• Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Anonym (gråter)
    Lavish skrev 2009-03-19 15:04:24 följande:
    Usch har själv problem med det här med referenser nu. Men det måste ju vara bättre att ta bort en referens som säger så dåliga saker om dig. Försök få tag på en kollega som kan ställa upp istället
    Vill du berätta vilka problem du har ang. detta? Kram.
  • Lavish

nej det är inte med någon som är dum som din (vad jag vet). Det är bara att jag försöker ordna med mina sommarjobb nu. Och jag har nu ett erbjudande från där jag jobbade förra sommaren vilket var helt ok och de vill snart veta om jag kan jobba i sommar igen. Men nu har jag blivit kallad till intervju för ett mycket roligare och mer meriterande arbete, och jag undrar hur jag ska lyckas referera till den gamla arbetsplatsen utan att de anar ugglor i mossen och jag bränner mina broar där om jag inte får det nya.

• sasssyy

oj oj.. verkar som om den här chefen inte är så lämplig som chef.

Vet inte om det har med saken att göra att det var en kristen arbetsplats heller.

Men som sagt, har du redan uppgett henne som referens måste du nog antingen ta ett snack med henne INNAN du går på nästa intervju och höra vad det är som skett, eller be att ta bort henne.

Förklara för den nya chefen varför. Jag kan säga att jag var ute för en annan sak, hade inte med referens att göra men det var en viktig sak i samband med intervju... jag valde att vara ärlig även om det kändes.. lite.. obehagligt, men jag har nu gått vidare i rekryteringsprocessen och EN av anledningarna var att jag var ärlig..

Men var också ödmjuk... skyll inte på henne eller andra .. utan du kan ju ta på dig ganska mycket av skulden för att framstå som "medveten".. tex.. hon ansåg att jag talade mycket privat på jobbet, och det gjorde jag nog när jag tänker efter. Jag lät det inte gå ut över mitt arbete men det var mycket prat och jag är medveten om det och har försökt att tänka extra mycket på det på mina senare jobb.

bara ett tips..

• Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-19 15:09:57 följande:
    oj oj.. verkar som om den här chefen inte är så lämplig som chef. Vet inte om det har med saken att göra att det var en kristen arbetsplats heller. Men som sagt, har du redan uppgett henne som referens måste du nog antingen ta ett snack med henne INNAN du går på nästa intervju och höra vad det är som skett, eller be att ta bort henne. Förklara för den nya chefen varför. Jag kan säga att jag var ute för en annan sak, hade inte med referens att göra men det var en viktig sak i samband med intervju... jag valde att vara ärlig även om det kändes.. lite.. obehagligt, men jag har nu gått vidare i rekryteringsprocessen och EN av anledningarna var att jag var ärlig.. Men var också ödmjuk... skyll inte på henne eller andra .. utan du kan ju ta på dig ganska mycket av skulden för att framstå som "medveten".. tex.. hon ansåg att jag talade mycket privat på jobbet, och det gjorde jag nog när jag tänker efter. Jag lät det inte gå ut över mitt arbete men det var mycket prat och jag är medveten om det och har försökt att tänka extra mycket på det på mina senare jobb. bara ett tips..
    Kristna arbetsplatser är bland de högsta på listan för mobbning på arbetsplatsen.

Funkar inte att erkänna saker på intervjuer, tror jag inte o dessutom känner jag inte att jag har nåt att erkänna. Märkligt när hon själv lät munnen gå o sen fick jag inte ens fråga mina kollegor hur det var med dem eller ens svara när de frågade.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-19 15:09:57 följande:
    oj oj.. verkar som om den här chefen inte är så lämplig som chef. Vet inte om det har med saken att göra att det var en kristen arbetsplats heller. Men som sagt, har du redan uppgett henne som referens måste du nog antingen ta ett snack med henne INNAN du går på nästa intervju och höra vad det är som skett, eller be att ta bort henne. Förklara för den nya chefen varför. Jag kan säga att jag var ute för en annan sak, hade inte med referens att göra men det var en viktig sak i samband med intervju... jag valde att vara ärlig även om det kändes.. lite.. obehagligt, men jag har nu gått vidare i rekryteringsprocessen och EN av anledningarna var att jag var ärlig.. Men var också ödmjuk... skyll inte på henne eller andra .. utan du kan ju ta på dig ganska mycket av skulden för att framstå som "medveten".. tex.. hon ansåg att jag talade mycket privat på jobbet, och det gjorde jag nog när jag tänker efter. Jag lät det inte gå ut över mitt arbete men det var mycket prat och jag är medveten om det och har försökt att tänka extra mycket på det på mina senare jobb. bara ett tips..
    Nej, mitt fack sa att de kunde försöka förflytta henne, eftersom hon brutit mot regler grovt flera ggr, men att jag måste anmäla. Just då orkade jag inte.
  • Soul

Du ska bara lämna referenser som du har pratat med innan. Det är nummer ett och viktigt. När jag har sökt jobb har jag valt att inte lämna några referenser i första skedet utan först på begäran. Jag har då även förklarat att jag vill ha någon dag på mig att slå en signal till personen innan de ringer. Sen ringer jag referensen, kollar att det är ok och förklarar vilket jobb det handlar om. De brukar då fråga om det är något särskilt jag vill att de lyfter fram. Observera att jag inte ber dem hitta på, men om det är någon särskild erfarenhet eller kvalitet som är extra relevant för jobbet så tipsar jag om det. Jag förbereder dem på samtalet från arbetsgivaren och de flesta arbetsgivare/rekryterare utgår från att man har gjort det.

Visst är det ok att lämna någon kollega som referens, men ju tyngre referens desto bättre är min erfarenhet. Jag har fått kommentarer från rekryterare just om att det handlar om så tunga referenser.

Jag tycker att du ska kontakta din tidigare chef igen och be henne vara referens. Att det ska vara den nuvarande chefen är inte alls nödvändigt. Det relevanta är att ni har jobbat tillsammans under en period och att hon känner till dig och dina kvaliteter.

Vad gäller den dåliga referensen hade jag kört med en vit lögn. Jag hade inte sagt att det handlade om en konflikt eller att personen ifråga inte lämnat bra referenser tidigare, utan sagt att jag av misstag lämnat fel referenser och att jag önskade uppdatera dem till mer relevanta. Skulle jag som rekryterare få höra att man vill byta referens för att det verkar som att han/hon hyser agg mot personen hade jag sparat det numret och ringt den referensen. Just för att kolla vad som verkligen ligger bakom.

Bättre lycka nästa gång! Det kommer fler chanser!

• Blyger

Jag frågar ALLTID mina referenter vad de skulle säga om någon ringde dom ang mig!

• Anonym (gråter)
    Soul skrev 2009-03-19 15:38:17 följande:
    Du ska bara lämna referenser som du har pratat med innan. Det är nummer ett och viktigt. När jag har sökt jobb har jag valt att inte lämna några referenser i första skedet utan först på begäran. Jag har då även förklarat att jag vill ha någon dag på mig att slå en signal till personen innan de ringer. Sen ringer jag referensen, kollar att det är ok och förklarar vilket jobb det handlar om. De brukar då fråga om det är något särskilt jag vill att de lyfter fram. Observera att jag inte ber dem hitta på, men om det är någon särskild erfarenhet eller kvalitet som är extra relevant för jobbet så tipsar jag om det. Jag förbereder dem på samtalet från arbetsgivaren och de flesta arbetsgivare/rekryterare utgår från att man har gjort det. Visst är det ok att lämna någon kollega som referens, men ju tyngre referens desto bättre är min erfarenhet. Jag har fått kommentarer från rekryterare just om att det handlar om så tunga referenser. Jag tycker att du ska kontakta din tidigare chef igen och be henne vara referens. Att det ska vara den nuvarande chefen är inte alls nödvändigt. Det relevanta är att ni har jobbat tillsammans under en period och att hon känner till dig och dina kvaliteter. Vad gäller den dåliga referensen hade jag kört med en vit lögn. Jag hade inte sagt att det handlade om en konflikt eller att personen ifråga inte lämnat bra referenser tidigare, utan sagt att jag av misstag lämnat fel referenser och att jag önskade uppdatera dem till mer relevanta. Skulle jag som rekryterare få höra att man vill byta referens för att det verkar som att han/hon hyser agg mot personen hade jag sparat det numret och ringt den referensen. Just för att kolla vad som verkligen ligger bakom. Bättre lycka nästa gång! Det kommer fler chanser!
    De flesta jobb jag fått; där har ingen ringt referenserna. När man söker sommarjobb söker man ju många. Blir svårt att informera referenserna om varje nytt jobb man söker
  • Soul

Anonym (gråter) skrev 2009-03-19 16:11:28 följande:

De flesta jobb jag fått; där har ingen ringt referenserna. När man söker sommarjobb söker man ju många. Blir svårt att informera referenserna om varje nytt jobb man söker
    Man ska inte överutnyttja sina referenser. Därför föreslår jag att du inte lämnar referenser innan du vet att det är "skarpt läge". Dvs. skriv i ansökan: "Referenser lämnas på begäran." Rekryteraren/arbetsgivaren brukar först ringa på referenser när de har i stort sett bestämt sig och har bara en eller ett fåtal att kvar att välja mellan. Jag är alltid tydlig med att jag vill veta innan de ringer på en referent. Kräver de referenser redan från början kan man skriva dem och sen lägga till. "Vänligen meddela mig innan referenser inhämtas." Det är inget konstigt med det.
  • Anonym (gråter)
    Soul skrev 2009-03-19 16:19:16 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-19 16:11:28 följande: Man ska inte överutnyttja sina referenser. Därför föreslår jag att du inte lämnar referenser innan du vet att det är "skarpt läge". Dvs. skriv i ansökan: "Referenser lämnas på begäran." Rekryteraren/arbetsgivaren brukar först ringa på referenser när de har i stort sett bestämt sig och har bara en eller ett fåtal att kvar att välja mellan. Jag är alltid tydlig med att jag vill veta innan de ringer på en referent. Kräver de referenser redan från början kan man skriva dem och sen lägga till. "Vänligen meddela mig innan referenser inhämtas." Det är inget konstigt med det.
    Det var ju bra tips! Tack snälla!
Svar på tråden Chock över referens