• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma

Nu har jag knåpat ihop ett brev som jag skickar med vårdbidrags ansökan. Kryssade i att vi skickar in läkarutlåtandet senare.

Får se hur lång tid det kommer att ta nu då innan man får ngt beslut

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-30 14:45:51 följande:
    K kavat och Mama Law: När ni skrev brevet om behov av tillsyn och vård för vb:et. Skrev ni då hur dom reagerar på varje allergi ? eller skrev ni bara i stora drag ?
    Jag skrev lite allmänt mer och la tyngdpunkten på vad man gör extra, som inte ett "normalt" barn kräver. Men det gick ju sådär.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-03-30 13:41:13 följande:

Sant men tycker du ska överklaga faktiskt. Men förstår ju om du inte gör det tar ju så mycket ork och energi att göra det  så det lilla man har kvar vill man ju gärna lägga på nåt annat. Jag skulle åtminstonde ifråga sätta va dom anser som normalt och va som är utöver det, även maila handläggaren eller ringa och fråga va hon har räknat bort och varför.
    Jag har mailat hl så får vi se vad hon svarar. Jag har ju liksom ingen aning om hur de tänker och bedömmer, men jag påpekade ju det när jag fick kommunicering av ärendet, men då fick jag bara till svar att hon la mitt svar till handlingarna typ. Jag fattar ingenting och vet inte om det är jag som är ute och cyklar eller om det är de som är det. Men jag får ju aldrig någon förklaring eller förtydligande. Får se om jag får det nu. Svårt att göra ett överklagande om man inte har något att överklaga och man inte vet vad man överklagar, så vi får väl se vad hon svarar.
    Oavsett så är det skönt att ha det klart så man får iväg det till TH.
    Men är så jäkla trött på att behöva tjata och bråka om allt, vill bara lägga energin på vettigare saker för jag blir så himla sur när de sätter sig på tvären. Får man en bra förklaring så man kan acceptera beslutet så är jag nöjd.
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-30 14:45:51 följande:
    K kavat och Mama Law:När ni skrev brevet om behov av tillsyn och vård för vb:et. Skrev ni då hur dom reagerar på varje allergi ? eller skrev ni bara i stora drag ?
    Jag skrev ner precis allt hur lång tid allt tar att göra, alla moment. Natt springet matlagning,handling extra städning osvosv.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Snutten

K Kavat: de går lite på åldern på barnet när de fattar beslut om vb. Ett litet barn tex 1 år kräver ju mycket mer passning ändå än ett barn som är lite större. Vi fick 1/4 vb när Siri var 15 månader. Nu har det tillkommit allergier och mer astma så när vi gör ny ansökan för att detta går ut i augusti så borde vi få mer. MEN fk behandlar det som en ny ansökan och det är inte alls säkert att vi får något alls. Så knasigt. Igentligen tycker jag att om samma vårdbehov består så borde det bara vara att skicka in ett nytt läkarintyg för att få det förlängt.

• 2små2stora

Det som jag har fått rekommenderat är att beskriva den värsta dagen/dygnet. Jag har alltid skrivit på ett löst papper och hänvisat till detta. Vi har sökt vb 6 gånger nu har vi fått fullt vb för sonen  tills han blir 19 år

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Amulett

Upptäckte röda utslag i sonens bak igen. Senaste gången innan nu, var förra gången när han var kraftigt förkyld. Båda gångerna har vi tagit tempen och då använder vi Idominsalva för att termometern ska glida lättare, på rekommendation av BVC.

Det KAN ju vara så att han får röda utslag när han är kraftigt snorig och förkyld. Men han var det i flera dagar innan vi kollade tempen (för att han började bli gnällig), och efter ca 3 dagar med oregelbundna temp-kollar har han nu utslag (små röda prickar).

Vi får ju låta bli Idominen och se vad som händer, men är det något ni känner igen?
    Han är konstaterat mjölkproteinallergisk, jag har misstänkt att han har äggallergi och vi började provocera när han blev förkyld och det blev kallt (han fick utslag på hakan = oklart varför). Ska återuppta provoceringen längre fram. Men det var ju i mitten av förra veckan han fick ägg sista gången.
    I övrigt känner vi inte till några allergier.

Tack för alla idéer

• lnl002

Hej på er.
    Jag är en tre barns mor som är gift.
    Av fem personer i familjen så har tre av oss celiaki.
    Någon fler som är drabbad på liknande sätt??

• EMO 979
    Amulett skrev 2009-03-30 19:41:21 följande:
    Upptäckte röda utslag i sonens bak igen. Senaste gången innan nu, var förra gången när han var kraftigt förkyld. Båda gångerna har vi tagit tempen och då använder vi Idominsalva för att termometern ska glida lättare, på rekommendation av BVC.Det KAN ju vara så att han får röda utslag när han är kraftigt snorig och förkyld. Men han var det i flera dagar innan vi kollade tempen (för att han började bli gnällig), och efter ca 3 dagar med oregelbundna temp-kollar har han nu utslag (små röda prickar).Vi får ju låta bli Idominen och se vad som händer, men är det något ni känner igen?Han är konstaterat mjölkproteinallergisk, jag har misstänkt att han har äggallergi och vi började provocera när han blev förkyld och det blev kallt (han fick utslag på hakan = oklart varför). Ska återuppta provoceringen längre fram. Men det var ju i mitten av förra veckan han fick ägg sista gången.I övrigt känner vi inte till några allergier.Tack för alla idéer
    Är väl jordnötsolja om jag inte minns helt galet i Idominsalva...kan ju var det ahn reagerar emot...
  • Jasusu

Kavat.
    Nu är jag lite förvirrad igen. söker du vårdbidrag av TH? går det?
    Jag har nu fått förskolan att plocka bort brödet denna veckan. Vi får se om hon blir bättre på denna korta stund.

Vad menar du med livsmedelshänvisningen? jag har inte fått välja alls vad som ska skickas hem.

Svar på tråden Allergitråden!