• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mrs Martini

Brukar hänga här allergitrådarna för att min dotter är mjölkallergiker, men nu är det jag som fått överkänslighetsreaktioner...
    Har aldrig fått det tidigare, men så för drygt 1½vecka sen fick jag nässelutslag över hela kroppen. (hade utslag precis överallt utom i ansiktet...) Kom i gick i två dagar & var inne på närakuten för att få veta vad det var. Fick nässelutslag konstaterat & fick antihistamintabletter utskrivna. Tydligen kan man ju reagera på precis vad som helst... Första dagarna vågade jag knappt äta nåt alls eftersom jag var så rädd att det skulle komma tillbaka.
    Har gått jättebra fram till i dag, nu i kväll poppade det upp igen. Armar, händer & bröst... Tog en tablett så fort jag såg första utslaget, så jag hoppas det inte sprider sig som sist nu... Blit tokig för jag fattar verkligen inte vad jag kan få det av!
    I dag har jag inte ätit nåt av det som anses vanligt att reagera mot. Tror jag...

Läser man på Vårdguiden får man ju uppfattningen att det inte är nån ide att göra allergiutredning, eftersom man oftast ändå inte hittar orsaken...
    Men vad ska man göra då?

• Miralicia

Mrs Martini skrev 2009-06-24 21:50:07 följande:

Brukar hänga här allergitrådarna för att min dotter är mjölkallergiker, men nu är det jag som fått överkänslighetsreaktioner... Har aldrig fått det tidigare, men så för drygt 1½vecka sen fick jag nässelutslag över hela kroppen. (hade utslag precis överallt utom i ansiktet...) Kom i gick i två dagar & var inne på närakuten för att få veta vad det var. Fick nässelutslag konstaterat & fick antihistamintabletter utskrivna. Tydligen kan man ju reagera på precis vad som helst... Första dagarna vågade jag knappt äta nåt alls eftersom jag var så rädd att det skulle komma tillbaka. Har gått jättebra fram till i dag, nu i kväll poppade det upp igen. Armar, händer & bröst... Tog en tablett så fort jag såg första utslaget, så jag hoppas det inte sprider sig som sist nu... Blit tokig för jag fattar verkligen inte vad jag kan få det av! I dag har jag inte ätit nåt av det som anses vanligt att reagera mot. Tror jag... Läser man på Vårdguiden får man ju uppfattningen att det inte är nån ide att göra allergiutredning, eftersom man oftast ändå inte hittar orsaken... Men vad ska man göra då?
    Kunde varit jag som skrev det här inlägget om det varit i borjan på mars i år. I mitt fall är det vete som jag reagerar på (men det är dock inte tack vare sjukvården som jag kommit fram till det).

Vad var det för anithistaminer som du fick utskrivna?
  • Kavat

Mrs Martini skrev 2009-06-24 21:50:07 följande:

Brukar hänga här allergitrådarna för att min dotter är mjölkallergiker, men nu är det jag som fått överkänslighetsreaktioner... Har aldrig fått det tidigare, men så för drygt 1½vecka sen fick jag nässelutslag över hela kroppen. (hade utslag precis överallt utom i ansiktet...) Kom i gick i två dagar & var inne på närakuten för att få veta vad det var. Fick nässelutslag konstaterat & fick antihistamintabletter utskrivna. Tydligen kan man ju reagera på precis vad som helst... Första dagarna vågade jag knappt äta nåt alls eftersom jag var så rädd att det skulle komma tillbaka. Har gått jättebra fram till i dag, nu i kväll poppade det upp igen. Armar, händer & bröst... Tog en tablett så fort jag såg första utslaget, så jag hoppas det inte sprider sig som sist nu... Blit tokig för jag fattar verkligen inte vad jag kan få det av! I dag har jag inte ätit nåt av det som anses vanligt att reagera mot. Tror jag... Läser man på Vårdguiden får man ju uppfattningen att det inte är nån ide att göra allergiutredning, eftersom man oftast ändå inte hittar orsaken... Men vad ska man göra då?
    Skriva matdagbok också är mitt stora tips. Du kanske behöver skriva ett tag för att hitta något samband. Eller ha totalkoll på när det börjar och direkt skriva upp minsta lilla sak inklusive kryddor som du ätit senaste timmarna.
    Nässelutslag brukar ju ske relativt snabbt efter intag. Men man kan ju även få det av shampoo och annat.
  • Kavat
    Kikki70 skrev 2009-06-23 22:53:11 följande:
    Tack och lov har bara en av mina barn allergier. Tösen som är äldst (född 2001) fick nyligen veta att hon är allergisk mot spannmål, soja och mjölkprotein. Pojkarna (födda 2004 i v.26- brorsan dog i v.24) är tack och lov kärnfriska, men att försöka att få dom att ta undan smulor efter de har ätit macka och att ta pålägg med gaffel det kräver sin kvinna - puh!!! Filuren i magen är ca 16-17 veckor och beräknas i början på december. Undrar om man kommer att bli nojigare med vad man stoppar i sig när man ska amma nu när man har ett multiallergiskt barn?! Förlåt att inlägget är lite OT
    Jag hade blivit nojjigare. Men å andra sidan har du mer koll nu så jag tror att du upptäcker det snabbare.
  • Snutten

Tog bort lapparna på Siris rygg förut idag och det var liiiite utslag under en del av dem. undrar hur det ser ut i morgon när vi ska dit. Jag börjar nästan fundera på om jag hittar på när testerna inte visar något. Jag kanske har inbillat mig alltihop??? Eller förresten så vet jag att jag inte har det men tankarna kommer smygande.

• Mrs Martini

Miralicia: De jag fick utskrivna heter Aerius tror jag. Att du reagerade på vete, blev det beståeende?

K Kavat: Har skrivit ner mat, men inte kryddor, så det ska jag ta med i fortsättningen.

Första gången de kom, för 10 dagar sen, hade jag ätit jordgubbar, så det ka ju ha varit orsaken då. Men i går kväll åt jag inget konstigt. Åt bara sånt som jag redan ätit under veckan. (sen förra "anfallet")

Vet ni om man kan få nässelutslag av kontakt med tex hund? Eller nickel? Har inte läst det nånstans, men min hjärna arbetar ju på högvarv nu vad det kan vara, så tänkte jag om det kan vara kontaktallergi av nåt slag?

Ska ringa min husläkare i dag iallafall.

• Blå Flygare

mrs martini: Jag reagerar med nässelutslag på djur, men bara om jag blir slickad. Nässelutslag kan man få av mediciner med. Kan man få det av värme? Sol? Solkräm?

• Tabby
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 09:46:04 följande:
    mrs martini: Jag reagerar med nässelutslag på djur, men bara om jag blir slickad. Nässelutslag kan man få av mediciner med. Kan man få det av värme? Sol? Solkräm?
    Min dotter får oxå nässelutslag om hund slickar på henne.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-06-25 02:33:20 följande:
    Tog bort lapparna på Siris rygg förut idag och det var liiiite utslag under en del av dem. undrar hur det ser ut i morgon när vi ska dit. Jag börjar nästan fundera på om jag hittar på när testerna inte visar något. Jag kanske har inbillat mig alltihop??? Eller förresten så vet jag att jag inte har det men tankarna kommer smygande.
    Känne precis igen mig. Satt som ett frågetecken när lapparna inget visade. Innbillar jag mig? Har det vuxit bort? Är det något annat som gör henne dålig? Men det var det ju inte... Så drygt att inte tester visar, bara avföringsprovet som visar att det är allergi men det visar ju inte mot vad!
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 09:46:04 följande:
    Oh ja vad man kan få det av sol och värme
    Jag får det vid exponering av sol och när jag väl fått det av sol så får jag det även av värme, medan utslagen så att säga ligger kvar men inte synliga eller hur man nu ska uttrycka det. Kliar nåt kopiöst! Däremot kommer de sällan på hela kroppen utan på de utsatta delarna och lite kring det. Men jag kan ju få på ryggen t.ex även om jag haft tröja om tröjan varit lite för tunn ...

Bröt ut när jag var 27-28 år och sedan något år går jag på ljushärdning (dvs solar i superstarkt medicinskt solarium - jag börjar med 5 sekunder!)

Har inte vågat hoppas på att det ska bli bättre någongång, men i år har jag inte kunnat gå på härdningen särskilt ofta eftersom jag inte haft någon som kunnat ta sonen under den (om än korta) tiden och han skulle ju hinna riva stället ... Men jag har faktiskt klarat mig riktigt bra! Kanske beror det på att jag har försökt att härda mig själv under promenaderna med vagnen och i lekparken - stått i t-shirt i korta stunder fastän det egentligen varit för kallt och så. Dessutom är jag ju aldrig i solen mitt på dagen nu längre - då ligger ju sonen och sover så jag häckar i lägenheten

Nässelutslag heter Urtikaria och det går att hitta mycket info om man googlar! Man kan få det av sol, kyla, värme, mediciner, allergier, mat, you name it ...
Svar på tråden Allergitråden!