• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-22 13:33:19 följande:
    Mama law: TH är gansa snabba av sig. Skönt med lite extra pengar och en ny tvättmaskin! I eftermiddag ska vi och klistra Siri full med ett lapptest. Ska bli itnressant att se vad det visar.
    Snabba...? Här tog det över 2 månader första vändan...
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-22 12:04:14 följande:

Vilken skillnad, behöver inte vänta på beslut på trygghansa här inte. Det har tagit precis två veckor och idag fick jag beslut på mailen från dom och innan veckan är slut så har jag pengarna på kontot... Så glad jag blev nu kan jag slå en signal så får vi vår nya tvättis och vi kan njuta ordentligt på semestern nästa vecka! Idag är en bra dag med sol och snabba beslut!
    Men guu, vad härligt för er! Grattis!
  • Snutten

K Kavat: när vi skickade in papper till TH så tog det 10-14 dagar innan jag hade pengarna för vb. Allt retroaktivt osv.

Idag har vi klistrat lapptest på Siri. Hon tyckte det var SÅ obekvämt. Men jag mutade henne med en tur till leksaks affären. Problemet är att hon är så hårig på ryggen att klistret inte fastnar riktigt. Jag måste klistra fast dem bättre med tejp. Mitt lilla ludna troll.

• 2små2stora

Café Taube var bra på att ordna allergivänligt fika idag, de var väldigt bekymrade över att kaffebrödet inte var mjölkfritt men eftersom vi skulle ha smörgåsar så ordnade de en jättefin mjölkfri smörgås till J, med skinka och massor med gurka, tomat och paprika på och vi fick den för priset på en ostfralla. De hade innehållsinformation på allt i en pärm som de kontrollerade i så att de verkligen var mjölkfritt allt som de serverade till J

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten

3busfrön: sånt är trevligt. Vi var på glasskafé i Skärhamn i lördags och de öppnade en ny paket med sorbet och tog en ren skopa så Siri fick två kulor hallonsorbet i bägare. Så glad jag blev samtidigt så tänker jag att det hade varit så skönt att slippa fundera på allt sånt hela tiden.

• SmillaMilla

Hej hej, här kommer jag med mina allergifunderingar igen.

Misstänker nu en nöt allergi som går genom huden, alltså att hon får nässelutslag o eksem av nötter. Men i nötallergin kan kokosnöten ingå där?

• SmillaMilla
    SmillaMilla skrev 2009-06-23 17:04:47 följande:
    Hej hej, här kommer jag med mina allergifunderingar igen. Misstänker nu en nöt allergi som går genom huden, alltså att hon får nässelutslag o eksem av nötter. Men i nötallergin kan kokosnöten ingå där?
    Och kan man reagera på nötter med eksem?
  • Blå Flygare
    SmillaMilla skrev 2009-06-23 17:04:47 följande:
    Men i nötallergin kan kokosnöten ingå där?
    Kokos är ingen nöt utan en kärnfrukt - namnet till trots.
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-23 17:06:34 följande:
    Kokos är ingen nöt utan en kärnfrukt - namnet till trots.
    ja det var det jag misstänkte att det var. Men de är inte alls släktingar?

För det hade varit enkelt om det var så då jag vet att hon är allergisk mot soja som är en släkting till nötter. Men hon har även reagerat när jag gjort kyckling i kokossås.
  • Blå Flygare
    SmillaMilla skrev 2009-06-23 17:10:20 följande:
    ja det var det jag misstänkte att det var. Men de är inte alls släktingar? För det hade varit enkelt om det var så då jag vet att hon är allergisk mot soja som är en släkting till nötter. Men hon har även reagerat när jag gjort kyckling i kokossås.
    Soja är INTE släkting till nötter.
    Jordnöt är inte en nöt utan en baljväxt, och släkt med soja.
    Kokosmjölk innehåller ibland sojasläktingar, kolla E-numrena.
Svar på tråden Allergitråden!