• Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Anonym (gråter)

Tack till er som skrev igår kväll. Nu andra dagen efter vaknade jag med ångest över detta. Min chef hade verkligen öst på med negativa saker. Någon skrev att det inte är min chefs ansvar att jag får jobb. Nej, men hon gjorde verkligen allt för att ta bort möjligheten. Jag var på stället i 9 år. Ska hon verkligen kunna förstöra resten av mitt liv för det? Jag klarar mig om jag inte får sommarjobb, men när jag studerat färdigt då? Det är 1.5 år kvar. Ska först ringa min tidigare chef som var bra, men även det tar emot nåt otroligt. Har en ny intervju på tisdag, som mycket känns meningslös pga chefen står som referens där, men de kanske frågar och antecknar nya. Några konkreta tips om hur jag förbereder mig för den intervjun?

När min kollega var aggressiv, skickade hon dödande blickar hela dagarna, skällde på mig inför barn o kollegor, försökte stänga in mig i ett rum när barnen gått, kom med horribla anklagelser. Hur fixar man sånt utan att ta in facket, när man först försökt bli sjukskriven?

• Anonym (gråter)

Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:14:03 följande:

Tack till er som skrev igår kväll. Nu andra dagen efter vaknade jag med ångest över detta. Min chef hade verkligen öst på med negativa saker. Någon skrev att det inte är min chefs ansvar att jag får jobb. Nej, men hon gjorde verkligen allt för att ta bort möjligheten. Jag var på stället i 9 år. Ska hon verkligen kunna förstöra resten av mitt liv för det? Jag klarar mig om jag inte får sommarjobb, men när jag studerat färdigt då? Det är 1.5 år kvar. Ska först ringa min tidigare chef som var bra, men även det tar emot nåt otroligt. Har en ny intervju på tisdag, som mycket känns meningslös pga chefen står som referens där, men de kanske frågar och antecknar nya. Några konkreta tips om hur jag förbereder mig för den intervjun? När min kollega var aggressiv, skickade hon dödande blickar hela dagarna, skällde på mig inför barn o kollegor, försökte stänga in mig i ett rum när barnen gått, kom med horribla anklagelser. Hur fixar man sånt utan att ta in facket, när man först försökt bli sjukskriven?
    Arbetsgivaren hade även ringt min andra referens, där de inte hade något att klaga på.
  • M C

Tack till er som skrev igår kväll. Nu andra dagen efter vaknade jag med ångest över detta. Min chef hade verkligen öst på med negativa saker. Någon skrev att det inte är min chefs ansvar att jag får jobb. Nej, men hon gjorde verkligen allt för att ta bort möjligheten. Jag var på stället i 9 år. Ska hon verkligen kunna förstöra resten av mitt liv för det? Jag klarar mig om jag inte får sommarjobb, men när jag studerat färdigt då? Det är 1.5 år kvar. Ska först ringa min tidigare chef som var bra, men även det tar emot nåt otroligt. Har en ny intervju på tisdag, som mycket känns meningslös pga chefen står som referens där, men de kanske frågar och antecknar nya. Några konkreta tips om hur jag förbereder mig för den intervjun?När min kollega var aggressiv, skickade hon dödande blickar hela dagarna, skällde på mig inför barn o kollegor, försökte stänga in mig i ett rum när barnen gått, kom med horribla anklagelser. Hur fixar man sånt utan att ta in facket, när man först försökt bli sjukskriven?
    Säg sanningen.
    Berätta att du fortfarande är i chock efter det som hände, att du är tagen på sängen och att du vill att de ringer den andra chefen med. Visst får de ringa men säg att hon verkar ha missförstått en del och därmed inte har en ärlig bild av det som hände. Säg att du inte förstått det förrens nu och ska ta kontakt med henne och prata om det.
  • Anonym (gråter)

M C skrev 2009-03-21 09:24:41 följande:

Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:14:03 följande: Säg sanningen. Berätta att du fortfarande är i chock efter det som hände, att du är tagen på sängen och att du vill att de ringer den andra chefen med. Visst får de ringa men säg att hon verkar ha missförstått en del och därmed inte har en ärlig bild av det som hände. Säg att du inte förstått det förrens nu och ska ta kontakt med henne och prata om det.
    Chock efter vad, menar du? Det var 2.5 år sen jag slutade där.
  • khartoum

Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:15:20 följande:

Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:14:03 följande: Arbetsgivaren hade även ringt min andra referens, där de inte hade något att klaga på.
    Hur viktigt är det jobb du haft i nio år?

Vad är det för sommarjobb du söker - är det inom samma bransch? Du har ingen skyldighet att lämna den arbetsplatsen som referens och om den här chefen är ute efter att göra livet surt för dig, så kanske du måste överväga att helt enkelt stryka dessa år ur ditt liv.

Det kanske tom är så att du får söka dig nya domäner? Jag har själv bytt bana efter utbildningen och det är ingen som frågar efter gamla referenser från arbetsplatser som jag haft innan jag tog examen. Referenser är färskvara, så det viktigaste för dig just nu är att få ett jobb där du får chansen att få nya referenser.

Nu vet jag inte alls vad du studerar, men har du möjlighet att få någon referens från skolan? hur sköter du dina studier?

Jag använde en av mina lärare som referens när jag sökte mitt första lärarjobb och det var toppen. Hon hade varit den som inspekterade under flera lektioner så hon hade sett mig i klassrummet. Vidare använde jag min chef på en pool (där jag jobbade extra) som referens. Under tre år av utbildningstiden hade jag ryckt in som vikarie för dem så denna chef visst en del om hur jag skötte mig.

Vad jag försöker säga är att du inte får låta detta nedslå dig så att du tappar gnistan. En chef är ingen chef, och du kan kanske hitta andra möjligheter att få nya referenser. Jag förstår så väl att det är det försöker göra just nu, så jag skulle rekommendera dig att tona ned långa arbetsplatsen lite grand och säga till din ev. arb.givare på tisdag att du har EN referens (den som var bra). I den mån de vill ha flera efter det så kan det isf ordnas (och då får du be ngn arbetskamrat).

Vid frågor kring din långa arb.plats så skulle jag råda dig att berätta vad du lärt dig där, men eftersom sista tiden av olika anledningar var turbulent så beslutade du dig för att satsa på en utbildning för att komma till en annan bransch (om det är så, annars får du säga varför utbildningen inom samma business är så viktig).

Det har dessutom gått 2,5 år sedan du slutade och sedan dess finns färskare referenser. Bla bla bla...

Se till att du har bra peppning från nära och kära. Du kommer at fixa det här!

(Och om du känner förtroende för intervjuaren så kan du säga som det är ang. turbulensen, att du blev mobbad och trakasserad och att ledningen inte förmådde att ta tag i det på ett konstruktivt sätt. Men BARA om du känner at det förmodligen hamnar i god jord.)
  • Diva

Tack till er som skrev igår kväll. Nu andra dagen efter vaknade jag med ångest över detta. Min chef hade verkligen öst på med negativa saker. Någon skrev att det inte är min chefs ansvar att jag får jobb. Nej, men hon gjorde verkligen allt för att ta bort möjligheten. Jag var på stället i 9 år. Ska hon verkligen kunna förstöra resten av mitt liv för det? Jag klarar mig om jag inte får sommarjobb, men när jag studerat färdigt då? Det är 1.5 år kvar. Ska först ringa min tidigare chef som var bra, men även det tar emot nåt otroligt. Har en ny intervju på tisdag, som mycket känns meningslös pga chefen står som referens där, men de kanske frågar och antecknar nya. Några konkreta tips om hur jag förbereder mig för den intervjun?När min kollega var aggressiv, skickade hon dödande blickar hela dagarna, skällde på mig inför barn o kollegor, försökte stänga in mig i ett rum när barnen gått, kom med horribla anklagelser. Hur fixar man sånt utan att ta in facket, när man först försökt bli sjukskriven?
    Jag skulle snabbt som ögat begära ett möte med din fd chef, be hennes chef medverka och ta med den fackliga representant som är insatt i dit ärende. När man blir utköpt brukar man alltid diskutera de referenser man ska få med sig. Konstigt att facket missat detta, det bör vara en del av avtalet om att du avslutar din anställning. Slarvigt av dem. Att du blir utköpt är nämligen ett tecken på att din arbetsgivare INTE har tillräckligt på fötter för att säga upp dig. Du har verkligen hamnat i en riktig skitfälla. Om din chef inte kan ge dig referenser å din arbetsgivares vägnar så borde ju någon anna där som du arbetat med i nio år, kunn agöra det.
  • khartoum
    Diva skrev 2009-03-21 12:10:37 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:14:03 följande: Jag skulle snabbt som ögat begära ett möte med din fd chef, be hennes chef medverka och ta med den fackliga representant som är insatt i dit ärende. När man blir utköpt brukar man alltid diskutera de referenser man ska få med sig. Konstigt att facket missat detta, det bör vara en del av avtalet om att du avslutar din anställning. Slarvigt av dem. Att du blir utköpt är nämligen ett tecken på att din arbetsgivare INTE har tillräckligt på fötter för att säga upp dig. Du har verkligen hamnat i en riktig skitfälla. Om din chef inte kan ge dig referenser å din arbetsgivares vägnar så borde ju någon anna där som du arbetat med i nio år, kunn agöra det.
    Jag kände inte till att det fungerade så. Tänk vad mycket man kan lära sig!

Mycket bra råd, tycker jag och hoppas att dina ord kan hjälpa TS ur denna knipa!
  • Diva

En annan sak - en arbetsgivare som ser facket som "fienden" eller en medlem i facket som "besvärlig" har verkligen inte fattat värdet av att jobba MED facket och inte emot. Dåligt pålästa, stenåldermentalitet och oproffesinella skulle jag kalla de arbetsgivare som är "emot" facket. Facket likt arbetsgivarorganisationer har samma lagar och regler att rätta sig efter. Hör jag någon som varit tvungen att ta hjälp av facket för att få en arbetsgivare att förstå vad det är som gäller så ser jag ner på AREBTSGIVAREN, inte arbetstagaren. En rekryterare som ser det annorlunda är inte ett proffs.
    Jag har flera gånger fått hjälp av fackliga representater på min arbetsplats (jag är chef), med problem med arbetstagare som inte riktigt förstår att en anställning innefattar skyldigheter också, inte bara rättigheter. Jag har till och med haft väldigt givande diskutioner kring den typen av avslut av anställning som du beskriver TS. Det rä så man ska jobba med facket. Det är väldigt vanligt att anställda blir utköpta, speciellt i näringslivet, det är inget du ska skämmas över så länge du har en vettig förklaring!

• Diva
    khartoum skrev 2009-03-21 12:25:05 följande:
    Jag kände inte till att det fungerade så. Tänk vad mycket man kan lära sig!Mycket bra råd, tycker jag och hoppas att dina ord kan hjälpa TS ur denna knipa!
    Det är inget krav men det brukar höja avgångsvederlaget ganska rejält om den anställde inte får med sig referenser. Och då vet ju den anställde detta och får ta med det i beräkningen. Jag har suttit i denna typ av förhandling på båda sidor om förhandlingsbordet (både köpt ut och blivit utköpt) och det har alltid diskuterats.
  • Anonym (gråter)
    khartoum skrev 2009-03-21 11:20:57 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:15:20 följande: Hur viktigt är det jobb du haft i nio år? Vad är det för sommarjobb du söker - är det inom samma bransch? Du har ingen skyldighet att lämna den arbetsplatsen som referens och om den här chefen är ute efter att göra livet surt för dig, så kanske du måste överväga att helt enkelt stryka dessa år ur ditt liv. Det kanske tom är så att du får söka dig nya domäner? Jag har själv bytt bana efter utbildningen och det är ingen som frågar efter gamla referenser från arbetsplatser som jag haft innan jag tog examen. Referenser är färskvara, så det viktigaste för dig just nu är att få ett jobb där du får chansen att få nya referenser. Nu vet jag inte alls vad du studerar, men har du möjlighet att få någon referens från skolan? hur sköter du dina studier? Jag använde en av mina lärare som referens när jag sökte mitt första lärarjobb och det var toppen. Hon hade varit den som inspekterade under flera lektioner så hon hade sett mig i klassrummet. Vidare använde jag min chef på en pool (där jag jobbade extra) som referens. Under tre år av utbildningstiden hade jag ryckt in som vikarie för dem så denna chef visst en del om hur jag skötte mig. Vad jag försöker säga är att du inte får låta detta nedslå dig så att du tappar gnistan. En chef är ingen chef, och du kan kanske hitta andra möjligheter att få nya referenser. Jag förstår så väl att det är det försöker göra just nu, så jag skulle rekommendera dig att tona ned långa arbetsplatsen lite grand och säga till din ev. arb.givare på tisdag att du har EN referens (den som var bra). I den mån de vill ha flera efter det så kan det isf ordnas (och då får du be ngn arbetskamrat). Vid frågor kring din långa arb.plats så skulle jag råda dig att berätta vad du lärt dig där, men eftersom sista tiden av olika anledningar var turbulent så beslutade du dig för att satsa på en utbildning för att komma till en annan bransch (om det är så, annars får du säga varför utbildningen inom samma business är så viktig). Det har dessutom gått 2,5 år sedan du slutade och sedan dess finns färskare referenser. Bla bla bla... Se till att du har bra peppning från nära och kära. Du kommer at fixa det här! (Och om du känner förtroende för intervjuaren så kan du säga som det är ang. turbulensen, att du blev mobbad och trakasserad och att ledningen inte förmådde att ta tag i det på ett konstruktivt sätt. Men BARA om du känner at det förmodligen hamnar i god jord.)
    Tack för stödet! Känns som om den som ringde om referenser ser mig som kriminell. Jag har jobbat som barnskötare o läser nu till lärare, så det är samma bransch. Tyvärr fick jag en praktikplats som inte kunde hjälpa mig att ställa om från barnskötartänk till lärartänk och därför har skolan gett mig en ny praktikplats som jag snart börjar på. Jag har ett jättestöd från min kille, men om jag inte får jobb har vi inte råd att göra den resa vi tänkt osv. Han betalar gärna, men jag vill dra mitt strå till stacken. Ska fundera över dina tips och se vad jag kan göra. Kram
  • Anonym (gråter)
    khartoum skrev 2009-03-21 11:20:57 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:15:20 följande: Hur viktigt är det jobb du haft i nio år? Vad är det för sommarjobb du söker - är det inom samma bransch? Du har ingen skyldighet att lämna den arbetsplatsen som referens och om den här chefen är ute efter att göra livet surt för dig, så kanske du måste överväga att helt enkelt stryka dessa år ur ditt liv. Det kanske tom är så att du får söka dig nya domäner? Jag har själv bytt bana efter utbildningen och det är ingen som frågar efter gamla referenser från arbetsplatser som jag haft innan jag tog examen. Referenser är färskvara, så det viktigaste för dig just nu är att få ett jobb där du får chansen att få nya referenser. Nu vet jag inte alls vad du studerar, men har du möjlighet att få någon referens från skolan? hur sköter du dina studier? Jag använde en av mina lärare som referens när jag sökte mitt första lärarjobb och det var toppen. Hon hade varit den som inspekterade under flera lektioner så hon hade sett mig i klassrummet. Vidare använde jag min chef på en pool (där jag jobbade extra) som referens. Under tre år av utbildningstiden hade jag ryckt in som vikarie för dem så denna chef visst en del om hur jag skötte mig. Vad jag försöker säga är att du inte får låta detta nedslå dig så att du tappar gnistan. En chef är ingen chef, och du kan kanske hitta andra möjligheter att få nya referenser. Jag förstår så väl att det är det försöker göra just nu, så jag skulle rekommendera dig att tona ned långa arbetsplatsen lite grand och säga till din ev. arb.givare på tisdag att du har EN referens (den som var bra). I den mån de vill ha flera efter det så kan det isf ordnas (och då får du be ngn arbetskamrat). Vid frågor kring din långa arb.plats så skulle jag råda dig att berätta vad du lärt dig där, men eftersom sista tiden av olika anledningar var turbulent så beslutade du dig för att satsa på en utbildning för att komma till en annan bransch (om det är så, annars får du säga varför utbildningen inom samma business är så viktig). Det har dessutom gått 2,5 år sedan du slutade och sedan dess finns färskare referenser. Bla bla bla... Se till att du har bra peppning från nära och kära. Du kommer at fixa det här! (Och om du känner förtroende för intervjuaren så kan du säga som det är ang. turbulensen, att du blev mobbad och trakasserad och att ledningen inte förmådde att ta tag i det på ett konstruktivt sätt. Men BARA om du känner at det förmodligen hamnar i god jord.)
    Hur menar du med första meningen i ditt inlägg? Jag söker sommarjobb inom vården pga. det är svårt att få på förskola på sommaren.
  • Anonym (gråter)
    Diva skrev 2009-03-21 12:28:56 följande:
    Det är inget krav men det brukar höja avgångsvederlaget ganska rejält om den anställde inte får med sig referenser. Och då vet ju den anställde detta och får ta med det i beräkningen. Jag har suttit i denna typ av förhandling på båda sidor om förhandlingsbordet (både köpt ut och blivit utköpt) och det har alltid diskuterats.
    Jag blev erbjuden 6 månadslöner för att bli utköpt, men jag sa att det får jag även om jag skulle bli uppsagd. Begärde 12 mån o fick det. Goda referenser o intyg skulle ordnas, eftersom jag inte gick till arbetsdomstolen, men intyget säger inte mycket gott. Dock inget negativt heller.
  • Diva

Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 17:27:45 följande:

Jag blev erbjuden 6 månadslöner för att bli utköpt, men jag sa att det får jag även om jag skulle bli uppsagd. Begärde 12 mån o fick det. Goda referenser o intyg skulle ordnas, eftersom jag inte gick till arbetsdomstolen, men intyget säger inte mycket gott. Dock inget negativt heller.
    Då har ni ett avtal och det ska följas. Dra in facket igen, bums, och sätt upp ett möte med din gamla arbetsgivare!
  • Anonym (gråter)

Jag har nu flyttat och har ännu inte datorn inkopplad hemma, men ville berätta att läget vänt till det positiva för mig. Fick 5 veckors sommarjobb där jag varit tidigare o de kräver ingen referens. Precis innan jag fick veta det, var jag på en intervju till, där jag använde tipset jag fått här: Att förklara läget men erbjuda andra referenser. I detta fall nöjde de sig med kollegor, så jag har inte ringt min gamla chef än.Vet inte om jag får lite jobb på det andra stället också.

Tack snälla för all hjälp genom några svåra dagar.

• Lavish

Vad roligt att det verkar ordna sig! Sen kan du väl ha sommarjobbet som referens? Lycka till!!

• khartoum

Anonym (gråter) skrev 2009-03-28 09:37:48 följande:

Jag har nu flyttat och har ännu inte datorn inkopplad hemma, men ville berätta att läget vänt till det positiva för mig. Fick 5 veckors sommarjobb där jag varit tidigare o de kräver ingen referens. Precis innan jag fick veta det, var jag på en intervju till, där jag använde tipset jag fått här: Att förklara läget men erbjuda andra referenser. I detta fall nöjde de sig med kollegor, så jag har inte ringt min gamla chef än.Vet inte om jag får lite jobb på det andra stället också. Tack snälla för all hjälp genom några svåra dagar.
    Vad härligt! GRATTIS!!

Stor kram till dig!
  • Anonym (gråter)
    Lavish skrev 2009-03-28 10:04:33 följande:
    Vad roligt att det verkar ordna sig! Sen kan du väl ha sommarjobbet som referens? Lycka till!!
    Jag har redan sommarjobbet som referens, men jag kommer ju att ha varit där lite mer också.
  • Anonym (gråter)
    khartoum skrev 2009-03-28 11:55:41 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-28 09:37:48 följande:
    Vad härligt! GRATTIS!!Stor kram till dig!
    Kram tillbaka
  • Anonym (gråter)

Nu har jag lyxproblem. Fick det andra jobbet också ; om vårdtagaren godkänner mig vid besöket o jag jobbar gärna mer, men kommer bara att få en vecka ledigt under hela sommaren. Snacka om att saker kan förändrars till det bättre. Med hjälp av er här på FL, era tips o min underbare pojkvän har jag nu sommarjobb. Kramar till er alla.

Svar på tråden Chock över referens