• Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Anonym (gråter)

M C skrev 2009-03-20 21:21:55 följande:

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 20:09:51 följande: Nej, du missförstår. Sak är när du faktiskt gör ett dåligt jobb - det är OK att kritisera åsikter(här), resultat och utfört jobb. Killar är väldigt bra på det. "Du kan ju inte göra det här jobbet bra, fan, skärp dig!" är typiskt "sak". Person är när man går till personangrepp. "Du är så jävla dum i huvudet", "jävla hora, vem fan tror du att du är" eller som i mitt fall "du kommer in och pratar högt och tar plats" som om det påverkar hur jag utför mitt jobb. Den ena kan man göra något åt, den andra har att göra med personlighet och ibland NOLL med mig och ALLT med den som öppnar glappet och klagar. Är du med?
    Sagt att nån är dum i huvet osv har jag inte gjort.
  • Lavish

Ja att man tagit in facket när man blivit illa behandlad kan väl snarare tyda på styrka och integritet än på att man är problem? Även om du inte vill att sånt ska hända på din arbetsplats kan ju den tidigare arbetsplatsen verkligen haft allvarliga problem med att sköta saker på rätt sätt. Jag skulle iaf hellre ha en arbetstagare som står upp för sina rättigheter än en som kilar runt som en strykrädd mus och tar all möjlig skit och därmed inte fungerar optimalt på arbetsplatsen.

• khartoum
    Lavish skrev 2009-03-20 21:30:42 följande:
    Ja att man tagit in facket när man blivit illa behandlad kan väl snarare tyda på styrka och integritet än på att man är problem? Även om du inte vill att sånt ska hända på din arbetsplats kan ju den tidigare arbetsplatsen verkligen haft allvarliga problem med att sköta saker på rätt sätt. Jag skulle iaf hellre ha en arbetstagare som står upp för sina rättigheter än en som kilar runt som en strykrädd mus och tar all möjlig skit och därmed inte fungerar optimalt på arbetsplatsen.
    Det är iaf ett synnerligen bra tillfälle att fråga den som kontaktade facket om bakgrunden till det, vilka konsekvenser det fick och i vilken mån han/hon själv bidrog till en bättre situation.

Ett väl genomtänkt kontaktande av facket där man faktiskt vill förbättra vissa problem borde vara en positiv egenskap.

I regel vill fack och arbetsgivare samma sak, ha en god arbetsmiljö som också ger pengar i kassan.
  • superanna

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 20:47:14 följande:

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 20:10:47 följande:
    Du skulle inte anställa nån som kopplat in facket? Diskriminerng säger jag. Vad menar du att en anställd ska göra när den blir trakasserad då?
    Jo det rätta vore ju att tänka som du.. men arbetsgivaren tänker ju bara på sitt eget bästa av naturliga skäl. .. En person som kopplat in facket och fått avgångsvederlag osar ju bekymmer tycker arbetsgivaren. Oavsett om du hade rätt i själva sakfrågan.. Det hör tyvärr inte dit. Man gör ett val när man startar en strid med sin arbetsgivare..Man bränner helt enkelt sina referenser på den arbetsplatsen då....mot att man får upprättelse i sakfrågan och det fick ju du och det var ju skönt.

Din nya arbetsgivare får helt enkelt inte veta att du var i den tvisten med din gamla arbetsgivare. Hitta en referens som är snäll o inte talar om det utan bara håller sig till det viktiga: hur du arbetade
  • Anonym (Juni)

Har inte läst hela tråden.

Men varför skulle inte din chef säga vad hon tycker när någon ringer och frågar? Det är väl inget konstigt med det? Hon har ju inget ansvar för att du ska få jobb.

• khartoum
    superanna skrev 2009-03-20 21:36:57 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 20:47:14 följande: Jo det rätta vore ju att tänka som du.. men arbetsgivaren tänker ju bara på sitt eget bästa av naturliga skäl. .. En person som kopplat in facket och fått avgångsvederlag osar ju bekymmer tycker arbetsgivaren. Oavsett om du hade rätt i själva sakfrågan.. Det hör tyvärr inte dit. Man gör ett val när man startar en strid med sin arbetsgivare..Man bränner helt enkelt sina referenser på den arbetsplatsen då....mot att man får upprättelse i sakfrågan och det fick ju du och det var ju skönt. Din nya arbetsgivare får helt enkelt inte veta att du var i den tvisten med din gamla arbetsgivare. Hitta en referens som är snäll o inte talar om det utan bara håller sig till det viktiga: hur du arbetade
    Just avgångsvederlaget och det faktum att den anställde slutade är givetvis ingen bra situation. Det jag menade med att ha engagerat facket är att konflikten löstes på ett konstruktivt sätt. Att sluta är i regel ingen bra lösning, men kanske bättre än andra dåliga lösningar.

Jag instämmer med dig, det bästa i detta läge är att hitta en referens som kan hålla sig till prestationen på arbetsplatsen. Någon arbetskamrat kanske? (som andra också föreslagit)
  • Maskot

När man är referens får man svara på alla möjliga frågor.
    Tex:
    Hur reagerar xxx i stressande situationer?
    Hur hanterar xxx en sån här situation (exempel-situationer)?
    Hur fungerar xxx med kunder /arbetskamrater, förekommit några konflikter?
    Skulle ert företag anställa xxx om ni behövde utöka personalstyrkan?

När man är referens försöker man så ärligt som möjligt sätta sig in i de olika frågeställningarna och svara så bra som möjligt. Naturligtvis blir allt inte enbart det bästa- ingen människa har enbart superbra sidor i allt. Att du slutade din förra anställning pga. konflikter på jobbet tror jag faktiskt kan vara en bidragande orsak i det här fallet. Det blir lite varningsklockor för en arbetsgivare-tyvärr!

• Maskot

Glömde skriva en viktig fråga som ALLTID ställs:

Varför avslutades anställningen?

En arbetskamrat kan oftast inte svara på alla dessa frågor och en arbetsgivare vill oftast få dessa svar. Har varit med om referens-intervjuer upp mot en timme- allt vänds ut och in och många olika situationer gås igenom. Det är altså inte bara ris eller ros utan en genomgående personanalys från en annan arbetsgivare.

• M C

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 21:30:23 följande:

M C skrev 2009-03-20 21:21:55 följande:
    Sagt att nån är dum i huvet osv har jag inte gjort.
    Nej, men din chef...
  • khartoum
    Maskot skrev 2009-03-20 22:04:21 följande:
    Glömde skriva en viktig fråga som ALLTID ställs: Varför avslutades anställningen? En arbetskamrat kan oftast inte svara på alla dessa frågor och en arbetsgivare vill oftast få dessa svar. Har varit med om referens-intervjuer upp mot en timme- allt vänds ut och in och många olika situationer gås igenom. Det är altså inte bara ris eller ros utan en genomgående personanalys från en annan arbetsgivare.
    Den frågan är även bra att vara förberedd på när man går på anställningsintervjun. Att ha bytt jobb för att man flytt en situation är givetvis mer komplicerat än att man vill utvecklas inom sin yrke.

Men skrev inte TS att han/hon pluggat? Isf kanske inte referensen riktigt har samma värde längre, eftersom studier ofta innebär nya perspektiv, mer utbildning (of course) och kanske nya mål. I så fall är kanske inte den gamla arbetsplatsen längre så relevant som "kunskapskälla" till hur personen är. Har man dessutom n längre utbildning, kanske fem år, så kan man ha hunnit utvecklas en hel del.

Jag vet att en av mina referenser en gång fick frågan från min arbetsgivare hur jag betedde mig i större grupper. Han hade frågat på vilket sätt jag var den som tog initiativ och vad jag faktiskt uttryckte när jag tog till orda i tex. en aula.

Min referens uttryckte sig (i mitt tycke) nyanserat då hon berättade att hon sagt att jag inte är rädd för att ta plats, jag gärna ställer frågor och ibland motfrågor, men att jag också ger positiv respons och kommer med egna förslag.

Dessa egenskaper är givetvis bra i vissa sammanhang, men kan vara mindre bra i andra och det är då upp till arbetsgivaren och bedöma hur mycket han/hon behöver en sådan personlighet/kraft i sin organisation.

TS, det kanske bara har varit så att din referens har talat om sidor hos dig som den arbetsgivare som du sökte jobb hos nu inte riktigt klarar av?

Jag tänker på Anynonym (arbetsgivare) ovan som uttrycker att det generellt är besvärligt med medarbetare som kopplat in facket. Med en sådan onyanserad arbetsgivare så kanske du inte heller skulle trivas hos dem?
Svar på tråden Chock över referens