• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare

Klagade visst för tidigt, 5 min senare ringe hon Ska ge 1 hel tablett om dagen o skippa extra nässpray - det gör alla parter glada. Hoppas nu det funkar!

• Kavat
    trållmor skrev 2009-06-18 15:40:04 följande:
    Hemkommen från läkaren nu, med Timon. Jag grät när jag gick därifrån; av lycka!!! Barnläkaren vi fick träffa var den mest sympatiska och empatiska läkare jag tror jag har träffat någon gång.. Pricktestet visade reaktion på mjölk, så hon skrev ut Peptit Junior (osäker på stavningen där) åt ALLA TRE BARNEN!!!! Hon tyckte det var skam på torra land att inte någon läkare skrivit ut någonting till Mattis, och sen tyckte hon att det var en självklarhet att skriva ut åt Aliina fast inte Aliina blivit testad än. Nu skulle hon ha semester, så intyg och fler prover (bla Rast) ska vi ta nästa gång om en månad. Hon var även helt chockerad över hur de i Gamlestan nonchalerat Timons epilepsi, och höjde hans dos på en gång, samt att vi ska få lämna nytt koncentrationsprov om en månad. Nu tänker jag bara: är det här sant? Kan även vi ha flyt någon gång? Jag känner mig i alla fall sååå lättad över dagens läkarbesök
    Åh, vad skönt för er!
    Hoppas att det funkar bra med Pepti Junior! (Ha bara i bakhuvudet att det är bas på vassle och både sojaolja och fiskolja i.. Även om det är ovanligt att man reagerar så är det bra att veta om.)
    Vilken lättnad att ni fick så bra hjälp! Underbart!
  • Kavat
    Svärdlilja skrev 2009-06-18 14:08:17 följande:
    Hjälp, hur mycket kan man egentligen förvänta sig av sina vänner vad gäller att vara mjölkfria. Vi skall fira midsommar med tre andra familjer vi brukar umgås med innan då barnen var mindre var det lättare nu är det 4 st 15 månader samt storasyskon som det skall hållas ordning på. Vi skall i allafall börja dagen med picknick en familj skall ha mjölkfritt de nadra tycker som så att vi håller oss på våra filtar och sedan torkar vi av. Det låter ju bra men jag vet ju hur det slutar alla barnen springer runt medan de äter och i bästa fall torkas de av efteråt. Vad gör man kan man prata med dem och be dem igen att ha mjölkfri picknick, det finns ju massor att äta och tom att köpa. Efter en icke mjölkfri picknick med allt kladd som blir kommer inte sonen kunna vara nära de andra barnen under kvällen?
    En variant är ju att ni erbjuder att köpa till övriga familjer också och att ni sen delar på kostnaden. Hör med dem också vad de hade tänkt för picnic mat i så fall.
    Nu kanske de redan har handlat, men försök att förklara precis som Blå Myran skriver.
    För som sagt, mjölkfritt är ju inga problem egentligen, men för någon som inte kan/vet blir det ett stort problem att leta reda på mjölkfri skinka, köttbullar, smör osv, vad man nu vill äta.
  • Snutten

På tal om vårdbidrag. En av vår sons kompisar har en lillasyster som är 1,5 år. Tyvärr har hon nyligen fått diabetes. Och hör och häpna så får de fullt vb och båda föräldrarna tänker fortsätta jobba heltid. Det är inte så att jag missunnar dem vb men det känns skumt för jag tycker inte att jag hade haft möjlighet att arbeta mer än vad jag gör och vi får 25% vb. Snacka om att sätta efter diagnos och inte arbetsinsats.

Vi har varit hon en sjukgymnast idag och fått en PEP mask som Siri ska andas i när hon är slemmig och en pilatesboll att studsa på. Hoppas att det komar att hjälpa henne. Dessutom har vi idag fått en luftvärmepump installerad som ska rena luften från pollen kvalster osv.

• Prince or Princess
    Kavat skrev 2009-06-18 19:29:02 följande:
    Åh, vad skönt för er! Hoppas att det funkar bra med Pepti Junior! (Ha bara i bakhuvudet att det är bas på vassle och både sojaolja och fiskolja i.. Även om det är ovanligt att man reagerar så är det bra att veta om.)Vilken lättnad att ni fick så bra hjälp! Underbart!
    Jag läste på de förpackningarna med Pepti vi precis fick att de INTE innehåller sojaolja, så det verkar va olika!? kanske har tagit bort det om många reagerat?
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-18 21:42:28 följande:
    På tal om vårdbidrag. En av vår sons kompisar har en lillasyster som är 1,5 år. Tyvärr har hon nyligen fått diabetes. Och hör och häpna så får de fullt vb och båda föräldrarna tänker fortsätta jobba heltid. Det är inte så att jag missunnar dem vb men det känns skumt för jag tycker inte att jag hade haft möjlighet att arbeta mer än vad jag gör och vi får 25% vb. Snacka om att sätta efter diagnos och inte arbetsinsats. Vi har varit hon en sjukgymnast idag och fått en PEP mask som Siri ska andas i när hon är slemmig och en pilatesboll att studsa på. Hoppas att det komar att hjälpa henne. Dessutom har vi idag fått en luftvärmepump installerad som ska rena luften från pollen kvalster osv.
    Eh, va!? Känns som ett skämt.

Jag har en kompis vars syster som är 17 år och har sedan hon var liten har de fått göra allt för henne. Hon sitter alltså i rullstol och kan inte styra sina rörelser, de får mata henne och ta hand om henne dygnet runt, hon slutar andas osv. De får 1/2 vb...
    Så jämfört med henne så känns det ju som en viss skillnad. Då är jag glad att vi får 1/4...
  • Kavat

Prince or Princess skrev 2009-06-18 21:43:26 följande:

Jag läste på de förpackningarna med Pepti vi precis fick att de INTE innehåller sojaolja, så det verkar va olika!? kanske har tagit bort det om många reagerat?
    Ja, men det var ju bra! Då har jag gammal info! Tack!
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2009-06-18 21:49:29 följande:
    Ja, men det var ju bra! Då har jag gammal info! Tack!
    ja jag blev glad... en sak mindre hon kan reagera på..haha
  • SmillaMilla

Nu har jag funderat en hel del på det här med sveas allergi/överkänslighet.

Enligt testerna visar det ju att Svea inte har någon allergi. blodprov. Men hon reagerar ju dock ändå när hon äter vissa saker. Är det då en överkänslighet? Alltså som läkaren sa att antihistaminerna åker direkt genom huden istället för genom blodet. Alltså kan hennes reaktioner aldrig bli en livshotande reaktion, tex genom att sätta sig på andningen. Som det då kan göra vid en allergi.

Men vid en överkänslighet bör man ändå utesluta dessa ämnen, men att man då kan testa då och då och se om hon klarar av det senare? Svea har ju nu fått en salva/kräm som funkar jätte bra. Efter ett par dagar med intensivt smörjande så är alla prickar o eksem borta.

Är jag rätt ute?

• Kikki70

Trållmor, vi verkar ha mer än allergierna gemensamt - 3 barn, 2 pojkar en flicka, tvillingar (nåja, min var 3 från början så jag brukar aldrig KALLA dem tvillingar) och en flicka med samma namn, fast lite annorlunda stavning, och en till på jäsning

Svar på tråden Allergitråden!