• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-23 17:13:59 följande:
    Soja är INTE släkting till nötter. Jordnöt är inte en nöt utan en baljväxt, och släkt med soja. Kokosmjölk innehåller ibland sojasläktingar, kolla E-numrena.
    Nämen! Det har alla läkare sagt till mig!

Så eftersom jag vet att hon reagerar på sojan så kan det vara därför hon reagerar på kokosmjölken. hmmm.

Var hittar jag e-numrena?

det här är ju värsta dektetivarbetet. Kan det då vara sojasläktingar i en ballerina kaka?
  • Blå Flygare

Jag har samlat sojasläktingarna i min mjölkfri-blogg, kan de alls inte i huvudet. De står alltid med på innehållsförteckningen.
    Jag har blivit avrådd från att ge nötter - inga nötter innan 5-årsdagen pga mer än 1 allergi.

• SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-23 17:20:03 följande:
    Jag har samlat sojasläktingarna i min mjölkfri-blogg, kan de alls inte i huvudet. De står alltid med på innehållsförteckningen. Jag har blivit avrådd från att ge nötter - inga nötter innan 5-årsdagen pga mer än 1 allergi.
    ja jag ger heller inga nötter på grund av att barnens mormor är hyperallergisk. Men nu har dottern "råkat" fått i sig nötter som varit i kakor och tårtor. Skall kolla din blogg. Tack
  • Blå Flygare
    SmillaMilla skrev 2009-06-23 17:25:29 följande:
    ja jag ger heller inga nötter på grund av att barnens mormor är hyperallergisk. Men nu har dottern "råkat" fått i sig nötter som varit i kakor och tårtor. Skall kolla din blogg. Tack
    Mm, det har hänt min tjej med. 1½ år , svullnade upp runt munnen när hon åt kakor rullade i skalade, hackade nötter. Jag kollade ju bara så det var mjölk/äggfritt...
    Ballerina innehåller mjölk, men det tål hon?
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-23 17:28:54 följande:
    Mm, det har hänt min tjej med. 1½ år , svullnade upp runt munnen när hon åt kakor rullade i skalade, hackade nötter. Jag kollade ju bara så det var mjölk/äggfritt... Ballerina innehåller mjölk, men det tål hon?
    nja det vet jag inte. Det visar ju inget på proverna så du kör vi värsta dektetivarbetet här.
  • JPL
    Blå Flygare skrev 2009-06-20 23:59:37 följande:
    Jag har bara anv. matlagningskrämen en gång, och jag fattade inte poängen. Det gjordeinget för smaken (smakade inget) eller konsistens (blev slemmigt) eller färg. Kanske ska test en gång till innan jag helt dömmer ut den
    Håller med ang risgrädden. Den verkar helt meningslös. Smakade _inget_ och tillförde inget. Jag är inget stor fan av Rapsy heller men i valet och kvalet skulle jag ta Rapsy. Eftersom min inte tål något annat...

Spraygrädden tycker jag däremot mycket om och barnen också. Men numer äter vi ju utan sojasläktingar tyvärr.
  • Lillasnigel07
    2små2stora skrev 2009-06-22 22:31:02 följande:
    Café Taube var bra på att ordna allergivänligt fika idag, de var väldigt bekymrade över att kaffebrödet inte var mjölkfritt men eftersom vi skulle ha smörgåsar så ordnade de en jättefin mjölkfri smörgås till J, med skinka och massor med gurka, tomat och paprika på och vi fick den för priset på en ostfralla. De hade innehållsinformation på allt i en pärm som de kontrollerade i så att de verkligen var mjölkfritt allt som de serverade till J
    Vi var där i förra veckan och ringde dagen innan. De kunde då erbjuda 4 olika rätter som var mjölk- & äggfria + fritt från lite annat!!! OCh fantastiskt trevliga med bra koll!
  • Solglimtar

Hej! Jag undrar om någon känner igen följande, som vi upptäckt på vår son Axel 4 år.
    Vi har misstänkt ett tag att han är lite känslig mot tomat. Han blir röd runt munnen när han ätit tex ketchup, men inte så farligt och inte alltid(!?).
    Idag var vi ute i värmen hela dagen och han fick efter att vi ätit hamburgare med dressing, ketchup osv, stora röda fläckar i hela ansiktet. Det ser fortfarande, flera timmar senare helt hemskt ut. Ibland när han är riktigt varm händer det att dessa fläckar uppstår.

Vet någon om det kan ha med tomat att göra, eller något helt annat möjligtvis?
    Ska ringa vårdcentralen imorgon och prata med dem om ett pricktest så vi får klart för oss vad han är känslig mot, för NÅGOT är det säkert. Men varför dessa stora fläckar när han varit i solen men inte annars..?
    (Självklart smörjer vi honomm noga när vi är ute.)

Känner någon igen detta..?

• Amulett
    Solglimtar skrev 2009-06-23 19:29:16 följande:
    Hej! Jag undrar om någon känner igen följande, som vi upptäckt på vår son Axel 4 år. Vi har misstänkt ett tag att han är lite känslig mot tomat. Han blir röd runt munnen när han ätit tex ketchup, men inte så farligt och inte alltid(!?). Idag var vi ute i värmen hela dagen och han fick efter att vi ätit hamburgare med dressing, ketchup osv, stora röda fläckar i hela ansiktet. Det ser fortfarande, flera timmar senare helt hemskt ut. Ibland när han är riktigt varm händer det att dessa fläckar uppstår. Vet någon om det kan ha med tomat att göra, eller något helt annat möjligtvis? Ska ringa vårdcentralen imorgon och prata med dem om ett pricktest så vi får klart för oss vad han är känslig mot, för NÅGOT är det säkert. Men varför dessa stora fläckar när han varit i solen men inte annars..? (Självklart smörjer vi honomm noga när vi är ute.) Känner någon igen detta..?
    Det kan inte vara "vanliga" värmeutslag då? För mig själv sitter de i ganska länge (upp till en dag) och kliar något enormt. Soleksem finns också, men de brukar visst debutera först i 25-30-årsåldern, även om det säkert finns undantag även där ...
    Om du googlar på urtikaria så hittar du massor av info att sålla ut det bästa ifrån.

Sedan har jag fattat tomat som att man sällan är allergisk mot det, däremot är det vanligt att huden reagerar och blir röd/rödprickig just runt munnen (eller var man nu har haft tomaten ...). Om det är så kommer du ju tyvärr inte att få någon reaktion på ett pricktest eftersom det kräver att han har en allergisk reaktion, dvs inte "bara" en överkänslighet.
  • Solglimtar
    Amulett skrev 2009-06-23 19:38:18 följande:
    Det kan inte vara "vanliga" värmeutslag då? För mig själv sitter de i ganska länge (upp till en dag) och kliar något enormt. Soleksem finns också, men de brukar visst debutera först i 25-30-årsåldern, även om det säkert finns undantag även där ...Om du googlar på urtikaria så hittar du massor av info att sålla ut det bästa ifrån.Sedan har jag fattat tomat som att man sällan är allergisk mot det, däremot är det vanligt att huden reagerar och blir röd/rödprickig just runt munnen (eller var man nu har haft tomaten ...). Om det är så kommer du ju tyvärr inte att få någon reaktion på ett pricktest eftersom det kräver att han har en allergisk reaktion, dvs inte "bara" en överkänslighet.
    Tack för ditt svar! Googlar vidare =)
Svar på tråden Allergitråden!