• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mrseriksson

hej hej

Om man bara ska söka för merkostnad på FK behövs läkarintyg då med...??Känns som jag inte får igenom VB...men för merkostnad borde jag få....

• Blå Flygare
    mrseriksson skrev 2009-06-08 20:08:23 följande:
    hej hej Om man bara ska söka för merkostnad på FK behövs läkarintyg då med...??Känns som jag inte får igenom VB...men för merkostnad borde jag få....
    Jo, de behöver ju intyga allergin om inte annat.
  • Blå Flygare
    mrseriksson skrev 2009-06-08 20:35:19 följande:
    Hej Kan dom inte göra som Folksam då...? Kolla journalen ?
    Inte tänkt på. Men för det måste man lämna godkännande. Vet ändå inte om de skulle godkänna det.
  • mady

gällande FK lägger de inte två fingrar i kors för att kolla något, du får nog allt bifoga det du vill att dom ska ta hänsyn till

Tyvärr sågar de friskt i ansökningarna på det man anser är merkostnader Lycka till, skriv och berätta hur det går.

• Blå Flygare
    mady skrev 2009-06-08 20:49:10 följande:
    gällande FK lägger de inte två fingrar i kors för att kolla något, du får nog allt bifoga det du vill att dom ska ta hänsyn till Tyvärr sågar de friskt i ansökningarna på det man anser är merkostnader Lycka till, skriv och berätta hur det går.
    Jo, de bryr sig ju inte om vilka merkostnader man faktiskt har, bara vad de anser vara livsnödvändigt. Mjölk går att ersätta med vatten, så det blir ju billigare att vara allergisk mot det
  • Vi 5

K Kavat, tack ska kika in efter brödrecept i din blogg för mitt första försök med bovetebullar blev totalt misslyckat   Och, ja jag hoppas verkligen att han tål potatis och majs i alla fall Har bara inte fått kläm på vad man byter ut mot vad om man hittar mer "vanliga2" recept...

När det gäller ansökningar till FK vet jag från mitt tidigare arbete på barn- och ungdomshabiliteingen att det är ruskigt svårt att få ut ersättning även för extremt vårdkrävande (tex multifunktionshindrade) barn. Tänk så många föräldrar som redan sliter hårt med sina barns svårigheter elleralleriger måste lägga massa tid och energi på formuleringar det är ju så himla tråkigt. Kramar till er alla som kämpar med sådant!

• 2små2stora

Jag har sökt vb 4 gånger för min son och det jag har lärt mig är att skriva ned ett dygn. Så som det kan se ut när det är som värst på ett separat papper. Och hänsvisa i fk's blankett till detta. Jag har fullt vb samt den lägsta merkostnads delen för min son.  Vi fick först 1/4 när han var 4 år när han var 6 fick vi 3/4 och när han var 8 fick vi helt vb.  Dessutom måste man tänka framåt när det gäller vb hur kommer det att se ut om 1 år osv.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten
    Miralicia skrev 2009-06-08 19:18:26 följande:
    En liten varning bara. Tänk på att de flesta figurströssel, silverkulor etc (i varje fall Dr Oetkers som jag förmodar är de vanligast förekommande i mataffärerna) och gissningsvis även färdiga dekorationer innehåller sojasläkting (de kommer jag inte ihåg om jag kollat på). En av figurströsselsorterna (blommorna) som var utan sojasläkting, hjärtan och nallar innehöll E413 och silverkuorna var också nån sojasläkting.
    Siri klarar sojasläktingar. Men tack för tipset!

Nu har jag funderat lite mer på hurjag ska göra med tårtorna. Det måste ju nämligen vara en killtårta också eftersom Siri storebror fyller år två dagar före henne och vi har gemensamt kalas. Och han vill INTE ha en hello kitty tårta!!! Så nu ska jag göra en halv sats med mmf röd och en halv ljusrosa. Och så har jag den vita som jag gjorde idag. Den vita skär jag ut en hello kitty och en dödskalle av. En röd tårta med Dödskalle och en rosa med hello kitty. VAd tror ni om det? Sen håller jag på att exprimentera lite med fyllningar. Vanlijvispen skar sig när jag försökte blanda med annat så nu har jag tagit imat och blandat med vaniljsocker, flädersaft och gelatin. Sedan tänkte jag ha i hallon. Och så ska jag göra någon sorts kola fluff.
  • Snutten

mrs Eriksson: det är svårt att få igenom merkostnad oxå. Vi har inte fått det på vår dotter som är multiallergiker men som klarar sädesslagen. Så nu när jag gör en nyansökan söker jag inte ens på merkostnad eftersom vi ändå inte får igenom det.

Svar på tråden Allergitråden!