• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2009-06-19 07:24:17 följande:
    Nu har jag funderat en hel del på det här med sveas allergi/överkänslighet. Enligt testerna visar det ju att Svea inte har någon allergi. blodprov. Men hon reagerar ju dock ändå när hon äter vissa saker. Är det då en överkänslighet? Alltså som läkaren sa att antihistaminerna åker direkt genom huden istället för genom blodet. Alltså kan hennes reaktioner aldrig bli en livshotande reaktion, tex genom att sätta sig på andningen. Som det då kan göra vid en allergi. Men vid en överkänslighet bör man ändå utesluta dessa ämnen, men att man då kan testa då och då och se om hon klarar av det senare? Svea har ju nu fått en salva/kräm som funkar jätte bra. Efter ett par dagar med intensivt smörjande så är alla prickar o eksem borta. Är jag rätt ute?
    Kan väl säga så här att visa läkare tycker en sak andra en annan sak. Om man bara skulle gå på prick och rast så hade sonen bara haft äggallergi. Men det visade sig på patchtest/lapptest att han även har havreallergi. Och vete reagerar han på med kontakt. Så nog är han allergisk mot mer.
    Men vissa läkare kallar det då överkänslighet, andra allergi. Saken är den att det händer på olika ställen i kroppen. Sonen har sk. sena reaktioner som ofta blir reaktioner som eksem, magont, kräkningar osv.

Man ska inte ge barn det som de mår dåligt av oavsett vad läkarna kallar det.
    Kan de äta något till en viss gräns och man vet att det t.ex funkar med en ärta men inte 10 så ska man väl egentligen försöka hålla en ärta och inte ge mer. Men det är dumt att ta bort det i onödan. Sen har ju olika läkare olika syn där med. Ofta är det supersvårt att hitta den gränsen med små barn, för är de friska funkar det men så fort det är sjuka funkar det inte och då får man kanske helt ta bort för att det ska blir bra.. Så det är en liten balansgång.

Eftersom mina barn reagerar på så mycket saker och varit välldigt dåliga (blod i bajset osv) så har vi fått råden att ta bort helt.

Ofta försvinner eksem om man smörjer, men kommer de tillbaks när man slutar smörja så får de förmodligen fortfarande i sig det de inte tål.

Fråga om det var något mer som var oklart, eller om det blev för svamligt.
  • Kikki70

Ett gott recept på indisk kyckling som både barn och vuxna i vår familj är mycket förtjusta i. Har modifierat receptet efter det att dottern fick sina allergier - smaklig spis:

3 msk Tomatpuré
    2 msk Rapsy Frutty
    1½ tsk Garam Masala
    Chilipulver efter smak
    1 Vitlöksklyfta
    2 msk Mango Chutney
    1 tsk Salt
    ½ tsk Socker (kan uteslutas)
    3-4 msk Olja utan smak (ex. raps)
    500 g Kyckling skurit i kuber (relativt stora)
    150 ml Vatten
    50 ml Risgrädde (vi använder dock ett helt paket)

Mixa alla kryddor+ Rapsy, värm oljan och häll i kryddmixen och låt koka i ca 2 min.
    Lägg i kycklingbitarna och rör runt tills de är väl täckta av kryddmixen. Tillsätt vatten och låt grytan koka i ca 8-10 min tills kycklingen är mör. Tillsätt risgrädden och låt koka i ytterligare 5 min. Serveras med ris.

• SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-19 09:52:47 följande:
    Kan väl säga så här att visa läkare tycker en sak andra en annan sak. Om man bara skulle gå på prick och rast så hade sonen bara haft äggallergi. Men det visade sig på patchtest/lapptest att han även har havreallergi. Och vete reagerar han på med kontakt. Så nog är han allergisk mot mer. Men vissa läkare kallar det då överkänslighet, andra allergi. Saken är den att det händer på olika ställen i kroppen. Sonen har sk. sena reaktioner som ofta blir reaktioner som eksem, magont, kräkningar osv. Man ska inte ge barn det som de mår dåligt av oavsett vad läkarna kallar det. Kan de äta något till en viss gräns och man vet att det t.ex funkar med en ärta men inte 10 så ska man väl egentligen försöka hålla en ärta och inte ge mer. Men det är dumt att ta bort det i onödan. Sen har ju olika läkare olika syn där med. Ofta är det supersvårt att hitta den gränsen med små barn, för är de friska funkar det men så fort det är sjuka funkar det inte och då får man kanske helt ta bort för att det ska blir bra.. Så det är en liten balansgång. Eftersom mina barn reagerar på så mycket saker och varit välldigt dåliga (blod i bajset osv) så har vi fått råden att ta bort helt. Ofta försvinner eksem om man smörjer, men kommer de tillbaks när man slutar smörja så får de förmodligen fortfarande i sig det de inte tål. Fråga om det var något mer som var oklart, eller om det blev för svamligt.
    Åhhhh tack för ditt något svamliga svar men det gav mycket! TACK!

Jag har såklart funderat på det här med bajset också. Hon är ofta jättehård i magen och blöder en skvätt vid bajsning (beror troligen på att det är hårt). Men hör detta då ihop med reaktionen?

Nu skall vi helt utesluta mjölk, ägg o soja o kyckling tills hon blir helt bra i mage o eksem. Sedan testa med lite av mjölken o se vad det är som spökar.

Vad är det för skillnad på de olika provtagningarna? Vad är rast?
  • 2små2stora

Glad midsommar på er alla. Vi ska fira midsommar på makens jobb där min mamma är kock så hon skulle göra en mjölkfri jordgubbstårta till J resten av maten finns mjölkfritt

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Tabby

Har fått provresultat. Det visade inget. Inte så förvånad då det bara handlar om eksem för pojken.

I sommar utan dagis ska vi utesluta fisk, glutamat, mjölk och ägg, jorgubbar och inför varje produkt en i taget. Dessa är produket som inte används så mycket hemma. Fisk äter vi tyvärr sällan nu pga av att vi mistänkte fisk för pojken.

Får vi någon reaktion på något så får jag be läkare om lapptest.

Först efter detta tror jag att det kan handla om atopisk eksem. Men jag tror inte det. Eksemet är som det var på dottern innan vi upptäckte henne ägg/mjölkallergi.
    Placerad i böjveck, vid öronsnibben (vecket) ljumske/insidan av låren högt upp.

Vid atopisk eksem är det väl även vanligt vid handled och vrist?

• Slippy

Blå Myran: Du har två olika recept på MMF i din blogg, har du provat båda? Vilket är bäst? Enklast?

En till fråga: Var köper man gelésocker multi?

• saffe
    Slippy skrev 2009-06-19 10:36:33 följande:
    Blå Myran: Du har två olika recept på MMF i din blogg, har du provat båda? Vilket är bäst? Enklast? En till fråga: Var köper man gelésocker multi?
    Nu har jag sett att ni skrivit MMF flera ggr och jag kan inte komma på vad ni menar.. Vad är det?
  • Alicia05sMamma
    Glad midsommar allihopa {#lang_emotions_cheers}

Hoppas alla får en härlig midsommarhelg och inga sjuka barn

Själv ska jag jobba hela midsommarhelgen, & börjar kl 13 idag {#lang_emotions_undecided} Men det är ändå kallt & regnit här så då kan man lika gärna jobba & få extra betalt
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Svärdlilja

Tack för svaren, det löste sig då jag sa till en gång till. Hoppas alla fattat galoppen till nästa gång...

Glad midsommar på er alla!

• Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-19 10:36:33 följande:
    Blå Myran: Du har två olika recept på MMF i din blogg, har du provat båda? Vilket är bäst? Enklast? En till fråga: Var köper man gelésocker multi?
    Gelésocker multi brukar finnas i de flesta vanliga hyfsat välsorterade mataffärer, brukar stå i anslutning till vanligt socker, florsocker etc. Kom dock på att det innehåller johannesbrödsmjöl = E410, men eftersom det är lite sånt i och så väldigt lite man använder när man har det som "klister" så funkar det i varje fall för dottern som annars reagerar på alla baljväxttillsatser.

Jag brukar göra enligt det här:
    200g marshmallows
    2 msk vatten
    ca 400-500g florsocker
    + lite kokosfett att smörja insidan av skålarna med

Smörj två skålar med kokosfett på insidan.
    Sikta ner 400g florsocker i den ena. Häll i vattnet och lägg i marshmallows i den andra. Mikra mm på högsta effekt 30 sek, ta ut rör om, mikra 30 sek, ta ut rör om, mikra osv tills allt är smält.
    Gör en grop i florsockret och häll i mm-smeten och arbeta ihop till en deg. Jag brukar röra ihop så att det är en halvtjock smet med en sked eller gaffel och sen stjälpa ut allt på ett bakunderlägg i silikon och arbeta ihop med händerna sen. Hellre aningens klibbig än för torr. Låt vila och svalna ca 1 timme innan användning.
Svar på tråden Allergitråden!