• Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Anonym (synd)

Vi är i lite samma sits som dej med min sambo. Han hade ett jobb han stormtrivdes på men så började företaget gå dåligt och min sambo blev syndabock. Det var två chefer, ena funkade jättebra den andra började följa min sambo i hasorna o ställde till världens liv om en bagatell. Min sambo är kock o hon kom in i köket o skulle smaka på maten, sambon sa att den inte var färdig än men det lyssnade hon inte på, smakade o ställde till världens scen om vilken äcklig mat han gjorde (han har aldrig någonsin fått klagomål på sin mat, tvärtom lovordad överallt). En höna blev en fjäder, skitsnacket började gå o till slut fick hon som hon ville o sambon gav upp kockjobbet för annat, han mådde sååå dåligt!
    Till saken hör nu att vi bor lite avsides och andra restauranger vet att sambon jobbat på det stället, det går inte att strunta i dem so referens. Andra chefen är nu borta (går ej att få tag på) o kvar är den där häxan o fortsätter göra livet surt för min sambo.
    Vi ser ingen lösning annat än att flytta, så jävla illa att låta personliga saker förstöra. Han har alltid skött sej exemplariskt, alltid fått beröm för sin mat, kommit överens med kollegor, alltid i tid, aldrig sjuk osv osv ändå sitter vi här. Referenser kan ställa till mycket...

• Anonym (gråter)

Anonym (synd) skrev 2009-03-19 16:32:13 följande:

Vi är i lite samma sits som dej med min sambo. Han hade ett jobb han stormtrivdes på men så började företaget gå dåligt och min sambo blev syndabock. Det var två chefer, ena funkade jättebra den andra började följa min sambo i hasorna o ställde till världens liv om en bagatell. Min sambo är kock o hon kom in i köket o skulle smaka på maten, sambon sa att den inte var färdig än men det lyssnade hon inte på, smakade o ställde till världens scen om vilken äcklig mat han gjorde (han har aldrig någonsin fått klagomål på sin mat, tvärtom lovordad överallt). En höna blev en fjäder, skitsnacket började gå o till slut fick hon som hon ville o sambon gav upp kockjobbet för annat, han mådde sååå dåligt! Till saken hör nu att vi bor lite avsides och andra restauranger vet att sambon jobbat på det stället, det går inte att strunta i dem so referens. Andra chefen är nu borta (går ej att få tag på) o kvar är den där häxan o fortsätter göra livet surt för min sambo. Vi ser ingen lösning annat än att flytta, så jävla illa att låta personliga saker förstöra. Han har alltid skött sej exemplariskt, alltid fått beröm för sin mat, kommit överens med kollegor, alltid i tid, aldrig sjuk osv osv ändå sitter vi här. Referenser kan ställa till mycket...
    Synd att fler är drabbade, men skönt att inte va ensam.
  • Anonym (gråter)

Fler råd?

• Queen70

Vad FULT att gå ´med på att vara referens och sen inte säga nåt gott. Då ska man väl ha hyfs att informera personen om att man inte passar som referent. Vilken skitskalle.

• En Dum En

Jag fick halvdåliga referenser från ett jobb. Dom hade infört nolltolerans angående förseningar. Jag åkte hemifrån kl 6 varje morgon och kom då till jobbet 8.01. Alltså en minut försent. Annars hade jag varit tvungen att åka halv 6 och skulle då komma fram 7.40 och få sitta och glo i 20 minuter. Eftersom jag valde det första alternativet sa dom till en rekryterare att jag kom försent varje dag. Men jag förklarade hur det låg till och fick jobbet ändå.

• Anonym (gråter)
    Queen70 skrev 2009-03-20 00:59:49 följande:
    Vad FULT att gå ´med på att vara referens och sen inte säga nåt gott. Då ska man väl ha hyfs att informera personen om att man inte passar som referent. Vilken skitskalle.
    Ja, det var ju därför jag tog hennes namn trots att jag inte trivts där på slutet.
  • Anonym (gråter)

En Dum En skrev 2009-03-20 02:46:35 följande:

Jag fick halvdåliga referenser från ett jobb. Dom hade infört nolltolerans angående förseningar. Jag åkte hemifrån kl 6 varje morgon och kom då till jobbet 8.01. Alltså en minut försent. Annars hade jag varit tvungen att åka halv 6 och skulle då komma fram 7.40 och få sitta och glo i 20 minuter. Eftersom jag valde det första alternativet sa dom till en rekryterare att jag kom försent varje dag. Men jag förklarade hur det låg till och fick jobbet ändå.
    Ska prata med den jag kunde fått jobb av idag o höra om de tror allt som referenser säger.
  • Anonym (arbetsgivare)

Som arbetsgivare kräver jag alltid referenser från senaste såväl som tidigare anställningar. Den arbetssökande som följer Souls råd: "Kräver de referenser redan från början kan man skriva dem och sen lägga till. "Vänligen meddela mig innan referenser inhämtas." Det är inget konstigt med det." har inget att hämta hos oss. Vi kontaktar alltid tidigare arbetsgivare oavsett om den arbetssökande har angivit dem som referenter eller ej. Klart är att om man misstänker samarbetssvårigheter är det inte aktuellt med en anställning. Naturligtvis kontaktar vi inte referenter innan den sökande är högaktuell för en anställning. Det innebär ju bara en massa onödigt arbete.

Soul skrev 2009-03-19 16:19:16 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-19 16:11:28 följande: Man ska inte överutnyttja sina referenser. Därför föreslår jag att du inte lämnar referenser innan du vet att det är "skarpt läge". Dvs. skriv i ansökan: "Referenser lämnas på begäran." Rekryteraren/arbetsgivaren brukar först ringa på referenser när de har i stort sett bestämt sig och har bara en eller ett fåtal att kvar att välja mellan. Jag är alltid tydlig med att jag vill veta innan de ringer på en referent. Kräver de referenser redan från början kan man skriva dem och sen lägga till. "Vänligen meddela mig innan referenser inhämtas." Det är inget konstigt med det.
  • Anonym (gråter)

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 07:46:39 följande:

Som arbetsgivare kräver jag alltid referenser från senaste såväl som tidigare anställningar. Den arbetssökande som följer Souls råd: "Kräver de referenser redan från början kan man skriva dem och sen lägga till. "Vänligen meddela mig innan referenser inhämtas." Det är inget konstigt med det." har inget att hämta hos oss. Vi kontaktar alltid tidigare arbetsgivare oavsett om den arbetssökande har angivit dem som referenter eller ej. Klart är att om man misstänker samarbetssvårigheter är det inte aktuellt med en anställning. Naturligtvis kontaktar vi inte referenter innan den sökande är högaktuell för en anställning. Det innebär ju bara en massa onödigt arbete.
    Tror ni på allt arbetsgivare säger då?
  • sasssyy

En Dum En skrev 2009-03-20 02:46:35 följande:

Jag kan säga att jag hade INTE anställt dig. Börjar man 8.00 så börjar man 8.00 inte 8.01. Är bussen dessutom sen någon dag (vilket ju händer då och då) så blir det ytterligare några minuter.
    SJÄLVKLART hade jag åkte tidigare, tagit en kopp kaffe och suttit ner med en bok eller tidning före dagens arbete började.
    Jag förstår inte hur folk resonerar kring sina arbeten, för mig är det och har alltid varit en självklarhet att man kommer i tid, dvs några minuter FÖRE den tid man börjar, så att man hinner klä av sig, gå på dass och kanske pusta ut några minuter innan man faktiskt ska var på plats.
    Min arbetsgivare köper ju faktiskt min tid och en minuts försening utslaget på ett år blir ganska många minuter.

I ett sånt fall skulle du naturligtvis ha talat med din arbetsgivare och kollat "Är det okej om jag börjar 5 över pga bussarna?" men jag kan säga att jag nog hade sagt nej till det om jag varit din chef och således gett dig en dålig referens om du ändå gjort så.
    Allmänna kommunikationer är inget man kan eller ska skylla på när man söker jobb, 20 minuter är ju ingen katastrof utan snarare en ganska lagom tid att ladda upp batterierna inför en arbetsdag.
    Hade du sökt jobb hos mig hade du inte fått det på de refrenserna.
    Men bussarna kanske gick lite tätare hos nya arbetsgivaren?
Svar på tråden Chock över referens