• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Miralicia
    saffe skrev 2009-06-19 10:52:44 följande:
    Nu har jag sett att ni skrivit MMF flera ggr och jag kan inte komma på vad ni menar.. Vad är det?
    MMF = marshmallowfondant, som man gör genom att smälta marshmallows eller annat skumgodis som man arbetar ihop med florsocker så att man får en deg som man kan kavla ut och använda som lock på tårtor istället för marsipan eller sugarpaste
  • Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-19 12:39:26 följande:
    Gelésocker multi brukar finnas i de flesta vanliga hyfsat välsorterade mataffärer, brukar stå i anslutning till vanligt socker, florsocker etc. Kom dock på att det innehåller johannesbrödsmjöl = E410, men eftersom det är lite sånt i och så väldigt lite man använder när man har det som "klister" så funkar det i varje fall för dottern som annars reagerar på alla baljväxttillsatser.Jag brukar göra enligt det här:200g marshmallows2 msk vattenca 400-500g florsocker+ lite kokosfett att smörja insidan av skålarna medSmörj två skålar med kokosfett på insidan.Sikta ner 400g florsocker i den ena. Häll i vattnet och lägg i marshmallows i den andra. Mikra mm på högsta effekt 30 sek, ta ut rör om, mikra 30 sek, ta ut rör om, mikra osv tills allt är smält.Gör en grop i florsockret och häll i mm-smeten och arbeta ihop till en deg. Jag brukar röra ihop så att det är en halvtjock smet med en sked eller gaffel och sen stjälpa ut allt på ett bakunderlägg i silikon och arbeta ihop med händerna sen. Hellre aningens klibbig än för torr. Låt vila och svalna ca 1 timme innan användning.
    Baljväxter har gått bra förut så hon bör inte reagera på det. ´
    Tack så mkt för hjälpen!

Trevlig midsommar till dig och alla andra här i tråden!
  • saffe
    Miralicia skrev 2009-06-19 12:41:55 följande:
    MMF = marshmallowfondant, som man gör genom att smälta marshmallows eller annat skumgodis som man arbetar ihop med florsocker så att man får en deg som man kan kavla ut och använda som lock på tårtor istället för marsipan eller sugarpaste
    Ok, tack för förklaringen! Blir det inte fasligt segt och sött?
  • Blå Flygare
    Slippy skrev 2009-06-19 10:36:33 följande:
    Blå Myran: Du har två olika recept på MMF i din blogg, har du provat båda? Vilket är bäst? Enklast?
    Tror jag har tatt lite olika, tycker de är samma. Man får se upp att inte ta för mycket florsocker - det är mjukare när det är varmt så sen när det svalnar kan det blir för hårt. Ska vara så man precis inte fastnar "för mycket" när man knådar det. Så ta inte allt florsocker på en gång utan kanske 3/4 och tillsätt mer om det behövs.
  • Miralicia
    saffe skrev 2009-06-19 16:27:26 följande:
    Ok, tack för förklaringen! Blir det inte fasligt segt och sött?
    Segt blir det inte men relativt sött. Det får man väga upp med något lite syrligare som fyllning mellan lagren av tårtbotten.
  • Mamsie

Hej på er!
    Hittade en sajt som förklarar e-nummers ursprung bättre än den vanliga e-nummernyckeln från livsmedelsverket!
    www.aktavara.org/Guide.aspx

Här är Livsmedelsverkets e-nummernyckel webbutiken.slv.se/articles/article.asp både som pdf och att beställa hem.

Här är det kalas i morgon och jag experimenterar med "utan allt" till kaffebordet. Jag tror jag fick till en tårtbotten, nu ska bara fyllning o garnering lyckas! (rapsy vaniljsås, jordgubbar i gelatin, ev marsipanlock).

Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!

• Slippy

Vilka märken finns det på risgrädde? Har aldrig sett det i nån av "våra" affärer. Används den i matlagning på samma sätt som imat eller? Blir det lite sötare smak av den?

• Slippy
    Blå Flygare skrev 2009-06-19 16:32:17 följande:
    Tror jag har tatt lite olika, tycker de är samma. Man får se upp att inte ta för mycket florsocker - det är mjukare när det är varmt så sen när det svalnar kan det blir för hårt. Ska vara så man precis inte fastnar "för mycket" när man knådar det. Så ta inte allt florsocker på en gång utan kanske 3/4 och tillsätt mer om det behövs.
    Tack för tipset! Får nog bli en provomgång så jag får träna lite innan Tråkigt om man skulle misslyckas till kalaset. Den håller ju sig rätt så länge också så blir den bra första gången kan jag ju spara den.
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-20 17:00:28 följande:
    Vilka märken finns det på risgrädde? Har aldrig sett det i nån av "våra" affärer. Används den i matlagning på samma sätt som imat eller? Blir det lite sötare smak av den?
    Jag har bara sett två varianter av risgrädde, dels SoyToos risvispgrädde på sprutflaska och sen en som kallas för rismatlagningskräm från (har jag för mig) La Bio Isola. Båda innehåller sojasläktingar - Isolas E410 och SoyToos E414. SoyToos har jag bara sett på Goodstore men Isolas har de bla på vårt Ica Maxi och det är även den som allergimat.com säljer.

Jag har bara testat Isolas en gång härom året (på den tiden när dottern fortfarande klarade sojasläktinger) och jag vet inte om det var så värst stor skillnad smakmässigt än tex iMat, möjligtvis aaaaaningens neutralare smak. Den används på samma sätt som iMat mfl, med det undantaget att den endast passar i varma rätter, funkar tex inte att förtjocka till vispad. Konsistensen var lite skum, ungefär som halvfrusen kokosmjölk, en tjock gryning klump och grumligt vatten typ när man öppnade förpackningen (rumstempererad) och innan det blivit varmt då var det "slätt".
  • trållmor
    Kikki70 skrev 2009-06-19 09:43:10 följande:
    Trållmor, vi verkar ha mer än allergierna gemensamt - 3 barn, 2 pojkar en flicka, tvillingar (nåja, min var 3 från början så jag brukar aldrig KALLA dem tvillingar) och en flicka med samma namn, fast lite annorlunda stavning, och en till på jäsning
    hehehe, mina var troligtvis också tre från början

När är dina barn födda, och vad har de för allergier?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07 + BF 14/12 -09
Svar på tråden Allergitråden!