sasssyy skrev 2009-03-20 16:53:40 följande:
ja DU har skrivit det men har du verkligen frågat din fd chef detta och ifrågasatt det?? För jag tycker det låter konstigt.. som om hon har något att dölja faktiskt. Ja men sanningen kanske inte alltid är den man ska ta upp på tex en intervju.. om någon frågar dig om konflikten så gör du smart i att kanske inte säga hela sanningen.. för den du talar med VET ju inte att du talar sanning, de har inte varit där, de hör bara din version och då kan det lätt uppfattas som att du pratar skit även om du inte gör det. man finlirar och skönmålar lite och kan tex säga att "det var en löjlig grej som förstorades upp eftersom jag var i en ganska känslig period, så här i efterhand känner jag att det hade aldrig hänt om vi hade varit öppna i vår kommunikation"...ett finare sätt att säga att konflikten inte hade uppstått om det inte hade pratats skit... från NÅGOT håll... sen varifrån skitsnacket kom är ointressant. Att få ett jobb i dag.. i den hårda konkurrens som råder så gäller det att sälja sig själv stenhårt. INGEN vill ha en gnällpelle, en konfliktstartare eller någon som skyller sina misslyckanden på andra. Även om man varit med om det som du har varit med om så måste man sträcka på sig och gå vidare. Står man i valet mellan en rövslickare som kommer gå ner i brygga och hoppa från tionde våningen om chefen ber om det, och någon som har med sig konflikter i bagaget och förklarar dem som att chefen mobbade.... då är valet lätt. Nu blev det väldigt olyckligt med din referens där.. ta reda på vad den förra chefen menade med att det skulle vara lättare med den senare chefen. Du ska ju ha den referens du vill ha, kan det vara så att hon helt enkelt inte VILL vara referens?? Som chef vill man minimera risken för konflikt och gnäll och -tyvärr- måste man inte bara lära sig att sälja in sig själv på ett snyggt sätt och våga framhålla att man faktiskt är jävligt bra (på det man är bra på.. inga lögner )... OCH man måste på ett snyggt sätt slicka lite uppåt. Om någon sen ber om referens från det stället kan du vara smidig och säga att du inte har någon referens från det stället, den du ville ha som referens ville inte ställa upp och övriga anser du inte att du har haft ett så långvarigt eller nära samarbete med. "det var lite krångel på slutet på den arbetsplatsen och det känns inte bra att ha en referens som man inte känner att man funkade med" kan man säga... så lindar man in det lite snyggt.
Det var därför jag inte sa nåt på denna intervju, men hon som intervjuade mig sa att det varit bättre, när jag berättade i efterhand.
Du har bra råd ibland, men det låter som om du vill dumförklara också. Är det så? Jag är inte precis på topp vad gäller humöret just nu, så du kan väl uttrycka dig lite lugnare.