• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • JPL

Nu är det inte så mycket kvar som mina barn kan äta - känns det som iaf. Hur är fläder, är det varning på det eller kan man ge det iaf lite halvtryggt?

• Kavat
    JPL skrev 2009-06-29 20:17:48 följande:
    Nu är det inte så mycket kvar som mina barn kan äta - känns det som iaf. Hur är fläder, är det varning på det eller kan man ge det iaf lite halvtryggt?
    En av de få saker som båda mina tål. Ikeas ekologiska fläderjucie i tetra är smidigt.
  • Videli

Någon som har koll på allergi mot kanel.
    Min som bli alldeles röd runt munnen när han äter gröt, först trodde vi det var havregrynen. Men nu tror jag det är kanelen.

Någon som har erfarehet från detta?

• Lillasnigel07
    Slippy skrev 2009-06-29 16:46:48 följande:
    Nån som vet nåt om arbogapastejs mjölk- och glutenfria leverpastej? Den har inte funnits på "vårat" coop forum på flera veckor. Har dom slutat med den eller är det bara här i stan jag inte kan få tag på den? Vet att det funnits en annan sort som är bredbar också (2 små byttor som sitter ihop), men den har jag inte sett på flera månader.
    Finns många mjölk- & glutenfria sorter. Bl.a. en ekologisk. Kan det vara scans? Har slängt förpackningen...
  • Kavat
    Lillasnigel07 skrev 2009-06-29 22:05:20 följande:
    Finns många mjölk- & glutenfria sorter. Bl.a. en ekologisk. Kan det vara scans? Har slängt förpackningen...
    Den med två små delar är inte Pastejkökets.
    Men det känns säkrare att köra Scans än den om man har mjölkallergi eftersom nästan alla scans är mjölkfria och Pastejkökets bara skrivit laktosfri... Misstänker att den körs i samma maskiner som mjölk, men inte säker. För hade den körts separat borde de ju fått märka mjölkfri...?
  • Kavat
    Videli skrev 2009-06-29 21:56:06 följande:
    Någon som har koll på allergi mot kanel. Min som bli alldeles röd runt munnen när han äter gröt, först trodde vi det var havregrynen. Men nu tror jag det är kanelen. Någon som har erfarehet från detta?
    Kanel är rättså vanligt att man reagerar på, eller tja, inte helt ovanligt då det är så starkt. Men om jag minns rätt brukar de kalla det överkänslighet, dvs sällan allergi.

Är ni minsta osäkra på vilket det är, så kan ni testa med rena havregryn och kanel mot huden på underarmen på olika ställen och se om det blir någon reaktion där.
  • JPL
    Kavat skrev 2009-06-29 20:21:21 följande:
    En av de få saker som båda mina tål. Ikeas ekologiska fläderjucie i tetra är smidigt.
    Vilket bra tips. Saftflaskorna vi köpt hittills tar slut i ett nafs. Blir ju så när man inte kan köpa 1,5 koncentrerad giftsaft.
  • JPL
    Videli skrev 2009-06-29 21:56:06 följande:
    Någon som har koll på allergi mot kanel. Min som bli alldeles röd runt munnen när han äter gröt, först trodde vi det var havregrynen. Men nu tror jag det är kanelen. Någon som har erfarehet från detta?
    Det var faktiskt det första jag upptäckte hos min äldste. Vi har undvikit onödig kanel som tex på fil och gröt (då han fortfarande fick äta fil) men inte kanelbullar någon gång ibland. Läkaren tycker att man kan fortsätta att ge sånt som det enda symtomet är att man blir lite röd om munnen av.
Svar på tråden Allergitråden!