• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare

Arsenik i risdryck: www.information.dk/telegram/195972

Arsenik eller aspartam? Vilket gift ska jag ge för att täcka upp kalciumbehövet? Dags att införskaffa dolomit(?)-pulver. Var köper man sånt?

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-27 13:30:22 följande:
    Arsenik i risdryck: www.information.dk/telegram/195972 Arsenik eller aspartam? Vilket gift ska jag ge för att täcka upp kalciumbehövet? Dags att införskaffa dolomit(?)-pulver. Var köper man sånt?
    Tror att du kan gå in i så gott som vilken åtminstone halvstor, hyfsat välsorterad hälsokostbutik som helst och hitta det. Dock finns det i lite olika varianter

Kolla efter den här burken: www.evitamin.se/ProductSheet.aspx

Den här innehåller förutom kalciumkarbonat & magnesiumkarbonat även mangan vilket känns lite onödigt eftersom det är rätt osäkert om hur pass nödvändigt mangan är för människor samt att överdosering kan visa sig med agressivitet, nevositet och psykiska besvär: www.halsokost.se/produktid.aspx

Har för mig att det var JPL som på ett annat forum nån gång nämnde att hon hade bakat muffins som hon berikade med dolomitpulver - dvs 1 dagsdos dolomitpulver/muffins. Det tyckte jag var ett rätt smidigt sätt att "lura i" kalket. Muffins går ju att göra i många varianter och det behöver ju inte bara vara sockriga fikabrödsmuffins utan man kan ju även göra som matmuffins.
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2009-06-27 13:30:22 följande:
    Arsenik i risdryck: www.information.dk/telegram/195972 Arsenik eller aspartam? Vilket gift ska jag ge för att täcka upp kalciumbehövet? Dags att införskaffa dolomit(?)-pulver. Var köper man sånt?
    Usch vad trött jag blir... Det finns ju snart inget att ge för barn med många allergier... Så det gäller all risdryck? Stod ju inget specifikt märke... Jag som precis har kommit upp i rätt mängd kalcium tack vare risdrycken BLÄÄÄ!!!!
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-27 22:18:12 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-27 13:30:22 följande: Usch vad trött jag blir... Det finns ju snart inget att ge för barn med många allergier... Så det gäller all risdryck? Stod ju inget specifikt märke... Jag som precis har kommit upp i rätt mängd kalcium tack vare risdrycken BLÄÄÄ!!!!
    *Läser ikapp*
    Måste dock ifrågasätta lite. Danska kvinnor äter diverse ostar när de är gravida utan risk. Franska kvinnor får dricka vin osv.
    Då bör ju faktiskt även Sverige gå ut med en varning om det är så farligt?
    Hoppas verkligen inte det är så farligt...

Å andra sidan fick man ju cancer av morötter för några år sedan och ja, hur man än äter så är det svårt att hålla sig från gifter. Bananer och potatis är ju det som är mest besprutat. Äter ni alltid ekologiskt? Bananer köper vi inget annat, men äter man ute/borta så tar man ju vad det finns.
    Är halvbra på danska, men varför är det arsenik i risdryck? Det framgick väl inte? Vad kommer det ifrån? Är det inte samma med vanlig ris då? Och annat som odlas på liknande sätt? *ifrågasätter*
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-27 22:33:20 följande:
    *Läser ikapp*Måste dock ifrågasätta lite. Danska kvinnor äter diverse ostar när de är gravida utan risk. Franska kvinnor får dricka vin osv. Då bör ju faktiskt även Sverige gå ut med en varning om det är så farligt?Hoppas verkligen inte det är så farligt...Å andra sidan fick man ju cancer av morötter för några år sedan och ja, hur man än äter så är det svårt att hålla sig från gifter. Bananer och potatis är ju det som är mest besprutat. Äter ni alltid ekologiskt? Bananer köper vi inget annat, men äter man ute/borta så tar man ju vad det finns.Är halvbra på danska, men varför är det arsenik i risdryck? Det framgick väl inte? Vad kommer det ifrån? Är det inte samma med vanlig ris då? Och annat som odlas på liknande sätt? *ifrågasätter*
    Ja, jag kände oxå att det var lite för lite information i artikeln.. Visst det kommer ju alltid larm om olika saker, vällingflaskor var det ju för ett tag sen.. För några år sen kunde man få cancer av chips tror jag det var... Så jag tar det nog med en liten nypa salt, men man blir ändå lite ledsen och uppgiven. Kom precis hem från ett kalas med ett stort buffé-bord med en massa läckerheter som alla barn utom min dotter kunde äta ifrån.. Blir så trött på att alltid behöva ta med specialmat och sen behöva vara orolig för att hon inte ska vilja ha den. Precis vad som hände idag, hon har inte ätit nån mat alls, bara mellanmål i olika format.. Är väl värmen och allt ståhej runt omkring på kalaset..
  • 2små2stora

Vi använder bara havredryck men snart kommer det väl larm om den med.

Här får vi lägga till ytterligare en sak som J reagerar på Jordgubbar som hon älskar. men det verkar fungera med några stycken utan att magen reagerar.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • JPL

Tack för svar om avföringsprov. Jag skulle gärna låta ta ett sådant i en period när jag tror att barnen är bra. För att få ett kvitto på det liksom. Det omvända har hänt flera gånger. Att jag har sagt till läkaren att jag tror att det är något mer och han säger att "allt är ju inte allergi" eller att, enligt hans mening, så är de hur friska och fina som helst. Så har jag avvaktat och några veckor eller månader sedan ändå varit tvungen att utesluta något.

Ang dolomitpulver så verkar det fortfarande vara svårt att få tag på. Slut hos leverantören brukar det stå. Det är lätt att bara byta ut mjöl mot rätt mängd pulver, annars har jag eget recept utan allt inkl dolomitpulver om någon är intresserad.

Men Minallvit nallarna har väl rätt hyfsad innehållsdeklaration?

• Slippy

Nån som vet nåt om arbogapastejs mjölk- och glutenfria leverpastej? Den har inte funnits på "vårat" coop forum på flera veckor. Har dom slutat med den eller är det bara här i stan jag inte kan få tag på den? Vet att det funnits en annan sort som är bredbar också (2 små byttor som sitter ihop), men den har jag inte sett på flera månader.

• Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-29 16:46:48 följande:
    Nån som vet nåt om arbogapastejs mjölk- och glutenfria leverpastej? Den har inte funnits på "vårat" coop forum på flera veckor. Har dom slutat med den eller är det bara här i stan jag inte kan få tag på den? Vet att det funnits en annan sort som är bredbar också (2 små byttor som sitter ihop), men den har jag inte sett på flera månader.
    Har ingen aning om den. Vi brukar använda Scans "Klassisk bredbar Leverpastej" eller deras Original Ugnsbakad (har jag för mig den heter) eller Willys bredbara
  • Jasusu

Någon som har info om bensosyra (heter det så?)

Svar på tråden Allergitråden!