• englamax

LindeMammor05

BARN FÖDDA ÅR 2005.
    hejsan alla stolta föräldrar och gravid. kastade i hop en tråd lite snabbt för att vi i lindesberg ska kunna snacka av oss lite och umgås vi oxå här på familjeliv som har barn födda 05. kan va kul att lära känna och knyta kontakter med folk som bor i närheten som oxå e förälder eller gravid. ev. kan man träffas och fika nån dag i veckan framöver. detta var en snabb press av denna sida...hoppas ni får det trevligt .....hels johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-24 23:06:57:

om ni vill gå med i tråden så lägg till er här nedanför i barnens ålders ordning:

Peand(Petra 33år lindesberg)------Jonas 15/4 4280g ,längd 53

• Svar på tråden LindeMammor05
  • Peand

Cissi - Du är inte världens sämsta mamma. Ibland glömmer man bara bort och inte visste du att Joachim skulle reagera på det sättet! Är det inte dessutom väldigt inviduellt vad man kan och inte kan äta när man ammar? Huvudsaken är ju att du kom på varför han skrek och att utslagen försvann. Hoppas att det bara något tillfälligt och att det inte var ett tecken på blivande allergier.

Vi är lyckligt lottade från matallegier man har däremot problem med vissa pälsdjur och pollen. Många av Jespers klassskompisar har olika typer av matallergier och jag blir lika farcinerad varje gång hur duktiga de är på att ifråga sätta om de verkligen kan äta det som bjuds.
    När vi hade födelsedagskalas bjöd vi hela klassen och kämpade länge med att hitta saker som alla kunde äta. Jesper hade kalaset med en annan kille (skiljer 3 veckor på dem)vilket innebar att vi hade möjlighet att bjuda alla ca 20st, dessutom hyrde/lånade vi logen här i Vedevåg och var i. Kanonskönt för när kalaset var slut var det fortfarande rent och fint hemma Nu kom jag visst ifrån ämnet....
    Nåvöl, som min gammla mormor säger - jag förstår inte var alla de där allergierna kommer ifrån, så var det inte på min tid......Ibland önskar jag att jag kunnat vara emd henne "på sin" tid och se hur det verkligen var Fast vi blir nog alla likadan för eller senare....Vänta bara

• Brodsmulan

Petra.. jo, visst är det så, men man känner sig så elak just i stunden.

Förr i tiden fanns säkerligen en del allergier, men inte alls så många som vi har idag, pollen å pälsdjur har nog alltid funnits men inte i lika stor utsträckning. Jag tror mycket på att det är att vi har för rena hem som gör att många allergier uppstår, det du inte utsätts för kan du bli allergisk mot. Sen just födoämnena är ju olika korsningar som ger allergi också.. ju fler allergier, ju större risk. Behöver inte bli den allergin som är uttalad. Rasmus fick mjölk/laktos, hade mjölk från början men som alla sa va kolik, va ju inte det inte.. annars finns inga fler allergier alls just nu här. Har en kompis vars pappa till barn har flera olika allergier samt hade astma som barn och deras barn hade en chans om 65% att utveckla allergi. (mina har bara 20% tack vare att vi har samma allergi jag och gubben) Deras barn har ena inget alls och den andra har både astma och mjölkallergi. Svägerskan har en hel del allergi och även så min lillebror som är pappa till deras barn och de barnen löper risk om 70% att utveckla allergi eller eksem men enda som kommit är lite eksem på ena och krupp på den andra.
    Jag själv är fram till 6-7år uppväxen i ett 'normalt' hem, ingen överstädning direkt och från 8år när styvmor kom in i bilden i ett i princip kliniskt rent hem, det tror jag faktiskt kan vara 'farligt'... å nu ursäktar jag inte bara min egen städning men blä kan säga att jag avskyr höst/vår med blöta hundtassar, ungar som inte helt tänker sig för och springer in med leriga skor/stövlar å för att inte tala om kattassar överrallt.. nä tacka vet jag sommaren, varmt och torrt

hmm.. långt utlägg för att komma fram till slutsatsen att jo, det var nog bättre förr.. bara att vi idag är duktiga på att sätta namn på allt.

Se bara på alla bokstavsbarn.. fanns de förr? Nope, va bara ouppfostrade, allmänt bråkiga och stökiga barn, om man ser till bl.a. ad/hd, damp & aspbergers, de barnen kan vi förstå idag, de blev så missförstådda förr.. men är det så jättebra med alla olika diagnoser kan man fundera på också, överförstår vi inte ibland också då. Jag är tacksam att min Rasmus aldrig fick någon diagnos, även om han har haft/har till viss del en del bekymmer så vill jag ogärna sätta en etikett som ska följa med resten av livet, men var den chans vi såg till att vara säkra på att få hjälp från skolan, nu fick vi ju det iallafall tacksamt nog, men läkaren vi rådfrågade sa att chansen är liten om ni inte påbörjar en utredning så då gjorde man ju så, men viktigast för oss har varit att försöka ta reda på vad som besvärat honom för att kunna bemöta och inte att få någon 'titel' för jag ser mer negativt än positivt på att ha en diagnos, för med en diagnos är man också insatt i ett fack, och det facket kan bestå av mycket okunskap utifrån.

Rasmus förresten, han är bra påhittig han.. när han hade varit inne på toaletten och bortat tänderna så kom han helt plötsligt utfarande jätteledsen nu ikväll.. vad nu.. vad har hänt.. höll sig för ena örat, mammas slutledningsförmåga blev att han hade tagit tops i skåpet och provat peta sig i örat.. mycket riktigt, men hade oturligt svajjat till lite och fått in den lite för långt å det gör ju skruttans ont just minutrarna efter, men trumhinnan var oskadd det märktes iom att ingen vätska kom ur örat och han blev ganska lugn rätt omgående och en alvedon som smälter i munnen tog bort alla hans tvivel om att det skulle ev göra ont under natten, men där fick man ju också sätta på sig skamhatten.. vet ju så väl att jag kan inte ha sånna saker 'framme', vet ju hur han är på så vis, nyfiken till tusen, har ju haft dem till att göra rent Jockes navel å missat att ta bort dem från skåpet... aja, enda positiva är väl att han lär ju inte röra dem igen, nu vet han vad som kan hända, men som jag försökt tala om för dem båda, man ska inte peta med något i örat som är mindre än armbågen, då ska man istället använda revaxör/spola.

Mycket svammel så här mitt i natten *s* är alldelens för pigg när jag sovit så länge på em med lillkotten som för övrit lite smått börjar röra på sig så snart dags för mat igen sen får man väl börja räkna får ett nått så man somnar för lär ju upp vid 7 imorgon igen.. fast å andra sidan så går ju grabbarna till skolan å lillemann sover alltid mellan halv nio och elva finns tid att sova där med.

• Druvan

Hallo Sara, du är så välkommen till vårt gäng.
    Här pratar vi och diskuterar och träffas på fika då och då.
    Vi blir bara fler och fler och det är så kul.

Kram Jessica & Kevin

• Peand

Malmhagen - Självklart är du välkommen till oss, ska snart leta på listan med vilka vi är så du kan lägga till dig....Men välkommen iallfall

Cissi - Håller med dig i ditt långa inlägg. Har haft långa diskussioner med min kära mormor som snart fyller 80 och har kommit in i en lite bitter period och anser att det mesta var bättre förr och förstår inte vad som har hänt i samhället. Ja, ni förstår nog hur hon är...Hur som helst har vi just pratat om barn med olika problem ex ADHD och sånt fanns ju inte förr. Men att grannungarna var helt hopplösa (enligt henne)och kunde inte sitta still och lyssna det var ju något annat. Idagens samhälle har vi blivit alldeles för duktiga att sätta stämplar på folk och dess beteende. För vissa kan det vara bra men inte för alla.
    Själv kan jag kanske se att när jag växte upp så hade det gärna få pratats med om ex dyslexi som jag är tillviss del drabbad av. Först när jag kom upp i högstadiet var det en lärare som satte ord på mina problem vilket kändes skönt, det var inte bara jag som var knasig. Men risken idag är ju, även om det är svårt att få en dignos, att barn blir klassade till något och sen var det bra med det. Man måste ju iallfall hjälpa och agera!

Min goa maken har lyckats ta min bilnyckel med sig till jobbet idag, och inte har vi någon reserv heller. I och för sig hade jag inte tänkt åka någonstans innan han kommer hem emn det känns lite olustigt ifall något skulle hända. Är ju van att ha bilen.
    Så förutom en rask och uppoggande promenix i morse med Anna och Jenny (tack för trevligt sällsakp) har jag nu knatat fram och tillbaks till skolan och hämta Jesper. Nu klarar inte mina CK ben något mer och eftermiddagen kommer tillbringas sittande här framför datorn eller i soffan. Kondisen är väl inget jätte stort fel på, kan naturligtvis bli bättre, men orken i kroppen är väldigt liten.

Johanna - Passar på att tipsa om tv:program redan nu
    20:00 Outsider - skulle handla om människor som vägrar bli gammla
    22:00 Under Cover - reportern skulle klä sig i en "fet" dräkt och se hur tjocka människor blir behandlade. Det tycker jag ska blir riktigt intressant, har ju en viss erfarenhet av kommentarer och bemötande.

• Peand

Jag hittade den......

vi som e med i lindemammor05 :

*barn födda 05*
    AnnaMax (Anna 27år Vedevåg)--------------Max 7/1 3450g, längd 50
    balluran (heli 26 år lindesberg)---------------john 18/1 g? längd?
    Mella(Åsa 28 år Vedevåg)---------------------Isak 14/2 g? längd?
    Mussa mus(karin 23år vedevåg)--------------Hilda 19/2 2725g, längd 48
    isaccc(Linda 25år Löa) ------------------------Isac 24/2 2900g , längd 50
    Matsdotter (Carolina ** år Lindesberg)-------Maya 28/3 2120 g, längd 42
    EnglaMax (johanna 21år lindesberg)----------Max 30/3 3055g ,längd 52
    Morotsmamman (Linda 26år Kopparberg) ---Maximus 6/4 3865g, längd 52
    Mysan 77 (Jenny 28 år Vedevåg)--------------Levina 9/4 3945g, längd 50
    Peand (Petra 33år Vedevåg)-------------------Jonas 15/4 4280g ,längd 53
    Solhöjden ( Maria 30år Lindesberg------------ Patric 22/4 3675g längd 50
    Krissy81 (Kristina 24 år lindesberg) -----------Lucas 9/5 975g, längd 36
    Druvan(jessica 30 lindesberg)-----------------Kevin 22/6 3600g ,längd 52
    Michelle ö(michelle 22år lindesberg)-----------Jakob 23/7 3725g , längd 51
    Brodsmulan (Cissi 29år Stråssa)---------- ---- Joachim 22/9 3535g, längd 48

*gravida 05*
    Smindy (Sonja 26 år Lindesberg)BF 13/2------
    Mary1(Marie 22 år gusselby)BF 5/11--------------

Koplettera gärna ni andra också där det saknas uppgifter. Tror att Johanna har "tjatat" om det tidigare

• Solhöjden

Välkommen till oss Malmhagen!
    Vi är ju grannar, jag bor lite längre fram i byn på Solhöjden!!!

• Malmhagen

vi som e med i lindemammor05 :

*barn födda 05*
    AnnaMax (Anna 27år Vedevåg)--------------Max 7/1 3450g, längd 50
    balluran (heli 26 år lindesberg)---------------john 18/1 g? längd?
    Mella(Åsa 28 år Vedevåg)---------------------Isak 14/2 g? längd?
    Mussa mus(karin 23år vedevåg)--------------Hilda 19/2 2725g, längd 48
    isaccc(Linda 25år Löa) ------------------------Isac 24/2 2900g , längd 50
    Matsdotter (Carolina ** år Lindesberg)-------Maya 28/3 2120 g, längd 42
    EnglaMax (johanna 21år lindesberg)----------Max 30/3 3055g ,längd 52
    Morotsmamman (Linda 26år Kopparberg) ---Maximus 6/4 3865g, längd 52
    Mysan 77 (Jenny 28 år Vedevåg)--------------Levina 9/4 3945g, längd 50
    Peand (Petra 33år Vedevåg)-------------------Jonas 15/4 4280g ,längd 53
    Solhöjden ( Maria 30år Lindesberg------------ Patric 22/4 3675g längd 50
    Krissy81 (Kristina 24 år lindesberg) -----------Lucas 9/5 975g, längd 36
    Druvan(jessica 30 lindesberg)-----------------Kevin 22/6 3600g ,längd 52
    Michelle ö(michelle 22år lindesberg)-----------Jakob 23/7 3725g , längd 51
    Brodsmulan (Cissi 29år Stråssa)---------- ---- Joachim 22/9 3535g, längd 48
    Malmhagen (sara 21år Lindesberg)------------ Victor 14/12 04 3425g längd 50
    *gravida 05*

Smindy (Sonja 26 år Lindesberg)BF 13/2------
    Mary1(Marie 22 år gusselby)BF 5/11--------------

• MaLevi

Petra & Anna, jag tackar för den raska promenaden imorse, kände mig riktigt hurtig

Ja, nu sitter man här framför dator och stirrar och läser...hm...måste försöka dra ner på datorn lite får ingenting gjort här hemma men Krister ska ju vara pappaledig onsdag och torsdag så då kanske han gör något

Johanna: Risk för att vara tjatig men hur går det med barnvagnsbion?

Petra: Har nu lämnat John Lennon papprena till Elin och hon är ett fan av Lennon prylar

Nej, nu ska jag skriva i fotoalbumet och uppdatera 1:a året boken, 7680g och 67 cm.

• Morots mamman

Halloj, nu börjar lille man bli bättre *pustar ut* Han e fortfarande lite gnällig men usch vem skulle inte vara de.. var ner & vägde & mätte maxen i dag 8820g å& 71 cm lång *mammas lilla kille * Han e ju 6 månader & 4 dagar i dag...

Cissi: Hur går det med erat mirakel. ska ta mig förbi nån dag nu när det lugnat sig, men vi har ju vart hos läkaren i dag igen för gubben högg väl sig i fingret med en yxa så han fick sy *suck* kunde ju lika gärna hyra ett rum där nere

Hoppas alla andra haft en underbar dag...

Svar på tråden LindeMammor05