• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma

Av misstag råkade jag i helgen ge A kokta morötter i maten. Dietisten har ju varit tveksam till att hon inte tål det. Men i helgen visade hon reaktion med buller & gång. Jösses amalia vad hon blev dålig i magen Så nog reagerar hon alltid oavsett om den är rå eller kokt.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Glass

hur snabbt kommer eksemen om hon inte tål mjölkprotein och får i sig det?

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-31 22:30:52 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-31 20:27:22 följande:
    Vad f-n ska man säga tusen benknäckar kramar till dig/er från oss. Vi har faktiskt haft en bra helg. Wilmer har iofs några nätter nu fått anfall så han blivit blå om läppar och runt om men vi har fått bukt med airomir, dubblat upp pulmin igen som vi just doserat ner... J har vilket jag hoppas i grevenstid fått reaktion på Xolair. Hon har haft ett liv denna vecka klarat av ett kalas och en friluftsdag. Peffat bätre än på lääääääääänge och inte alls behövt mycket buventol. SÅ hoppas.... och hoppas verkligen att Wiking oxå kan få behandling och bli hjälpt av Xolair.kram på er
    Va skönt att ni har haft en relativt lugn helg. Det behöver ni.....

Här hoppas jag kunna få ett beslut som säger att vi får helt Vb men det är väl bara att drömma om!!!!
  • Kavat
    Glass skrev 2009-06-01 09:25:01 följande:
    hur snabbt kommer eksemen om hon inte tål mjölkprotein och får i sig det?
    Om det är sen reaktion så kan det dröja flera dagar kanske upp till en vecka har jag hört med sena reaktioner.
  • Alicia05sMamma

Vart i hela friden kan jag köpa bovetemjöl ?

Är bovetemjöl samma som boveteflingor ?

Har letat efter bovetemjöl både på citygross och på konsum men utan resultat.

Jyttemjöl vad är det för mjöl ?

• Blå Flygare
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-01 14:06:55 följande:
    Vart i hela friden kan jag köpa bovetemjöl ? Är bovetemjöl samma som boveteflingor ? Har letat efter bovetemjöl både på citygross och på konsum men utan resultat. Jyttemjöl vad är det för mjöl ?
    på coop forum har de bovetemjöl, dock bara saltå kvarn (risk för kontamlerination) På ica har de andra tror jag. Bovete är lite som havre. Flingor är som havregryn, och mjöl är som havremust ungefär. Dock speciell smak på bovete.
    Jyttemjöl innehåller rätt mycket bovete, men också guarkärnmjöl om jag minns rätt. Och lite annat En mjölmix mao. Naturligt glutenfri.
  • Alicia05sMamma
    Blå Flygare skrev 2009-06-01 14:31:55 följande:
    på coop forum har de bovetemjöl, dock bara saltå kvarn (risk för kontamlerination) På ica har de andra tror jag. Bovete är lite som havre. Flingor är som havregryn, och mjöl är som havremust ungefär. Dock speciell smak på bovete. Jyttemjöl innehåller rätt mycket bovete, men också guarkärnmjöl om jag minns rätt. Och lite annat En mjölmix mao. Naturligt glutenfri.
    Tack snälla Då ska jag leta på Ica om jag kan hitta det där

Hittade recept på cokladbollar på allergimat.com och där använde dom bovete flingor, så jag tänkte jag skulle testa
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-06-01 14:31:55 följande:
    på coop forum har de bovetemjöl, dock bara saltå kvarn (risk för kontamlerination) På ica har de andra tror jag. Bovete är lite som havre. Flingor är som havregryn, och mjöl är som havremust ungefär. Dock speciell smak på bovete. Jyttemjöl innehåller rätt mycket bovete, men också guarkärnmjöl om jag minns rätt. Och lite annat En mjölmix mao. Naturligt glutenfri.
    Alicias mamma, Blå Myran minns helt rätt.
    Jag gjorde rabarberpaj på maizena och boveteflingor, blev supersmarrigt!
    Jag använder boveteflingor istället för havregryn och bakar bröd på mestadels bovetemjöl. Funkar toppenbra. Dock har jag kommit fram till att det är bra att ha även maizena eller liknande i som är mer finfördelat också. Tyckte det blev lite för stora korn i tidigare, men jag är känslig för konsistens.

Dessvärre reagerade min lille på Saltå Kvarns, så de vågade inte garantera att det är fritt. Ännu...
    Men GoGreen och Risenta brukar finnas, annars bör de kunna ta in.
  • Glass
    Kavat skrev 2009-06-01 13:25:01 följande:
    Om det är sen reaktion så kan det dröja flera dagar kanske upp till en vecka har jag hört med sena reaktioner.
    fasen, jag som var så glad över att det inte kommit något eksem än. Vi får väl väntalite till
    Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • Mama Law

Har fått veta idag att i fredags togs det beslut i mitt VB ärende hur mycket vi får fick jag inte veta utan det får jag reda på när beslutet dimper ner i brevlådan vilket borde bli i morron eller på onsdag.... ÄNTLIGEN

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!