• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • saffe
    Snutten skrev 2009-06-25 02:33:20 följande:
    Tog bort lapparna på Siris rygg förut idag och det var liiiite utslag under en del av dem. undrar hur det ser ut i morgon när vi ska dit. Jag börjar nästan fundera på om jag hittar på när testerna inte visar något. Jag kanske har inbillat mig alltihop??? Eller förresten så vet jag att jag inte har det men tankarna kommer smygande.
    Jag tyckte oxå att min dotter hade "för lite" utslag under lapparna för att det skulle räknas. Men sköterskan som läste av testet tyckte att det var jättetydliga reaktioner.. Så det kan ju vara likadant för er! Jag hade räknat med att det skulle vara illrött för att räknas och inte bara några prickar..
  • Snutten

Men lite prickar var det men sjuksköterskan tyckte inte att de räknades. det var prickar under mjölk, ägg, och soja men inte under sädesslagen som Siri tål. Men det var verkligen lite prickar, småsmå röda.

• JPL
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 10:52:15 följande:
    Så drygt att inte tester visar, bara avföringsprovet som visar att det är allergi men det visar ju inte mot vad!
    Vad är det för avföringsprov? Verkar inte vara något som ingår i mina barns läkares repertoar.
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2009-06-25 22:21:03 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 10:52:15 följande: Vad är det för avföringsprov? Verkar inte vara något som ingår i mina barns läkares repertoar.
    Vet inte vad det heter, men det är för att mäta inflamation i tarmen. Vid inflamatoriska sjukd. har man skyhöga värden, vid allergi (reagerar med magen o äter det man inte tål) är värdet måttligt förhöjt, samma värden som vid magsjuka.
  • Kavat
    JPL skrev 2009-06-25 22:21:03 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 10:52:15 följande: Vad är det för avföringsprov? Verkar inte vara något som ingår i mina barns läkares repertoar.
    Har inte gjort på mina heller trots att båda haft diarréer och blodiga avföringar... Så jag tror inte det är så vanligt att det kollas?
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-25 16:01:22 följande:
    Jag tyckte oxå att min dotter hade "för lite" utslag under lapparna för att det skulle räknas. Men sköterskan som läste av testet tyckte att det var jättetydliga reaktioner.. Så det kan ju vara likadant för er! Jag hade räknat med att det skulle vara illrött för att räknas och inte bara några prickar..
    Snutten,

Håller med saffe.
    Hur såg det ut under den tomma "koppen"?
    Om det var som hos min son så var det den enda koppen som var helt normal hud 24 timmar efter att vi tog av dem. Resten var mer eller mindre bubbliga och sträva, men det gick ner fort. Havre och ägg var vattenfyllda blåsor och rött. Men det var bara havre och ägg som de sa var en tydlig reaktion. Vete tyckte de reaktionen hade skett brevid, men jag hade ju fotat så jag vet att de satte koppen där vete-reaktionen var. Oavsett så reagerar han ju på kontakt med vete, så där är ingen tvekan.
  • Blå Flygare

Hjälp! S mår inte alls bra av gräs Det blev bättre i några dagar när det regnade och vi samtidigt dubblade aerius. Men nu går hon med rödsprängda ögon halva dagarna, och på kvällen bara kliar och gnuggar hon ögonen i ett
    Vi ger aerius en tablett på morgonen - är det bättre att ge ½ två ggr?
    Vi ger nässpray 2 ggr, funderar på att öka upp, ssk a det var ok att ge flera ggr (hon dregglar konstant och låter täppt, samtidigt gör den ont och hon protesterar verkligen)
    Funderar på ögondroppar, men hur kul är det att ge en 3-åring??
    Tvättar ansiktet ett par ggr/dag och på kvällen. Borde väl tvätta håret, men hon vill verkligen inte det!
    Försöker hålla oss inne, men hur lätt är det??
    Vill stenlägga hela orten!
    Tips någon?

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-26 18:33:53 följande:
    Hjälp! S mår inte alls bra av gräs Det blev bättre i några dagar när det regnade och vi samtidigt dubblade aerius. Men nu går hon med rödsprängda ögon halva dagarna, och på kvällen bara kliar och gnuggar hon ögonen i ett Vi ger aerius en tablett på morgonen - är det bättre att ge ½ två ggr? Vi ger nässpray 2 ggr, funderar på att öka upp, ssk a det var ok att ge flera ggr (hon dregglar konstant och låter täppt, samtidigt gör den ont och hon protesterar verkligen) Funderar på ögondroppar, men hur kul är det att ge en 3-åring?? Tvättar ansiktet ett par ggr/dag och på kvällen. Borde väl tvätta håret, men hon vill verkligen inte det! Försöker hålla oss inne, men hur lätt är det?? Vill stenlägga hela orten! Tips någon?
    Jag skulle nog ge morgon och em/kväll istället för hela tabletten på en gång. Då har hon lite skydd direkt när hon vaknar i väntan på att morgontabletten ska få full effekt och sen även om full effekt "ska" sitta i minst 24 timmar enligt läkemedelstillverkaren så tycker jag mig märkt att effekten börjar avta framåt eftermiddagen om det varit mycket i luften och då har det varit bra att fylla på lite framemot eftermiddagen.

Funderar på nässpray, ni kan inte få testa med nån annan sort. För jag tycker att det verkar vara stor skillnad mellan olika sorter. Jag försökte ju med nån nässpray till M men hon blev helt hysterisk bara man tittade på nässpraysflaskan och sa att den gjorde ont. Och sen var det nån dag när hon var helt hemskt igentäppt och jag inte hittade den nässprayen utan bara den storasyster hade fått utskriven vid tidigare tillfälle (nån som är med kortison, kommer inte ihåg namnet just nu, men receptbelagd) så jag testade med den för det enstaka tillfället (även om minstingen egentligen är lite för liten vad gäller åldersrekommendationer, eg är den från 6 år och minstingen är 3) och det gick hur bra som helst med den, inga klagomål på att det gjorde ont (och inte heller hysterisk när jag väl hade sprayat första näsborren och hon märkte att det inte gjorde ont så jag kunde spraya den andra utan att mordhålla).

Sen tänkte på det här med hårtvätt etc om nu det är svårt. Vet inte i vilken utsträckning som du redan gör det här, men jag nämner det ändå. Använd separata ute- och innekläder för att dra in så lite som möjligt och sen typ solhatt, scarf etc på huvudet och runt håret så att håret blir lite skyddat så inte lika mycket kan fastna där. Och om hon nu inte vill skölja ur håret så kan det ju kanske vara idé att i varje fall byta örngott väldigt ofta - typ varje dag så att det bara är den dagens polen rån håret som kan hamna där och inte flera dagars hårpollen som gnos in i örngottet.
  • Blå Flygare

Miralicia: Tack för alla tipsen!

• emmasophia
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 22:26:20 följande:
    Vet inte vad det heter, men det är för att mäta inflamation i tarmen. Vid inflamatoriska sjukd. har man skyhöga värden, vid allergi (reagerar med magen o äter det man inte tål) är värdet måttligt förhöjt, samma värden som vid magsjuka.
    ***Det heter F-calprotektin! Mycket vanligt prov som visar precis vad blå myran skrev. Min lille hade oxå förhöjt värde nånstans runt 250-300 minns inte längre. Det skall vara under 50. Och har man jättehöga värden (>1000) då har man med största sannolik ulcerös kolit eller Crohns sjukdom!

Här har vi tagit paus från riset för lillen hade jätteont i magen vid 06 på morgarna (åt risvälling på kvällen). Sedan dess har han sovit bättre!! Och nu kan han äta Hipps päronpure!!! Är SÅ glad!! så en burk om dagen och annars Neocate Och sedan vi började med Pulmicort har han inte varit slemmig det minsta hur skönt är det??? Och solen skiner Tyvärr håller vi på och renoverar så man är inne det mesta av dagarna men man mår bättre av solen ändå!!
Svar på tråden Allergitråden!