ens sämsta chef var ens senaste. Jag har precis upplevt det själv då jag ansökte om att delta i ett ledarskapsprogram. Jag lämnade fyra referenser, inte min senaste chef.

Rekryteraren valde ändå (utan min vetskap) att kontakta min senaste chef med motiveringen; "vi gör alltid så vid internrekryteringar till detta ledarskapsprogram".

Jag kände inte till det och påtalade att det hade varit bra för mig att veta. det fanns nämligen skäl till varför jag inte bett denna chef att vara min referens.

Nu hade rekryteraren kontaktat övriga referenser också, och jag gick vidare i ledarskapsprogrammet, så jag utgår ifrån att han/hon förstod att man inte drar jämt eller är uppskattad av alla. Dessutom har intervjuaren en god chans att själv bilda sig en uppfattning om en. En referens vill man ofta skall bekräfta det man själv uppfattat under intervjun.

Så, mitt råd till dig är att se till att du har fler referenser och att du, så enkelt och okomplicerat som möjligt säger som det är på intervjun. Du hade oturen att få en chef som inte fungerade så bra med dig den sista korta tiden på arbetsplatsen, så han/hon är inte en så rättvisande källa för den kompetens du besitter. Det handlar många gånger personkemi, och det vet ju din nya chef också.

• Camarogirl

Har inte läst alla inlägg, men vill bara påpeka att en referent ska ju tala FÖR dig, inte EMOT dig! Dålig stil av någon att gå med på att vara referent, och sen säga dåliga saker... Den personen vinner ju absolut ingenting på att du inte får ett annat jobb som du sökt!

Fundera på om du inte har någon annan som kan ge dig GODA referenser istället!

• Anonym (gråter)
    khartoum skrev 2009-03-20 17:42:51 följande:
    TS; försök att tänka framåt. Vid nästa intervju så säger du att ddin senaste chef inte är en bra referens eftersom ni arbetade alltför kort tid tillsammans och för att ni helt enkelt inte fungerade så väl ihop. De flesta chefer har själva haft en chef någon gång som allt inte var toppen med. Det innebär ju inte att DU per automatik skulle vara den svåra. det som förvånar mig är att den förra chefen inte vill ta ansvar för ert goda samarbete och faktiskt göra dig en tjänst. kanske skall du fråga honom/henne varför hon anser att den senaste chefen är bättre? Eller om det är så att han/hon inte VILL vara din referens? I så fall skulle du vilja veta, så att du kan fundera på andra lämpliga referenser, eller helt enkelt lära dig något av situationen. Finns det möjlighet till att utveckla sin självkännedom så är det bra att ta chansen. Din förförra chef kanske kan ge dig lite nya tankar? Det är alltid besvärligt när ens sämsta chef var ens senaste. Jag har precis upplevt det själv då jag ansökte om att delta i ett ledarskapsprogram. Jag lämnade fyra referenser, inte min senaste chef. Rekryteraren valde ändå (utan min vetskap) att kontakta min senaste chef med motiveringen; "vi gör alltid så vid internrekryteringar till detta ledarskapsprogram". Jag kände inte till det och påtalade att det hade varit bra för mig att veta. det fanns nämligen skäl till varför jag inte bett denna chef att vara min referens. Nu hade rekryteraren kontaktat övriga referenser också, och jag gick vidare i ledarskapsprogrammet, så jag utgår ifrån att han/hon förstod att man inte drar jämt eller är uppskattad av alla. Dessutom har intervjuaren en god chans att själv bilda sig en uppfattning om en. En referens vill man ofta skall bekräfta det man själv uppfattat under intervjun. Så, mitt råd till dig är att se till att du har fler referenser och att du, så enkelt och okomplicerat som möjligt säger som det är på intervjun. Du hade oturen att få en chef som inte fungerade så bra med dig den sista korta tiden på arbetsplatsen, så han/hon är inte en så rättvisande källa för den kompetens du besitter. Det handlar många gånger personkemi, och det vet ju din nya chef också.
    Vi jobbade ihop 9 år, så man kan inte kalla det kort. Annars har du väldigt mycket klokt att säga. Kram
Svar på tråden Chock över referens