• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-06-17 22:21:50 följande:
    Och nu blev jag osäker igen. Är det grönsakskryddan? Eller båda? Ah, ja ni får läsa innehållsförteckningarna, vi har bojkottat dem här hemma. Däremot så har de någon gång under de senare åren lagt till med vetestärkelse i grillkryddan... Vilket jag märkte när jag själv reagerade hos mamma. Undrar hur många gånger sonen ätit det som vi inte fattat vad det har varit....
    Läste igen.
    Aromaten innehåller mjölk och grillkryddan gör det inte.
    Grösakskryddan har jag inte.
    Dumt när det läggs till saker så där.

Det är så otroligt lätt att gå i fällor.

Här hemma redde jag såsen med majzenaredning ett bra tag innan jag insåg att den innehåller mjölk...
    JAg tänkte ju att det bara var majzena och inget mer.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • lillronya
    mady skrev 2009-06-17 22:26:24 följande:
    är man väldigt känslig mot fisk kan man reagera på kyckling då de ofta föds upp på fiskmjöl.... prova köp majskyckling.
    Svårt det där med kyckling, tycker jag.
    Emilio tål inte majs. Hur 17 vet man vad kycklingen har stoppat i sej? Och grisen? Och kon?
    Skämt åsido, det är svårt det här....
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Snutten

lillronya: men det är oerhört ovanligt att man är så känslig att man inte kan äta kyckling som majsallergiker om den är uppfödd på majs. SAmma sak för andra allergener som djur kan vara uppfödda på. Annars tänker jag att det skulle bli väldigt komplicerat, kor äter gräs kan man som gräspollen allergiker inte äta nöt kött eller dricka mjölk?

• Slippy
    SmillaMilla skrev 2009-06-17 21:34:20 följande:
    Två teskedar prinsesstårta. Fick samma reaktion på ballerina kakan för 2 veckor sedan. Annars har vi haft mjölk, ägg o soja fritt. Men jag tycker att det har kommit liiite prickar efter hon ätit kyckling. Är det möjligt?
    Våran tjej har reagerat på kyckling och kalkon några ggr. Troligtvis hänger det ihop med hennes äggallergi, eller jag gissar på det iaf. Hon får samma symptom som av ägg och det förekommer ju att kycklingarna matas med ägg/äggskal. Nu senaste månaderna har hon inte reagerat på kyckling en enda gång, men jag är ändå ganska säker på att hon gjort det tidigare eftersom jag förde matdagbok då och såg sambandet vid ett flertal tillfällen. Kanske kan det bero på att hon hade varit dålig i allergin ganska länge där ett tag och pga. det va känsligare. Nu mår hon mkt bättre och klarar kanske av kycklingen tack vare det.
  • Svärdlilja

Hjälp, hur mycket kan man egentligen förvänta sig av sina vänner vad gäller att vara mjölkfria.
    Vi skall fira midsommar med tre andra familjer vi brukar umgås med innan då barnen var mindre var det lättare nu är det 4 st 15 månader samt storasyskon som det skall hållas ordning på.
    Vi skall i allafall börja dagen med picknick en familj skall ha mjölkfritt de nadra tycker som så att vi håller oss på våra filtar och sedan torkar vi av. Det låter ju bra men jag vet ju hur det slutar alla barnen springer runt medan de äter och i bästa fall torkas de av efteråt.
    Vad gör man kan man prata med dem och be dem igen att ha mjölkfri picknick, det finns ju massor att äta och tom att köpa.
    Efter en icke mjölkfri picknick med allt kladd som blir kommer inte sonen kunna vara nära de andra barnen under kvällen?

• trållmor

Hemkommen från läkaren nu, med Timon. Jag grät när jag gick därifrån; av lycka!!! Barnläkaren vi fick träffa var den mest sympatiska och empatiska läkare jag tror jag har träffat någon gång..

Pricktestet visade reaktion på mjölk, så hon skrev ut Peptit Junior (osäker på stavningen där) åt ALLA TRE BARNEN!!!! Hon tyckte det var skam på torra land att inte någon läkare skrivit ut någonting till Mattis, och sen tyckte hon att det var en självklarhet att skriva ut åt Aliina fast inte Aliina blivit testad än.

Nu skulle hon ha semester, så intyg och fler prover (bla Rast) ska vi ta nästa gång om en månad.

Hon var även helt chockerad över hur de i Gamlestan nonchalerat Timons epilepsi, och höjde hans dos på en gång, samt att vi ska få lämna nytt koncentrationsprov om en månad.

Nu tänker jag bara: är det här sant? Kan även vi ha flyt någon gång? Jag känner mig i alla fall sååå lättad över dagens läkarbesök

Mattis -06, Aliina & Timon -07 + BF 14/12 -09
  • Alicia05sMamma
    trållmor skrev 2009-06-18 15:40:04 följande:
    Hemkommen från läkaren nu, med Timon. Jag grät när jag gick därifrån; av lycka!!! Barnläkaren vi fick träffa var den mest sympatiska och empatiska läkare jag tror jag har träffat någon gång.. Pricktestet visade reaktion på mjölk, så hon skrev ut Peptit Junior (osäker på stavningen där) åt ALLA TRE BARNEN!!!! Hon tyckte det var skam på torra land att inte någon läkare skrivit ut någonting till Mattis, och sen tyckte hon att det var en självklarhet att skriva ut åt Aliina fast inte Aliina blivit testad än. Nu skulle hon ha semester, så intyg och fler prover (bla Rast) ska vi ta nästa gång om en månad. Hon var även helt chockerad över hur de i Gamlestan nonchalerat Timons epilepsi, och höjde hans dos på en gång, samt att vi ska få lämna nytt koncentrationsprov om en månad. Nu tänker jag bara: är det här sant? Kan även vi ha flyt någon gång? Jag känner mig i alla fall sååå lättad över dagens läkarbesök
    Vad roligt & höra att du fått komma till en duktig läkare som vet vad hon håller på med Hoppas barnen kommer må bra nu
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Blå Flygare
    Svärdlilja skrev 2009-06-18 14:08:17 följande:
    Hjälp, hur mycket kan man egentligen förvänta sig av sina vänner vad gäller att vara mjölkfria. Vi skall fira midsommar med tre andra familjer vi brukar umgås med innan då barnen var mindre var det lättare nu är det 4 st 15 månader samt storasyskon som det skall hållas ordning på. Vi skall i allafall börja dagen med picknick en familj skall ha mjölkfritt de nadra tycker som så att vi håller oss på våra filtar och sedan torkar vi av. Det låter ju bra men jag vet ju hur det slutar alla barnen springer runt medan de äter och i bästa fall torkas de av efteråt. Vad gör man kan man prata med dem och be dem igen att ha mjölkfri picknick, det finns ju massor att äta och tom att köpa. Efter en icke mjölkfri picknick med allt kladd som blir kommer inte sonen kunna vara nära de andra barnen under kvällen?
    Många har svårt både att tro att mjölkfritt kan vara ätbart och att en allergi kan vara så allvarlig att det skulle vara befogat, tyvärr. Midsommar är bara en gång om året, och självklart vill de inte stå tillbaka på den dagen. Om du utgår från det när du pratar med dem tror jag du kan nå längre.
    Förklara hur han reagerat på så lite, hur du knappt kan fatta det är sant men...
    Vad du är lättad över att korvar, köttbullar, potatis, sill är mjölkfritt - bara tårtan måste anpassas, och det kanske räcker med att barnen (som ju är omöjliga att hålla sig från kladd o lek!) äter den mjölkfria - som du ju smakat och tyckte vad goood Och att ni vuxna är noga med våtservetter.
    Nått åt det hållet.
  • Blå Flygare

trållmor: Vad skönt att det äntligen funkar

Ringde allergimottagningen, men de glömde ringa tillbaka Dock fick jag av ssk veta att jag kan ge mer nässpray, alltid något.

• Blå Flygare

Klagade visst för tidigt, 5 min senare ringe hon Ska ge 1 hel tablett om dagen o skippa extra nässpray - det gör alla parter glada. Hoppas nu det funkar!

Svar på tråden Allergitråden!