• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kikki70
    trållmor skrev 2009-06-20 21:23:26 följande:
    hehehe, mina var troligtvis också tre från början När är dina barn födda, och vad har de för allergier?
    Tack och lov har bara en av mina barn allergier. Tösen som är äldst (född 2001) fick nyligen veta att hon är allergisk mot spannmål, soja och mjölkprotein.
    Pojkarna (födda 2004 i v.26- brorsan dog i v.24) är tack och lov kärnfriska, men att försöka att få dom att ta undan smulor efter de har ätit macka och att ta pålägg med gaffel det kräver sin kvinna - puh!!!
    Filuren i magen är ca 16-17 veckor och beräknas i början på december. Undrar om man kommer att bli nojigare med vad man stoppar i sig när man ska amma nu när man har ett multiallergiskt barn?!

Förlåt att inlägget är lite OT
  • trållmor
    Kikki70 skrev 2009-06-23 22:53:11 följande:
    Tack och lov har bara en av mina barn allergier. Tösen som är äldst (född 2001) fick nyligen veta att hon är allergisk mot spannmål, soja och mjölkprotein.Pojkarna (födda 2004 i v.26- brorsan dog i v.24) är tack och lov kärnfriska, men att försöka att få dom att ta undan smulor efter de har ätit macka och att ta pålägg med gaffel det kräver sin kvinna - puh!!!Filuren i magen är ca 16-17 veckor och beräknas i början på december. Undrar om man kommer att bli nojigare med vad man stoppar i sig när man ska amma nu när man har ett multiallergiskt barn?!Förlåt att inlägget är lite OT
    Jätteroligt för mig att du svarade, även om det blev lite ot

För oss har hela allergi-"härvan" börjat snurra. Det började med Mattis, och han är mjölkproteinallergiker. Sen gjorde vi pricktest på Timon, vilket visade på mjölkprotein (och jag tyckte att soja gav utslag också). och läkaren trodde, utan att testa Aliina, att hon också inte tål mjölkprotein. Henne ska vi testa 21 juli, samt ta rast på Timon.

Aliina är den som reagerar minst med eksem (men ser ut att konstant ha scharlakansfeber), men har absolut hårdaste avföringen   Mattis har massor av prickar, i alla former och överallt. Timon har prickar och hemska utslag.

Mattis är även allergisk mot chilli och mango. Timon misstänker jag starkt även äpple, samt citrusfrukter. Timon smörjer vi 5 ggr/dag. Sen har ju även han epilepsi.

Känner mig väldigt matt ibland att hålla reda på allt, och jag kommer nog att hålla en strikt mjölkfri diet när jag ammar och sen kommer bebisen att få mjölkfri ersättning. Vi tänker INTE gå igenom samma som med de tre "stora" barnen igen...

Vad tror ni, skulle vi ha en chans att få vb för våra barn?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07 + BF 14/12 -09
  • littlemum
    Konstig fråga.... Kan man reagera på bigift på samma sätt som andra saker man är allergisk mot? Dottern blev stucken för första gången i sitt liv igår och i natt har hon haft, för henne typisk allergireaktion i magen. 
  • Kavat

Påminner om universeum idag, om det var någon mer som var sugen att hänga på!

• Tabby

Ang mitt inlägg #1936
    vet någon skillnaden på atopiskt eksem eller vanlig allergieksem?

• JPL
    Kikki70 skrev 2009-06-23 22:53:11 följande:
    Filuren i magen är ca 16-17 veckor och beräknas i början på december. Undrar om man kommer att bli nojigare med vad man stoppar i sig när man ska amma nu när man har ett multiallergiskt barn?!
    Jag har också en i magen och är i v 23 eller så... Så som jag har förstått det så visar forskningen för tillfället att det inte är lönt att utesluta födoämnen under det första levnadsåret. Ska barnet bli allergiskt så blir det det ändå. Förr sa man motsatsen tex att man skulle undvika jordgubbar och fisk. Om man då lägger till teorin att det är bra att utsätta immunsystemet lagom för allergener så kanske en måttlig hållning till vissa födoämnen kan vara bra under amningstiden. Själv tänker jag vara försiktig med tex ägg, havre och vete för det är krångligt att leva utan. Sorbat, citrus och äpple kan däremot kvitta, det påverkar knappt vardagen ändå.

Vad jag verkligen undrar är dock vad som är bäst när man är gravid? Jag gissar att det inte finns så många flerbarnsmammor med mer än en multiallergiker i familjen att det finns någon forskning på det.
  • Cecilia80

Hej.
    Min lilla dotter är allergisk mot ägg (tål mjölk) o nu ska det firas ettårs dag. Vill gärna bjuda på en fryst tårta, gott i värmen, men jag hittar bara recept med ägg i. Förslag någon?

• Tabby
    JPL skrev 2009-06-24 19:47:06 följande:
    Jag har också en i magen och är i v 23 eller så... Så som jag har förstått det så visar forskningen för tillfället att det inte är lönt att utesluta födoämnen under det första levnadsåret. Ska barnet bli allergiskt så blir det det ändå. Förr sa man motsatsen tex att man skulle undvika jordgubbar och fisk. Om man då lägger till teorin att det är bra att utsätta immunsystemet lagom för allergener så kanske en måttlig hållning till vissa födoämnen kan vara bra under amningstiden. Själv tänker jag vara försiktig med tex ägg, havre och vete för det är krångligt att leva utan. Sorbat, citrus och äpple kan däremot kvitta, det påverkar knappt vardagen ändå. Vad jag verkligen undrar är dock vad som är bäst när man är gravid? Jag gissar att det inte finns så många flerbarnsmammor med mer än en multiallergiker i familjen att det finns någon forskning på det.
    Jag har kört på som vanligt som gravid, men uteslutit mjölk ( då dottern bla har mjölkallergi) under de första månaderna när jag ammat. Barns magar är inte så utvecklade i början.
Svar på tråden Allergitråden!