• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady
    Jasusu skrev 2009-06-08 17:18:33 följande:
    För mig gick det fort. Jag har redan fått svar...avslag tyvärr..Nu ska jag överklaga. Fattar inte alls hur de har räknat mertiden??No way att vi inte lägger ner minst 7 timmar i veckan på allerierna! Det är bara vad jag lägger ner på att smörja...om inte mer!Helt sjukt...fattar noll. Blir helt gråtfärdig.
    trist! Vad har ni för problematik, ålder på barn, ett eller flera?

Som jag tidigare skrivit så verkar det som de sätter på diagnos och inte behov... Överklaga. Man har två månader på sig men handläggningstiden där är lång,´skulle gå snabbare om de körde vidare till länsträtten direkt. Men nu går överklagan till en egen liten enhet som gör om proceduren och de har ca 12 veckors handläggningstid, man får ett nytt beslut och är man fortfarande inte nöjd går det till länsrätten. Omständigt värre och 12 veckor semestrar kommer jag då är väl 16-18 veckor mer realistiskt.
  • mady
    Kokosmjölk, strösocker, sirap & mjölkfri choklad.Har inte exakta proportioner i huvudet, men på ett ungefär.Kokade kolasås på 1 dl kokosmjölk, 1 dl strösocker, 1 dl sirap - lät koka på svag värme 10 min. delade knappt 150g ljus mjölkfri choklad (bör funka med vanlig mörk mf också med då tar nog chokladsmaken över lite mera) i bitar och rörde ner tills det smält, spädde med ca 1-1½ dl kokosmjölk till tror jag det var. Fick svalna och sen stelna till i kylskåpet till nästa dag då jag vispade och sen tillsatte mer kokosmjölk (1-2 dl tror jag) samtidigt som jag vispade med elvispen tills det blev en lagom krämig konsistens och sen bredde på ett lager mellan tårtbottnarna.
    mmmmmmmmmm det ska provas, kanske till skolavslutningen
  • mady

Nobless: Begär ut hela utredningen så du kan få vägledning i hur de tänkt, om de tänkt Då kan du få lite mer på benen vad du ska trycka på i en eventuell överklagan.

• Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-06-08 18:43:40 följande:
    Kan man färga mmf med karamell färg?
    Jo, jag har gjort det o det funkar om man har i färgen från stark i alla fall. Byter ut en del av vattnet till karamellfärg. Har inte testat att blanda i efter.
  • Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:57:10 följande:
    Jo, jag har gjort det o det funkar om man har i färgen från stark i alla fall. Byter ut en del av vattnet till karamellfärg. Har inte testat att blanda i efter.
    Tillägg: om man vill ha baby(hellokitty)rosa är det lättast om man tar rosa mm t.ex. julskum.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:57:10 följande:
    Det är inga problem att ha i efteråt (om man tex vill ha olika färg på olika delar), men man kan få knåda en del för att få färgen jämn. Enklaste sättet att knåda in färg på är om man trycker ut mmf-/sp-degen till en platta som är ca 1-2 cm tjock, tar på nån/några droppar färg beroende på hur stark färg man vill ha - bättre att börja med lite. Sen viker man ihop kanterna in mot mitten och trycker ihop några gånger till en boll. Bollen trycker man ut till en platta, viker in kanterna ihop till en boll, osv
  • 2små2stora

Jag ska fylla i vb ansökan till hösten,just nu håller vi på med en hjärtutredning på tjejen känns bäst att ha allt klart innan.

Finns det några allergisäkra matställen i Göteborg? Vi ska dit 22-24/6

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten

Ok, nu har jag gjort en omgång med vit mmf. Får nog testa mig fram lite. Ska testa att färga in från början. Det går ju att halvera satsen från början så att säga. Men jag upptäckte att jag inte har karamellfärg hemma så det får jag väl åka och handla imorgon. Har oxå blandat ihop vaniljsås, flädersaft och gelatin för att få någon slags kräm, vi får se hur det blir. Jag som inte är någon tårtbakare tycker det är jätteroligt!

• Snutten

På tal om vb så har vi ju haft det nu 1/4 med astma och allergier. Jag skäms nästan, för flera av er som fått avslag har det nog lite jobbigare än vad vi har det.

• Miralicia
    Snutten skrev 2009-06-08 18:43:40 följande:
    ojoj, det varkar som om jag har släppt lös alla tårtfantaster! Jag har tänkt att göra mmf efter blå myrans recept och så tänkte jag försöka göra någon slags pannacotta på vaniljvisp, hallon och fläder att ha emellan oc kanske någon kola variant. Jag hittade en massa figurer och kristyr och annat smått och gott när jag handlade. Kan man färga mmf med karamell färg?
    En liten varning bara. Tänk på att de flesta figurströssel, silverkulor etc (i varje fall Dr Oetkers som jag förmodar är de vanligast förekommande i mataffärerna) och gissningsvis även färdiga dekorationer innehåller sojasläkting (de kommer jag inte ihåg om jag kollat på). En av figurströsselsorterna (blommorna) som var utan sojasläkting, hjärtan och nallar innehöll E413 och silverkuorna var också nån sojasläkting.
Svar på tråden Allergitråden!