• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-30 12:36:26 följande:
    Ja herregud.... Ni måste ju leva oxå precis som alla vi andra Hon skulle banne mig skämmas som inte får tummen ur & slutför detta I TID. Jag ska nu sätta mig ned och fylla i papprerna för våran ansökan. Med tanke på hur lång tid det tagit för er, så lär väl inte vi få svar förrens till hösten
    Säg inte det, här gick det ju riktigt snabbt!

Mama Law, håller tummarna om onsdagen. Kan man verkligen inte göra något för att få sina pengar, de kan ju inte bara lova och lova.
    Ska bli intressant och se vad du får. Med tanke på att vi fick 1/4 så är ju frågan om ni får mer än 1/2. Håller naturligtvis tummarna för mer!
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-30 12:59:40 följande:
    Mama law:Jag förmodar att ni har antihistamin tabletter till Wiking ? Vad har ni för några ?
    Wiking får Aerius mixtur 7,5ml uppdelat på 2 ggr om dagen. får 2.5ml på morronen och 5 ml till natten.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-03-30 13:11:28 följande:
    Säg inte det, här gick det ju riktigt snabbt! Mama Law, håller tummarna om onsdagen. Kan man verkligen inte göra något för att få sina pengar, de kan ju inte bara lova och lova. Ska bli intressant och se vad du får. Med tanke på att vi fick 1/4 så är ju frågan om ni får mer än 1/2. Håller naturligtvis tummarna för mer!
    Jag tror faktiskt att vi får mer iom att vi astma medicinerar både alvin och wiking dagligen. Vi har lite mer speciell kosthållning med, och kan inte få nåt på recept utom neocate på wiking. vet ju inte hur det tänker på fk för er del men jag skulle ha överklagat. vet du va dom har dragit ner på för tid?
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-30 12:36:26 följande:
    Ja herregud.... Ni måste ju leva oxå precis som alla vi andra Hon skulle banne mig skämmas som inte får tummen ur & slutför detta I TID.Jag ska nu sätta mig ned och fylla i papprerna för våran ansökan. Med tanke på hur lång tid det tagit för er, så lär väl inte vi få svar förrens till hösten
    Du kan ju skicka in första pappret med namn och personnr för att sen komplettera med intyg och själva ansökan som ni skrivit ihop om hur det ser ut för er.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-03-30 13:20:17 följande:

Jag tror faktiskt att vi får mer iom att vi astma medicinerar både alvin och wiking dagligen. Vi har lite mer speciell kosthållning med, och kan inte få nåt på recept utom neocate på wiking. vet ju inte hur det tänker på fk för er del men jag skulle ha överklagat. vet du va dom har dragit ner på för tid?
    Jag har faktiskt ingen aning vad de räknat bort, men de har ju uppenbarligen räknat bort 2/3 av all tid.
    Vi fick även merkostnad för mjölk, mjöl (eftersom det inte finns något på livsmedelshänvisning), Locobase Repair och lite annat och det får man ju utöver det andra.
    Jo, det är skönt att slippa astamedicinering, men å andra sidan så är har vi mycket jobb eftersom han är så hyper kontaktkänslig för vete/havre, så vete katten om det tar så mycket mindre tid...
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-03-30 13:18:13 följande:
    Wiking får Aerius mixtur 7,5ml uppdelat på 2 ggr om dagen. får 2.5ml på morronen och 5 ml till natten.
    Aha ok.

Alicia fick oxå aerius utskrivet men 2,5 mg 1 ggn om dagen i 1 vecka nu, och sedan får vi se hur vi måste göra.
    Hittils funkar det bra. Hon tar tabletten utan problem ( sån som smälter i munnen )

Har nu precis avslutat ett 40 min långt samtal med barnkliniken. Nu ska våran läkare kontakta oss inom 1 vecka för att disskutera  det som inträffade i torsdags och osv. mediciner som vi måste ha hemma till henne och hur vi ska gå vidare.
    Fick prata med en oerhört trevlig ssk som blev jätte upprörd, över hur länge vi hållit på nu och inte kommit ngn vart och att detta nu inträffade.
    Hon såg hur många läkare vi vart i kontakt med och blev förbannad hihi
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-03-30 13:31:15 följande:
    Jag har faktiskt ingen aning vad de räknat bort, men de har ju uppenbarligen räknat bort 2/3 av all tid. Vi fick även merkostnad för mjölk, mjöl (eftersom det inte finns något på livsmedelshänvisning), Locobase Repair och lite annat och det får man ju utöver det andra. Jo, det är skönt att slippa astamedicinering, men å andra sidan så är har vi mycket jobb eftersom han är så hyper kontaktkänslig för vete/havre, så vete katten om det tar så mycket mindre tid...
    Sant men tycker du ska överklaga faktiskt. Men förstår ju om du inte gör det tar ju så mycket ork och energi att göra det  så det lilla man har kvar vill man ju gärna lägga på nåt annat. Jag skulle åtminstonde ifråga sätta va dom anser som normalt och va som är utöver det, även maila handläggaren eller ringa och fråga va hon har räknat bort och varför.
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-03-30 13:22:22 följande:
    Du kan ju skicka in första pappret med namn och personnr för att sen komplettera med intyg och själva ansökan som ni skrivit ihop om hur det ser ut för er.
    Jasså, man kan göra så. Ja men då kör jag på det
  • 2små2stora

Jag hoppar med här jag med Johanna hade en dålig mage igår men vad hon stoppat i sig det har jag ingen aning om tyvärr så var hon även pipig i andningen så jag stoppade i henne lite bricanyl. Idag är magen bra och det piper inte om henne så det börjar kännas som om hon får lite andningsproblem numera när hon reagerar på något

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Alicia05sMamma
    K kavat och Mama Law:

När ni skrev brevet om behov av tillsyn och vård för vb:et. Skrev ni då hur dom reagerar på varje allergi ? eller skrev ni bara i stora drag ?
Svar på tråden Allergitråden!