• Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 07:51:58 följande:
    En Dum En skrev 2009-03-20 02:46:35 följande: Jag kan säga att jag hade INTE anställt dig. Börjar man 8.00 så börjar man 8.00 inte 8.01. Är bussen dessutom sen någon dag (vilket ju händer då och då) så blir det ytterligare några minuter. SJÄLVKLART hade jag åkte tidigare, tagit en kopp kaffe och suttit ner med en bok eller tidning före dagens arbete började. Jag förstår inte hur folk resonerar kring sina arbeten, för mig är det och har alltid varit en självklarhet att man kommer i tid, dvs några minuter FÖRE den tid man börjar, så att man hinner klä av sig, gå på dass och kanske pusta ut några minuter innan man faktiskt ska var på plats. Min arbetsgivare köper ju faktiskt min tid och en minuts försening utslaget på ett år blir ganska många minuter. I ett sånt fall skulle du naturligtvis ha talat med din arbetsgivare och kollat "Är det okej om jag börjar 5 över pga bussarna?" men jag kan säga att jag nog hade sagt nej till det om jag varit din chef och således gett dig en dålig referens om du ändå gjort så. Allmänna kommunikationer är inget man kan eller ska skylla på när man söker jobb, 20 minuter är ju ingen katastrof utan snarare en ganska lagom tid att ladda upp batterierna inför en arbetsdag. Hade du sökt jobb hos mig hade du inte fått det på de refrenserna. Men bussarna kanske gick lite tätare hos nya arbetsgivaren?
    Jag frågade mina kollegor om jag kunde komma 10 min senare o gå 10 min senare pga. bussar o tåg o det var inga problem. Det var ok för alla om man först frågade. Men man ska fråga först. Om det inte påverkar verksamheten, behöver man ju inte vänta 20-30 min.
  • sasssyy

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:48:58 följande:

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 07:46:39 följande: Tror ni på allt arbetsgivare säger då?
    Jag är ju i skrivande stund inte chef men har varit.. och i de flesta fall så tror man ju på vad referenser säger. Annars skulle man ju inte be om dem, men det är också en anledning till att man tar fler referenser, för att se vad olika personer säger.
    Personlig konflikter finns ju alltid på arbetsplatser, och naturligtvis kan de gå ut över en anställd som ber om referenser men det första felet du har gjort är ju att inte prata med den du lämnat som referens och kollat vad hon skulle säga om dig eftersom du uppenbarligen hade en konflikt med henne.
    Nu har du ju lärt dig det.

Vi som anställer/har anställt MÅSTE ju sätta vår tillit till andra och står det mellan två stycken med likvärdiga erfarenheter som man känner att bägge två skulle passa rent personkemi-mässigt då går ju avgörandet på referenserna.
    Därför är referenserna OERHÖRT viktiga och något man måste välja med omsorg.
    Men som jag skrivit tidigare, någon som jobbat nära dig kan vara minst lika bra referens som en chef, i mitt fall so har jobbat som lärare i många år är kollegor bättre referenser än rektorer eftersom rektorn egentligen inte ser mitt arbete "på plats" så att säga.
  • Anonym (gråter)

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande:

Jag frågade mina kollegor om jag kunde komma 10 min senare o gå 10 min senare pga. bussar o tåg o det var inga problem. Det var ok för alla om man först frågade. Men man ska fråga först. Om det inte påverkar verksamheten, behöver man ju inte vänta 20-30 min.
    Gällde bara en dag i veckan, så jag slapp vänta 30 min på att börja jobba.
  • sasssyy

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande:

NEj självklart.. kollar man och det är okej.. så visst.. Fast man måste ändå alltid ha i bakhuvudet att det KAN påverka det sammanlagda omdömet. Om man gör det ibland är en sak. Men om någon skulle göra det hela tiden skulle jag som chef nog bli lite irriterad och be personen att försöka starta i tid.

Men som sagt.. har man frågat och det är okej så är det ju okej, men det är alltid bättre att vara ute i god tid.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 07:55:44 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:48:58 följande: Jag är ju i skrivande stund inte chef men har varit.. och i de flesta fall så tror man ju på vad referenser säger. Annars skulle man ju inte be om dem, men det är också en anledning till att man tar fler referenser, för att se vad olika personer säger. Personlig konflikter finns ju alltid på arbetsplatser, och naturligtvis kan de gå ut över en anställd som ber om referenser men det första felet du har gjort är ju att inte prata med den du lämnat som referens och kollat vad hon skulle säga om dig eftersom du uppenbarligen hade en konflikt med henne. Nu har du ju lärt dig det. Vi som anställer/har anställt MÅSTE ju sätta vår tillit till andra och står det mellan två stycken med likvärdiga erfarenheter som man känner att bägge två skulle passa rent personkemi-mässigt då går ju avgörandet på referenserna. Därför är referenserna OERHÖRT viktiga och något man måste välja med omsorg. Men som jag skrivit tidigare, någon som jobbat nära dig kan vara minst lika bra referens som en chef, i mitt fall so har jobbat som lärare i många år är kollegor bättre referenser än rektorer eftersom rektorn egentligen inte ser mitt arbete "på plats" så att säga.
    Har aldrig hört att man frågar vad de tänker säga om en. Hon sa bara att skulle prata gott om mig, för hon ville ju att det skulle gå bra för mig.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 07:57:27 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande: NEj självklart.. kollar man och det är okej.. så visst.. Fast man måste ändå alltid ha i bakhuvudet att det KAN påverka det sammanlagda omdömet. Om man gör det ibland är en sak. Men om någon skulle göra det hela tiden skulle jag som chef nog bli lite irriterad och be personen att försöka starta i tid. Men som sagt.. har man frågat och det är okej så är det ju okej, men det är alltid bättre att vara ute i god tid.

Varför är det viktigt att va petig med tiden om en schemaändring är ok för alla? Mina kollegor o jag själv tyckte också det var bättre att man jobbade när man var där, än att man satt en halvtimme före start o en halvtimme efter på personalrummet.
  • Anonym (gråter)

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 08:01:08 följande:

Har aldrig hört att man frågar vad de tänker säga om en. Hon sa bara att skulle prata gott om mig, för hon ville ju att det skulle gå bra för mig.
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 08:03:39 följande:
    Vi fick själva sätta schemat, om det behövde ändras under terminens gång. Gällde förskola.
  • CrazyCarro

jag hade samma problem, ddet var dessutom mitt ända ordentliga jobb jag haft. jag slutade för att jag fick barn, gick på havandeskapsledighet då mitt jobb var väldigt fysiskt påfrestande. fick sen höra när jag bad chefen att vara referens att hon gärna va det men att hon skulle vara ärlig, vilket tydloigen innebar att hon skulle säga att jag var lat (vilket jag enligt mig och kollegor inte var) och att jag var inte kom i tid (en gång var jag sen på 2 år). jag hade tur och blev anställd ändå och fick världens bästa jobb trots att jag var gravid och hade gått halva tiden när jag blev anställd.

• sasssyy

självklart tar man en koll med dem, helst öga mot öga, särskilt om det förelegat en konflikt när man slutade.

Att bara säga "jag ska bara säga gott om dig" är ju lätt sagt.

Jag ska ärligt säga att jag har bara frågat mina referenser om de kan vara referenser och sen inte brytt mig så mycket, men jag har också haft suveräna relationer till dem som varit mina referenser så det har ju inte varit några orosmoment.

Jag vet däremot att har man inte haft en person som referens på ett tag, tex pga studier så ska man kontakta dem IGEN om man vill ha dem som referens annars kan det bli sura miner och sägas dumma saker.

Men om du nu ska kunna gå vidare efter detta så måste du ju ta reda på VAD din referens sa om dig.. kanske var det inte så elakt utan det var bara mindre positivt än någon annans referenser och därför valde de någon annan.

Jag ger dig tips utifrån MINA erfarenheter och jag har sen jag var 14 varit arbetslös sammanlagt mindre än 2 år (är 36) och då räknar jag studietiden.. har jobbat ALLTID sen jag var 14 förutom de 2,5 år jag frivilligt var ledig från allt vad jobb heter... längsta sammanhängande perioden jag varit arbetslös är 13 veckor och det var förra sommaren... då jag helt ärligt inte sökte så aktivt... jag måste ju göra något rätt

Dessutom har jag varit chef och jag vet att en del referenser kan vara "felaktiga" men som sagt.. vad vinner din referens på att vara elak och ljuga? Man måste se hennes sanning i det hela och var det en konflikt er emellan så har hon ju rätt från sin sida sett.

Du har DIN sanning hon har SIN, personligen förstår jag inte alls hur du kunde ta henne som referens men det är ju SÅÅ lätt att vara efterklok och sitta i MIN position och inte förstå.
    Frågan jag ställer mig är varför ville inte den förra chefen,den du jobbat mer med, vara referens? Kanske dags att ta ett snack med henne också och ifrågasätta.

• sasssyy
    CrazyCarro skrev 2009-03-20 08:05:46 följande:
    jag hade samma problem, ddet var dessutom mitt ända ordentliga jobb jag haft. jag slutade för att jag fick barn, gick på havandeskapsledighet då mitt jobb var väldigt fysiskt påfrestande. fick sen höra när jag bad chefen att vara referens att hon gärna va det men att hon skulle vara ärlig, vilket tydloigen innebar att hon skulle säga att jag var lat (vilket jag enligt mig och kollegor inte var) och att jag var inte kom i tid (en gång var jag sen på 2 år). jag hade tur och blev anställd ändå och fick världens bästa jobb trots att jag var gravid och hade gått halva tiden när jag blev anställd.
    WOW vad roligt.... och du är ju då beviset på att kan man "sälja in" sig själv kan man få jobb oavsett vad man har för referenser och kanske också meriter ( i mitt fall som ofta söker jobb ovanför min kompetens).

En referens är ju vägledande om man känner att man som anställare behöver mer att gå på, om man har en känsla av att man vill veta mer, ellr bara kolla lite extra.
    Jag gjorde så när jag fick lite "underliga" referenser att jag ringde upp den jag intervjuat och ifrågasatte... "din förra chef sa att.... vad säger du om det?" tex..och om personen kunde på ett konkret och konstruktivt sätt kunde ge sin syn på saken var det inte omöjligt att h*n fick jobbet iaf... men det hände tyvärr allt för sällan. Man skyllde ifrån sig och tog inte på sig sin skuld i det hela... började prata skit om fd chefen osv.. inte bra.

Tycker du ska vara jättestolt att du lyckades få ett jobb, gravid och allt och med "dåliga" referenser.. du måste vara något alldeles särskilt
Svar på tråden Chock över referens