• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • SmillaMilla

Hej!

Vilken "kul" tråd. Hänger gärna med

Har en son som varit allergisk mot mjölk, ägg och soja. Är i dag bara lite överkänslig mot mjölk i stora mängder.

En dotter som just nu är under utredning för det mesta. Vi har nu kört mjölk, ägg o soja fritt i tre veckor. Alla nässelutslag o stora eksem fläckar försvann. Hon råkade i misstag komma åt en ballerina kaka på ett kalas o åt upp den. Nu är hela hon full av prickar o exemfläckar stora som femkronor.

• Kavat
    SmillaMilla skrev 2009-06-08 17:24:34 följande:
    Hej! Vilken "kul" tråd. Hänger gärna med Har en son som varit allergisk mot mjölk, ägg och soja. Är i dag bara lite överkänslig mot mjölk i stora mängder. En dotter som just nu är under utredning för det mesta. Vi har nu kört mjölk, ägg o soja fritt i tre veckor. Alla nässelutslag o stora eksem fläckar försvann. Hon råkade i misstag komma åt en ballerina kaka på ett kalas o åt upp den. Nu är hela hon full av prickar o exemfläckar stora som femkronor.
    Välkommen! Oj, ja, då har ni nog ställt någon sorts diagnos i alla fall. Men det är bara väl bara mjölk i ballerinan? (och hasselnötter och sojalectin då...)
    Kombinationen mjölk, ägg och soja är ju tyvärr inte så ovanlig.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-06-08 17:18:33 följande:
    För mig gick det fort. Jag har redan fått svar...avslag tyvärr.. Nu ska jag överklaga. Fattar inte alls hur de har räknat mertiden?? No way att vi inte lägger ner minst 7 timmar i veckan på allerierna! Det är bara vad jag lägger ner på att smörja...om inte mer! Helt sjukt...fattar noll. Blir helt gråtfärdig.
    Åh nej!Inget alls?

Men det är väl 10 timmar extra i veckan de räknar på om jag minns rätt. Men med alla de allergierna och merjobb bör det ju inte vara några problem. Oavsett så är det ju löjligt, vem har rätt till det då kan man undra...
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-08 17:34:44 följande:
    Välkommen! Oj, ja, då har ni nog ställt någon sorts diagnos i alla fall. Men det är bara väl bara mjölk i ballerinan? (och hasselnötter och sojalectin då...) Kombinationen mjölk, ägg och soja är ju tyvärr inte så ovanlig.
    Tack!
    ja mjölk är vi nästan helt säkra på, då hon direkt får utslag på händerna när hon äter yoghurt. Men jag vill inte att hon skall vara allergisk!!!!!!!!!!!!!! Det var ju sååå skönt med ett barn som kunde äta allt o man slapp tänka på det vid varje måltid. Nästan så jag bara vill lägga mig ner o gråta {#lang_emotions_cry}
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-08 16:11:05 följande:
    Jag gjorde förresten falskt "dumlefluff" härom helgen. Kokade kolasås på kokosmjölk och sen smälte ner mjölkfri choklad i kolasåsen. Spädde med lite mer kokosmjölk och lät stelna till nästa dag då jag vispade och spädde med lite mer kokosmjölk till en lagom krämigt konsistens och hade emellan i ett lager och sen mosade hallon på det andra lagret och smörkrämen smaksatte jag med hallon. Blev jättegott.
    Menar du kolasås på kokosmjölk, choklad o inget annat? Eller hade du något annat i med? Vill testa!
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:04:44 följande:
    Menar du kolasås på kokosmjölk, choklad o inget annat? Eller hade du något annat i med? Vill testa!
    Kokosmjölk, strösocker, sirap & mjölkfri choklad.

Har inte exakta proportioner i huvudet, men på ett ungefär.
    Kokade kolasås på 1 dl kokosmjölk, 1 dl strösocker, 1 dl sirap - lät koka på svag värme 10 min. delade knappt 150g ljus mjölkfri choklad (bör funka med vanlig mörk mf också med då tar nog chokladsmaken över lite mera) i bitar och rörde ner tills det smält, spädde med ca 1-1½ dl kokosmjölk till tror jag det var. Fick svalna och sen stelna till i kylskåpet till nästa dag då jag vispade och sen tillsatte mer kokosmjölk (1-2 dl tror jag) samtidigt som jag vispade med elvispen tills det blev en lagom krämig konsistens och sen bredde på ett lager mellan tårtbottnarna.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-08 18:14:24 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:04:44 följande: Kokosmjölk, strösocker, sirap & mjölkfri choklad. Har inte exakta proportioner i huvudet, men på ett ungefär. Kokade kolasås på 1 dl kokosmjölk, 1 dl strösocker, 1 dl sirap - lät koka på svag värme 10 min. delade knappt 150g ljus mjölkfri choklad (bör funka med vanlig mörk mf också med då tar nog chokladsmaken över lite mera) i bitar och rörde ner tills det smält, spädde med ca 1-1½ dl kokosmjölk till tror jag det var. Fick svalna och sen stelna till i kylskåpet till nästa dag då jag vispade och sen tillsatte mer kokosmjölk (1-2 dl tror jag) samtidigt som jag vispade med elvispen tills det blev en lagom krämig konsistens och sen bredde på ett lager mellan tårtbottnarna.
    Den kopierar jag direkt Man kan ju bara ta lite mindre choklad om man tar den mörka, den ljusa är så svår att få tag på!
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:16:24 följande:
    Den kopierar jag direkt Man kan ju bara ta lite mindre choklad om man tar den mörka, den ljusa är så svår att få tag på!
    Exakt!
    Den här gången hade jag tur att ha ett lager med ljus mjölkfri hemma men ingen mörk. Fast med mindre choklad får man nog minska lite på hur mycket kokosmjölk som man späder med eftersom det till stor del är chokladen som ger fastheten iom att den först smälter och sen stelnar till
  • Snutten

ojoj, det varkar som om jag har släppt lös alla tårtfantaster! Jag har tänkt att göra mmf efter blå myrans recept och så tänkte jag försöka göra någon slags pannacotta på vaniljvisp, hallon och fläder att ha emellan oc kanske någon kola variant. Jag hittade en massa figurer och kristyr och annat smått och gott när jag handlade. Kan man färga mmf med karamell färg?

• Mama Law
    Jasusu skrev 2009-06-08 17:18:33 följande:
    För mig gick det fort. Jag har redan fått svar...avslag tyvärr..Nu ska jag överklaga. Fattar inte alls hur de har räknat mertiden??No way att vi inte lägger ner minst 7 timmar i veckan på allerierna! Det är bara vad jag lägger ner på att smörja...om inte mer!Helt sjukt...fattar noll. Blir helt gråtfärdig.
    Undrar verkligen hur de är funtade faktiskt.....
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!