Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:15:20 följande:
Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:14:03 följande: Arbetsgivaren hade även ringt min andra referens, där de inte hade något att klaga på.
Hur viktigt är det jobb du haft i nio år?
Vad är det för sommarjobb du söker - är det inom samma bransch? Du har ingen skyldighet att lämna den arbetsplatsen som referens och om den här chefen är ute efter att göra livet surt för dig, så kanske du måste överväga att helt enkelt stryka dessa år ur ditt liv.
Det kanske tom är så att du får söka dig nya domäner? Jag har själv bytt bana efter utbildningen och det är ingen som frågar efter gamla referenser från arbetsplatser som jag haft innan jag tog examen. Referenser är färskvara, så det viktigaste för dig just nu är att få ett jobb där du får chansen att få nya referenser.
Nu vet jag inte alls vad du studerar, men har du möjlighet att få någon referens från skolan? hur sköter du dina studier?
Jag använde en av mina lärare som referens när jag sökte mitt första lärarjobb och det var toppen. Hon hade varit den som inspekterade under flera lektioner så hon hade sett mig i klassrummet. Vidare använde jag min chef på en pool (där jag jobbade extra) som referens. Under tre år av utbildningstiden hade jag ryckt in som vikarie för dem så denna chef visst en del om hur jag skötte mig.
Vad jag försöker säga är att du inte får låta detta nedslå dig så att du tappar gnistan. En chef är ingen chef, och du kan kanske hitta andra möjligheter att få nya referenser. Jag förstår så väl att det är det försöker göra just nu, så jag skulle rekommendera dig att tona ned långa arbetsplatsen lite grand och säga till din ev. arb.givare på tisdag att du har EN referens (den som var bra). I den mån de vill ha flera efter det så kan det isf ordnas (och då får du be ngn arbetskamrat).
Vid frågor kring din långa arb.plats så skulle jag råda dig att berätta vad du lärt dig där, men eftersom sista tiden av olika anledningar var turbulent så beslutade du dig för att satsa på en utbildning för att komma till en annan bransch (om det är så, annars får du säga varför utbildningen inom samma business är så viktig).
Det har dessutom gått 2,5 år sedan du slutade och sedan dess finns färskare referenser. Bla bla bla...
Se till att du har bra peppning från nära och kära. Du kommer at fixa det här!
(Och om du känner förtroende för intervjuaren så kan du säga som det är ang. turbulensen, att du blev mobbad och trakasserad och att ledningen inte förmådde att ta tag i det på ett konstruktivt sätt. Men BARA om du känner at det förmodligen hamnar i god jord.)