• Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Kjell2

Sen är en referens som säger något positivt inte bra i alla lägen.

Låt oss säga att vi söker en kreativ idéspruta som skall kunna jobba i en mängd olika projekt där det alltid är snabb kast.

En fd chef som beskriver den sökande med orden:
    "Noggran, pliktmedveten, släpper aldrig någonting förren det är klart"

Den referens är inte bra för det jobbet.

Hade vi däremot sökt en utredare som skulle jobbat med att ta fram beslutsunderlag odyl skulle det varit en mycket bra referens.

Så en dålig referens till ett jobb kan vara bra till ett annat.

/Kjell

• Anonym (gråter)

Min tidigare chef på detta ställe VILLE va referens, men sa att det skulle va bättre för mig att ha den nya.

• sasssyy

BRA poäng Kjell.. som mitt senaste jobb jag sökte.. då blev jag nästan lite rädd när jag hörde vad en av mina referenser sagt om mig.. det var liksom lite FÖR bra.. jag framstod som ett helgon som klarar allt med ett leende och det är ju inte riktigt sant... så när rekryteraren ringde upp mig och sa "det var värst vilken underbar människa du är... du är ju helt felfri enligt din ena referens".. så var jag tvungen att faktiskt tona ner det lite.. till min fördel hade min andra referens varit betydligt mer "jordnära" i sin analys av mig.

Så det är en god idé att ha minst 2 helst 3 olika referenser, från olika arbeten (om man har haft det) och gärna olika positioner, tex en chef, en nära kollega och kanske en kollega som man inte jobbat så jättenära med men som kan ge en bild utifrån.

• Kjell2

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande:

Jag frågade mina kollegor om jag kunde komma 10 min senare o gå 10 min senare pga. bussar o tåg o det var inga problem. Det var ok för alla om man först frågade. Men man ska fråga först. Om det inte påverkar verksamheten, behöver man ju inte vänta 20-30 min.
    Den viktiga frågan är inte vad kollegorna säger utan vad chefen säger Hade chefen sagt ok?

/Kjell
  • Anonym (gråter)
    Kjell2 skrev 2009-03-20 08:28:35 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande: Den viktiga frågan är inte vad kollegorna säger utan vad chefen säger Hade chefen sagt ok? /Kjell
    Vi hade tillstånd att själva ändra schemat, så länge vi klarade verksamheten. Var det ändring på mer än en timme, skulle vi säga till innan vi ändrade.
  • CrazyCarro
    sasssyy skrev 2009-03-20 08:15:00 följande:
    WOW vad roligt.... och du är ju då beviset på att kan man "sälja in" sig själv kan man få jobb oavsett vad man har för referenser och kanske också meriter ( i mitt fall som ofta söker jobb ovanför min kompetens).En referens är ju vägledande om man känner att man som anställare behöver mer att gå på, om man har en känsla av att man vill veta mer, ellr bara kolla lite extra.Jag gjorde så när jag fick lite "underliga" referenser att jag ringde upp den jag intervjuat och ifrågasatte... "din förra chef sa att.... vad säger du om det?" tex..och om personen kunde på ett konkret och konstruktivt sätt kunde ge sin syn på saken var det inte omöjligt att h*n fick jobbet iaf... men det hände tyvärr allt för sällan. Man skyllde ifrån sig och tog inte på sig sin skuld i det hela... började prata skit om fd chefen osv.. inte bra.Tycker du ska vara jättestolt att du lyckades få ett jobb, gravid och allt och med "dåliga" referenser.. du måste vara något alldeles särskilt
    jobbet jag sökte var ett jobb där mycket handlade om personkemi så jag tror inte att referenserna var så viktiga. men jag trivdes jättebra och tanken var att jag skulle ha kommit tillbaka och jobbat lite som vikarie i sommar men förutsättningarna har tyvärr ändrats vilket är jätte tråkigt. jag hoppas däremot att jag får bättre referenser därifrån till nästa gång jag ska söka jobb
  • Kjell2

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 08:48:34 följande:

Vi hade tillstånd att själva ändra schemat, så länge vi klarade verksamheten. Var det ändring på mer än en timme, skulle vi säga till innan vi ändrade.
    Hade ni tillstånd att komma för sent av chefen?

/Kjell
  • Anonym (gråter)
    Kjell2 skrev 2009-03-20 08:51:42 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 08:48:34 följande: Hade ni tillstånd att komma för sent av chefen? /Kjell
    Nej, självklart inte. Men om någon pendlade o var hjälpt av att ändra lite i schemat o det inte försämrade verksamheten, var det ok.
  • Anonym (gråter)

Pratade med hon jag kunde fått jobb hos o hon rådde mig att prata med den som gav dåliga referenser samt att kontakta facket.

• superanna

Anonym (gråter) skrev 2009-03-19 13:32:58 följande:
    [citat]
    Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!
    [/cit

Jag tycker jättesynd om dej. Finns det någon annan på arbetsplatsen som du kan ha som referens? Någon nära arbetskompis istället?

Tyvärr så är det ju så att när man tar strid med arbetsgivaren oavsett sakfråga och det genererar ett avgångsvederlag så ingår det liksom i det att man bränner sina referenser.. Oavsett sakfråga vem som har rätt. En strid är en strid och man anses stökig av chefen oavsett hur bra man arbetat under många år. det är priset du får betala för att du fick ditt avgångsvederlag kan man säga och kanske du borde förstått det.

Kanske du också kan tänka efter om det finsn andra referenser du kan använda från andra jobb? Någonstans där du varit timanställd kanske?

Jag hoppas det löser sej!

Svar på tråden Chock över referens