• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma

Så, nu har jag skrivit till en bilaga med lite komplitterings uppgifter så nu ska de sista papprerna med läkarintyget skickas.

Nu är det bara att hålla tummarna för att man blir beviljad

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Agnes72

AmoreElin,
    Så himla tråkigt att ni också ska råka ut för så tråkiga läkare, rent ut sagt skitstövlar!
    Strunt i honom!

Som de andra berättat är det många allergier som inte visar sig i proven. Ni ser hur hon mår och ska gå på det.
    De besvär hon visar med hunden tycker jag låter solklara. Vänta med att ta hem hunden.

Prova mjölkfri kost en månad nu, så att ni får mer möjlighet att avgöra om det gör skillnad.
    Apropå Nutra, vet att man kan blanda i lite vaniljsocker för att smaken ska bli bättre och att barnet ska vänja sig vid smaken. Den smakar inte gott....

Vår pojke tåler helt klart inte havre, även om det inte visade sig i blodprovet. Jag är stundtals stressad över att inte ha "ett bevis", medicinskt, på det. Men efter alla råd här, struntar jag i det nu, går på hur vår pojke reagerar.

Ni lever med er dotter, ser hur hon mår. Hitta vad som är bäst för henne, så att ni får en fungerande vardag och att ni alla mår bra.

• Kavat
    Kavat skrev 2009-05-13 11:47:29 följande:
    www4.lthalland.se/extra/faq/... Ring och prata med dem och hör vad de säger!
    AmoreElin skrev 2009-05-13 13:17:39 följande:
    Varifrån fick ni remissen? Vet ni numret till den i Kungsbacka t.ex? Var nu hos allergiläkaren och bara för att det ej har visat ngt på pricktest el RAST så sa han att Ebba inte är allergisk och att vi kan ge henne vanlig föda och ta hem hunden om vi vill. Sen var han riktigt otrevlig mot mig och sen sa att att vi bara var lite nervösa första gångs föräldrar som kanske "letade" efter symtom! JÄVLA MÄNNISKA- för det första ska vi aldrig gå tillbaka dit och för det andra lever vi med Ebba dygnet runt och känner henne bäst och vi är inte alls första gångs föräldrar. ÅÅÅHHH vad man blir förbannad!!!
    Se länk till telfonnr i inlägg 983.

Ring och prata med dem och hör vad de tycker ni ska göra. Remiss skriver läkaren ni har, men jag hade t.ex fått komma till NÄL utan remiss och i Kba hade de också fixat det om jag inte fått remiss.
    Men om du pratar med dem och ser vad de säger och du är välkommen dit så och sen ringer till läkaren ni har och säger att du ska ha en remiss skickat dit så skickar han med största sannorlikhet. Har du inte pratat med dem däremot så kommer han säkert sätta sig på tvären, men om du redan pratat med dem och de tycker du ska komma, ja, då hamnar det i ett annat läge.
    Lycka till, du får rapportera här sen!
    Blir så ledsen och arg när jag hör hur ni blir bemötta.
    Men du ska veta att ni inte är ensamma. Vi bytte läkare 2 gånger på 6 mån pga att de inte trodde/lyssnade på oss.
  • Kavat

Nu har jag även skrivit till Dr Åsa om vad de missade i programmet.

Fler som såg det och tyckte det saknades en del info så går det att skicka meddelanden på svts hemsida. Det går även att se programmet där.

• Mama Law

Jahapp så har jag varit och hämtat ut mer penicillin åt W. Igår hann kl. bara bli 22 när han kom och hela handen va upp kliad igen... jag ger ta mig tusan upp.... Och inte ett ljud från Fk än....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

men kära lilla du hur ni har det.

Har han mycket ont? Måste ju göra jätteont. Hört något om när ni får börja med Xolair?

• Jasusu
    Mama Law skrev 2009-05-13 14:09:04 följande:
    Jahapp så har jag varit och hämtat ut mer penicillin åt W. Igår hann kl. bara bli 22 när han kom och hela handen va upp kliad igen... jag ger ta mig tusan upp.... Och inte ett ljud från Fk än....
    fy vad jag lider med er!
    Vet du..ring fk igen och fråga vart man vänder sig för att anmäla dem. Det kanske sätter fart?
    Enligt min handläggare så ska jag få svar inom 2 veckor och jag sökte ju månader efter er!
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-13 15:44:26 följande:
    men kära lilla du hur ni har det.Har han mycket ont? Måste ju göra jätteont. Hört något om när ni får börja med Xolair?
    Det konstiga är att han inte verkar ha ont, han är nog så van då han har haft det så här i så många år, jag lider iaf när jag ser det. Har inte hört nåt mer om xolair, hade ju velat ha ett ordentligt svar nu så man vet..... Anna sa iaf att det verkade som att han skulle få behandling med Xolair iaf, men eftersom värdena gått ner så kan man ju inten veta säkert.
  • Mama Law
    Jasusu skrev 2009-05-13 18:12:58 följande:
    fy vad jag lider med er!Vet du..ring fk igen och fråga vart man vänder sig för att anmäla dem. Det kanske sätter fart?Enligt min handläggare så ska jag få svar inom 2 veckor och jag sökte ju månader efter er!
    Har mailat i dag och bett dom maila när beslut tagits. Jag har tänkt överklaga om jag får under 3/4 och egentligen under ett helt vb då jag tycker att vi har rätt till minst ett helt vb, och i den överklagan tänker jag inte va mild i orden.....
Svar på tråden Allergitråden!