• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-13 20:49:24 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-13 20:01:37 följande: men värderna är ju fortfarande skyhöga? Visst var dom på icke mätbart dvs över 100?Dom sagt jag klagar inte mer på skatten vi betalar, jag vet vart den går. Bara Xolair och tillväxthormonet är styva 25000 i månaden sen tillkommer airshower, övrig medicin, aiolos osv... all läkartid vi tar mm mm så nog vet jag att mina skattepengar gör nytta. Glas och ödmjuk till systemet trots alla fel och brister.
    Värdena var från början över det mätbara men har gått ner till "svår allergi" det vill säga timotej 21 björk över 30 och sen va det nåt mer som va över 30 kommer inte ihåg vad. Men det totala IgE som dom va ute efter va höjt från förra gången från 255 till 299 det tycker dom är konstigt och att det ligger så lågt trots höga siffror på alla allergier. Hund ligger fortfarande över mätvärdet. Hasselnöt lika så.
    mady skrev 2009-05-13 20:50:51 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-13 20:03:16 följande: Jag tycker du ska överklaga om du får under ett helt! I alla fall för att trycka till dom. vad tror du dom tänkte när de läste mina 12 sidor.-jävla rättshaverist1 Det tror jag dom tänkte....
    Absolut ska jag överklaga nån måtta får det va med snålhet. Nog ska dom få veta att dom leker med fel person på den punkten.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mrseriksson

hej hopp

Lukas står på behandling för sin astma året runt...

singular och symbicort morgon och kväll....
    + sin levanxin tabeltt

Nu ser listan ut nu
    Singular+ 2xsymbicort morgon och kväll och bricanyl vid behov
    levaxin
    ögondroppar och nässpray
    allergitablett

• Summerlover

Hur gamla var era barn när allergi mot t.ex pollen visade sig på prover?

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Mama Law
    AmoreElin skrev 2009-05-14 08:13:42 följande:
    Hur gamla var era barn när allergi mot t.ex pollen visade sig på prover?
    Wiking va 3 år men va pollen allergisk före det. Alvin va 1½år och leo va runt året. Minstingen Towa har klarat sig utan pollen och verkar nu kunna klara små mängder mjölk *peppar peppar*
  • Mama Law
    Wikings medicinlista för hans allergier/astma ser ut så här för en dag.

Morron:
    Aerius
    Seretide Mite + Airomir (före seretiden för att kunna ta upp den bättre)
    Penicillin (tillfälligt)
    Ögondroppar
    Nässpray 
    Theralen (mot klåda)

Vid mellanmål:
    Theralen
    Aerius och airomir vid behov

Kväll:
    Aerius
    Penicillin (tillfälligt)
    Seretide mite + airomir (som på morronen)
    Ögondroppar
    Nässpray
    Singulair
    Theralen

Ja sen är det ju smörjningar på morgonen efter dagis och innan natten och däremellan när det behövs. Han är alltså full medicinerad på alla punkter och tar tom med än han ska trots det så mår han inte bra......
  • Snutten

Siris pollenallegi visar sig inte på tester ännu, hon är snart tre år. Förra året blev hon dålig i sin astma, vi hann inte höja medicinerna. I år har hon mer problem med ögonen och snuva. Astman är i schack mha ganska hög medicinering på pulmicort 800 mikrogram och 4-6 puffar airomir. Jag har ringt barnmedicin för att få ögondroppar till henne, så får vi hoppas att det hjälper.

kram på er

• Mama Law
    Snutten skrev 2009-05-14 08:47:37 följande:
    Siris pollenallegi visar sig inte på tester ännu, hon är snart tre år. Förra året blev hon dålig i sin astma, vi hann inte höja medicinerna. I år har hon mer problem med ögonen och snuva. Astman är i schack mha ganska hög medicinering på pulmicort 800 mikrogram och 4-6 puffar airomir. Jag har ringt barnmedicin för att få ögondroppar till henne, så får vi hoppas att det hjälper.kram på er
    Vi har precis fått ögondroppar till wiking som heter Opatanol som enligt vår läkare är dom bästa. Hoppas ni får dom också för dom är kanon. Wiking har nästan inga symtom kvar från ögonen sen vi började med dom!!!! Håller tummarna för att ni får droppar!
  • Snutten

Jag kom av mig förut: Siris läkare säger att Siri inom ett par år förmodligen kommer att ge utlsag på tester gör pollen. I nuläget spelar det ingen roll om det visar sig eller inte. Det är bara att behandla symtomen ändå.

MAma law: Fy va mycket mediciner. JAg som tycker att Siri borde vara marienrad vid detta laget.
    Hon tar:

morgonen: airius, pulmicort och airomir. Smörjas

kvällen: pulmicort, airius och singulair. smörjas

extra airomir vb under dagen samt smörjningar vb.

Så får vi väl se om det blir ögondroppar oxå

• Summerlover

Vad jobbigt ni och era barn verkar ha det med svåra allergier- det e tur för dem att dom har så sraka och underbara mammor som ni!!! {#lang_emotions_heart}

Här funderas det fram och tillbaka ang. patchtest hemma eller bara låta priktesterna visa att Ebba inte är allergisk,,,,ja vi vet varken ut eller in!

Kram på er{#lang_emotions_flower}

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!