• Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 09:48:21 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:40:56 följande: nej nej nej.. de har inga regler för sånt.. som chef måste man ju få säga vad man tycker om en anställd... hur skulle det se ut om facket gick in och reglerade vad chefer tyckte om sina anställda??? Ursäkta uttrycket men, någon ordning får det väl vara. Som "Arbetsgivare" säger, har man varit inblandad i konflikter med facket tidigare sänder det -tyvärr- negativa signaler till nya arbetsgivare. It takes two to tango helt klart så konflikter är ju i stort sett aldrig ensidiga.. men om du går utan jobb är faktiskt INTE fd chefers sak utan din sak att se till att du utbildar dig och lär dig självinsikt och lär dig att sälja in dig själv. Jag har haft ENORMA fajter där facket varit inblandade men har som jag sagt ändå aldrig haft problem att få nya jobb. Kanske pga jag är ärlig och att jag lär mig att äga problemen som varit och lärt mig något av dem, sett min del i dem och svarat ärligt när frågor kring konflikterna dykt upp i intervjuer. Aldrig smutskastat eller baktalat en chef hur jävla kocko de än må ha varit
    Det är en jobbig sits, så du behöver inte anklaga. Jag studerar och behöver sommarjobb. Min chefe har helt enkelt ljugit o hur ska jag då ta min del i det hela?
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 09:48:21 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:40:56 följande: nej nej nej.. de har inga regler för sånt.. som chef måste man ju få säga vad man tycker om en anställd... hur skulle det se ut om facket gick in och reglerade vad chefer tyckte om sina anställda??? Ursäkta uttrycket men, någon ordning får det väl vara. Som "Arbetsgivare" säger, har man varit inblandad i konflikter med facket tidigare sänder det -tyvärr- negativa signaler till nya arbetsgivare. It takes two to tango helt klart så konflikter är ju i stort sett aldrig ensidiga.. men om du går utan jobb är faktiskt INTE fd chefers sak utan din sak att se till att du utbildar dig och lär dig självinsikt och lär dig att sälja in dig själv. Jag har haft ENORMA fajter där facket varit inblandade men har som jag sagt ändå aldrig haft problem att få nya jobb. Kanske pga jag är ärlig och att jag lär mig att äga problemen som varit och lärt mig något av dem, sett min del i dem och svarat ärligt när frågor kring konflikterna dykt upp i intervjuer. Aldrig smutskastat eller baktalat en chef hur jävla kocko de än må ha varit
    De kanske kan prata med henne iaf.
  • Anonym (gråter)
    Anonym skrev 2009-03-20 09:50:55 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:46:34 följande: det låte rju som en utmärkt möjlighet.. ta kontakt med honom/henne och förklara situationen!!!
    Hon vet ju hur den nya chefen betedde sig, men tyckte det var bättre att facket skötte saken. Ja, jag ska prata med henne.
  • superanna

Om du låter facket sköta diskussionen om referens så är du ju en stridis igen.. och det är det som arbetsgivare ogillar!

Ring den chef du haft under längst tid och berätta snällt situationen.. och be henne snällt att vara din referens och se till hur du var närdu utförde själva arbetet..att inte fokusera på tvisten.

Sen kanske du till o med kan be en vän att ringa den chefen o låtsas vara arbetsgivare.. som ett test.. så du vet att hon säger bra saker

• Anonym (gråter)
    superanna skrev 2009-03-20 11:43:46 följande:
    Om du låter facket sköta diskussionen om referens så är du ju en stridis igen.. och det är det som arbetsgivare ogillar! Ring den chef du haft under längst tid och berätta snällt situationen.. och be henne snällt att vara din referens och se till hur du var närdu utförde själva arbetet..att inte fokusera på tvisten. Sen kanske du till o med kan be en vän att ringa den chefen o låtsas vara arbetsgivare.. som ett test.. så du vet att hon säger bra saker
    Det är så trist att man ses som krånglig för att man ser till sina rättigheter, t.o.m när det handlar om svår mobbning på jobbet. Ska höra med facket vad de rekommenderar o sen ringa chefen på nåt vis.
  • superanna

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 11:47:30 följande:

Det är så trist att man ses som krånglig för att man ser till sina rättigheter, t.o.m när det handlar om svår mobbning på jobbet. Ska höra med facket vad de rekommenderar o sen ringa chefen på nåt vis.
    Ja jag håller med dig.. men så är det så då är det bara att gilla läget.. Hoppas det löser sig!
  • Anonym (gråter)
    superanna skrev 2009-03-20 13:50:46 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 11:47:30 följande: Ja jag håller med dig.. men så är det så då är det bara att gilla läget.. Hoppas det löser sig!
    Försökte bli sjukskriven på slutet på detta jobb, men läkaren trodde inte f-kassan skulle godkänna det.
  • sasssyy

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 14:03:03 följande:

Försökte bli sjukskriven på slutet på detta jobb, men läkaren trodde inte f-kassan skulle godkänna det.
    Nej men det är väl själklart. sjukskriven blir man för att man är sjuk inte för att man har en konflikt som är jobbig med sin chef-- -även om det naturligtvis kan påverka en så att man mår dåligt.

Jag anklagade inte dig för något i mitt tidigare inlägg.

jag sa bara fakta.. att man bör aldrig baktala en tidigare chef på en intervju, man ska vara lojal mot dem som gett en jobb även om konflikter uppstått och ibland måste man faktiskt smöra lite och kanske ta på sig hela skulden för en konflikt för att kunna gå vidare i livet och få andra jobb.

Vi är många härute som behöver och vill ha jobb. Du är inte den enda studenten som behöver sommarjobb, konkurrensen är hårdare än på många år och det gäller att ha ryggrad, skinn på näsan och kunna sälja sig.
    Du fixar det här om du bara inte hänger upp dig på den här referensen, försök få tag i den tidigare chefen och säg som det är att du VILL ha henne, ifrågasätt varför hon inte ville vara referens dock... för hon kanske också har en negativ uppfattning om dig så kolla upp det INNAN du lämnar henne som ref.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 16:29:05 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 14:03:03 följande: Nej men det är väl själklart. sjukskriven blir man för att man är sjuk inte för att man har en konflikt som är jobbig med sin chef-- -även om det naturligtvis kan påverka en så att man mår dåligt. Jag anklagade inte dig för något i mitt tidigare inlägg. jag sa bara fakta.. att man bör aldrig baktala en tidigare chef på en intervju, man ska vara lojal mot dem som gett en jobb även om konflikter uppstått och ibland måste man faktiskt smöra lite och kanske ta på sig hela skulden för en konflikt för att kunna gå vidare i livet och få andra jobb. Vi är många härute som behöver och vill ha jobb. Du är inte den enda studenten som behöver sommarjobb, konkurrensen är hårdare än på många år och det gäller att ha ryggrad, skinn på näsan och kunna sälja sig. Du fixar det här om du bara inte hänger upp dig på den här referensen, försök få tag i den tidigare chefen och säg som det är att du VILL ha henne, ifrågasätt varför hon inte ville vara referens dock... för hon kanske också har en negativ uppfattning om dig så kolla upp det INNAN du lämnar henne som ref.
    Man kan bli sjuk av att bli illa behandlad. Jag hade gjort allt för att få det bättre på jobbet. Man ska inte behöva bli påhoppad, dödad med blicken, utskälld osv hela dagarna av en labil kollega. Finns många som blivit sjukskrivna av detta skäl o fått ersättning av f-kassan.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 16:29:05 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 14:03:03 följande: Nej men det är väl själklart. sjukskriven blir man för att man är sjuk inte för att man har en konflikt som är jobbig med sin chef-- -även om det naturligtvis kan påverka en så att man mår dåligt. Jag anklagade inte dig för något i mitt tidigare inlägg. jag sa bara fakta.. att man bör aldrig baktala en tidigare chef på en intervju, man ska vara lojal mot dem som gett en jobb även om konflikter uppstått och ibland måste man faktiskt smöra lite och kanske ta på sig hela skulden för en konflikt för att kunna gå vidare i livet och få andra jobb. Vi är många härute som behöver och vill ha jobb. Du är inte den enda studenten som behöver sommarjobb, konkurrensen är hårdare än på många år och det gäller att ha ryggrad, skinn på näsan och kunna sälja sig. Du fixar det här om du bara inte hänger upp dig på den här referensen, försök få tag i den tidigare chefen och säg som det är att du VILL ha henne, ifrågasätt varför hon inte ville vara referens dock... för hon kanske också har en negativ uppfattning om dig så kolla upp det INNAN du lämnar henne som ref.
    Jag har inte baktalat min chef. Bara sagt sanningen.
Svar på tråden Chock över referens