• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare

Jag har bara anv. matlagningskrämen en gång, och jag fattade inte poängen. Det gjordeinget för smaken (smakade inget) eller konsistens (blev slemmigt) eller färg.
    Kanske ska test en gång till innan jag helt dömmer ut den

• Lillasnigel07

Testade en mjölk och äggfri tårta i helgen som blev supergod. En variant på rabarber- och jordgubbstårtan med fläderkräm i senaste buffé. Botten har jag tagit från nåhon här på FL, men hittar den itne nu. har modifierat lite...

Botten:
    4 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    vaniljpulver ("fröna" från vaniljstången, annars kan man ta lite vaniljsocker)
    1 dl socker
    75 gr mjölkfritt margarin
    2 dl vichyvatten
    skivade rabarber (några dl)
    1 msk potatismjöl

Blanda torra ingredienser, "smula" mer margarinet, i med vichy och rör om.
    Smöra en springform, och häll i. Blanda potatismjöl och rabarber. Lägg det på smeten.
    In i i ugnen 30 min på 175 grader.

Fläderkrämen:
    1,5 dl go green visp (havrebaserad)
    1,5 dl koncentrerad flädersaft
    potatismjöl

Gör en kräm av flädersaften och potatismjöl enl anvisningar på paketet. Låt svalna.
    Vispa go green visp fluffig och blanda med avsvalnade krämen.

Bre krämen på tårtan.
    Garnera med rikligt med jordgubbar eller hallon.

Om någon vill lägga in den i blogg med recept så varsågod. Jag har ingen så blogg ;)
    Lycka till!

• Lillasnigel07

Testade en mjölk och äggfri tårta i helgen som blev supergod. En variant på rabarber- och jordgubbstårtan med fläderkräm i senaste buffé. Botten har jag tagit från nåhon här på FL, men hittar den itne nu. har modifierat lite...

Botten:
    4 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    vaniljpulver ("fröna" från vaniljstången, annars kan man ta lite vaniljsocker)
    1 dl socker
    75 gr mjölkfritt margarin
    2 dl vichyvatten
    skivade rabarber (några dl)
    1 msk potatismjöl

Blanda torra ingredienser, "smula" mer margarinet, i med vichy och rör om.
    Smöra en springform, och häll i. Blanda potatismjöl och rabarber. Lägg det på smeten.
    In i i ugnen 30 min på 175 grader.

Fläderkrämen:
    1,5 dl go green visp (havrebaserad)
    1,5 dl koncentrerad flädersaft
    potatismjöl

Gör en kräm av flädersaften och potatismjöl enl anvisningar på paketet. Låt svalna.
    Vispa go green visp fluffig och blanda med avsvalnade krämen.

Bre krämen på tårtan.
    Garnera med rikligt med jordgubbar eller hallon.

Om någon vill lägga in den i blogg med recept så varsågod. Jag har ingen så blogg ;)
    Lycka till!

• Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-20 19:10:47 följande:
    Jag har bara sett två varianter av risgrädde, dels SoyToos risvispgrädde på sprutflaska och sen en som kallas för rismatlagningskräm från (har jag för mig) La Bio Isola. Båda innehåller sojasläktingar - Isolas E410 och SoyToos E414. SoyToos har jag bara sett på Goodstore men Isolas har de bla på vårt Ica Maxi och det är även den som allergimat.com säljer.Jag har bara testat Isolas en gång härom året (på den tiden när dottern fortfarande klarade sojasläktinger) och jag vet inte om det var så värst stor skillnad smakmässigt än tex iMat, möjligtvis aaaaaningens neutralare smak. Den används på samma sätt som iMat mfl, med det undantaget att den endast passar i varma rätter, funkar tex inte att förtjocka till vispad. Konsistensen var lite skum, ungefär som halvfrusen kokosmjölk, en tjock gryning klump och grumligt vatten typ när man öppnade förpackningen (rumstempererad) och innan det blivit varmt då var det "slätt".
    Är sojasläktingar okej till barn under 1 år om dom tål det eller är det samma som med soja att man bör undvika det första året?
  • Blå Flygare
    Slippy skrev 2009-06-21 16:49:54 följande:
    Är sojasläktingar okej till barn under 1 år om dom tål det eller är det samma som med soja att man bör undvika det första året?
    Så länge de tål soja är det ok, då är det också ok med små mängder soja, t.ex. hamburgerbröden med lite sojamjöl i osv. Bara ersättningsprodukter på soja man ska undvika eftersom det blir så stora mängder.
  • Mama Law

Vilken skillnad, behöver inte vänta på beslut på trygghansa här inte. Det har tagit precis två veckor och idag fick jag beslut på mailen från dom och innan veckan är slut så har jag pengarna på kontot... Så glad jag blev nu kan jag slå en signal så får vi vår nya tvättis och vi kan njuta ordentligt på semestern nästa vecka!

Idag är en bra dag med sol och snabba beslut!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Snutten

Mama law: TH är gansa snabba av sig. Skönt med lite extra pengar och en ny tvättmaskin!

I eftermiddag ska vi och klistra Siri full med ett lapptest. Ska bli itnressant att se vad det visar.

• smeo

finns det nån tråd för de med diabetes-barn ?

Svar på tråden Allergitråden!