Petra.. jo, visst är det så, men man känner sig så elak just i stunden.
Förr i tiden fanns säkerligen en del allergier, men inte alls så många som vi har idag, pollen å pälsdjur har nog alltid funnits men inte i lika stor utsträckning. Jag tror mycket på att det är att vi har för rena hem som gör att många allergier uppstår, det du inte utsätts för kan du bli allergisk mot. Sen just födoämnena är ju olika korsningar som ger allergi också.. ju fler allergier, ju större risk. Behöver inte bli den allergin som är uttalad. Rasmus fick mjölk/laktos, hade mjölk från början men som alla sa va kolik, va ju inte det inte.. annars finns inga fler allergier alls just nu här. Har en kompis vars pappa till barn har flera olika allergier samt hade astma som barn och deras barn hade en chans om 65% att utveckla allergi. (mina har bara 20% tack vare att vi har samma allergi jag och gubben) Deras barn har ena inget alls och den andra har både astma och mjölkallergi. Svägerskan har en hel del allergi och även så min lillebror som är pappa till deras barn och de barnen löper risk om 70% att utveckla allergi eller eksem men enda som kommit är lite eksem på ena och krupp på den andra.
Jag själv är fram till 6-7år uppväxen i ett 'normalt' hem, ingen överstädning direkt och från 8år när styvmor kom in i bilden i ett i princip kliniskt rent hem, det tror jag faktiskt kan vara 'farligt'... å nu ursäktar jag inte bara min egen städning
men blä kan säga att jag avskyr höst/vår med blöta hundtassar, ungar som inte helt tänker sig för och springer in med leriga skor/stövlar å för att inte tala om kattassar överrallt.. nä tacka vet jag sommaren, varmt och torrt
hmm.. långt utlägg för att komma fram till slutsatsen att jo, det var nog bättre förr.. bara att vi idag är duktiga på att sätta namn på allt.
Se bara på alla bokstavsbarn.. fanns de förr? Nope, va bara ouppfostrade, allmänt bråkiga och stökiga barn, om man ser till bl.a. ad/hd, damp & aspbergers, de barnen kan vi förstå idag, de blev så missförstådda förr.. men är det så jättebra med alla olika diagnoser kan man fundera på också, överförstår vi inte ibland också då. Jag är tacksam att min Rasmus aldrig fick någon diagnos, även om han har haft/har till viss del en del bekymmer så vill jag ogärna sätta en etikett som ska följa med resten av livet, men var den chans vi såg till att vara säkra på att få hjälp från skolan, nu fick vi ju det iallafall tacksamt nog, men läkaren vi rådfrågade sa att chansen är liten om ni inte påbörjar en utredning så då gjorde man ju så, men viktigast för oss har varit att försöka ta reda på vad som besvärat honom för att kunna bemöta och inte att få någon 'titel' för jag ser mer negativt än positivt på att ha en diagnos, för med en diagnos är man också insatt i ett fack, och det facket kan bestå av mycket okunskap utifrån.
Rasmus förresten, han är bra påhittig han.. när han hade varit inne på toaletten och bortat tänderna så kom han helt plötsligt utfarande jätteledsen nu ikväll.. vad nu.. vad har hänt.. höll sig för ena örat, mammas slutledningsförmåga blev att han hade tagit tops i skåpet och provat peta sig i örat.. mycket riktigt, men hade oturligt svajjat till lite och fått in den lite för långt å det gör ju skruttans ont just minutrarna efter, men trumhinnan var oskadd det märktes iom att ingen vätska kom ur örat och han blev ganska lugn rätt omgående och en alvedon som smälter i munnen tog bort alla hans tvivel om att det skulle ev göra ont under natten, men där fick man ju också sätta på sig skamhatten.. vet ju så väl att jag kan inte ha sånna saker 'framme', vet ju hur han är på så vis, nyfiken till tusen, har ju haft dem till att göra rent Jockes navel å missat att ta bort dem från skåpet... aja, enda positiva är väl att han lär ju inte röra dem igen, nu vet han vad som kan hända, men som jag försökt tala om för dem båda, man ska inte peta med något i örat som är mindre än armbågen, då ska man istället använda revaxör/spola.
Mycket svammel så här mitt i natten *s* är alldelens för pigg när jag sovit så länge på em med lillkotten som för övrit lite smått börjar röra på sig så snart dags för mat igen sen får man väl börja räkna får ett nått så man somnar för lär ju upp vid 7 imorgon igen.. fast å andra sidan så går ju grabbarna till skolan å lillemann sover alltid mellan halv nio och elva
finns tid att sova där med.