• Peand

LindeMammor05

Cissi - Vad han växer den lille.....
    Jonas ska på sexmånaders kontroll i morgon och det ska bli riktigt spännande att se vad han väger. Gjorde en testvägning här hemma och stämmer det är jag inte säger att de kommer bli så glada. Har iså fall gått upp väldigt lite på en månad, men vi får väl se....
    Dessutom tror jag inte att han kommer bli "godkänd" som en sexmånaders, är visst några tester de ska göra men har svårt att se att han ska fixa det...Men jag är inte ett dugg orolig, men Jesper var jag nog mer att han skulle nå alla steg och nivåer vid rätt tidpunkt, denna gång går det mer av sig självt. Det kommer ju förr eller senare....

Jenny - After eighten blev en stor hit.....Kommer naturligtvis från din sida. Nogaten blev också bra men jämfört med After eighten var de tydligen en nivå under....Vad vet jag....Men det var absolut inga fel på dem, fel av mig kanske att baka två smarriga på samma dag. Men vad kul att de blev så där stora och fluffiga som de ser ut på kondis...
    Tror att du vet redan men Jonas slukar ca 240 ml på kvällen innan han somnar, beror på hur nära inpå det är med den senaste måltiden och vad den bestod av. Ibland kan kan nästan sluka mer än en flaska.....

Usch, alldeles nyss hade Jesper ett anfall igen av nattskräck....Undrar vad sånt beror på egentligen?
    Han ser klarvaken ut men svammlar en massa och är livrädd. När man pratar med honom upptäcker man att han absolut inte är vaken utan sover. Han ser hemska saker, sa åt mig att sitta still och inte snurra så, rädd och panik i ögonen. Första gången var riktigt otäck då man inte visst vad som var fel. Nu har man ju fått lite vana och vet att det "bara" är att leda honom i säng igen och ligga brevid och lugna till han lugnar ner sig och "sover igen". Han kommer aldrig ihåg något efteråt....Det värsta är att barnet börjar bli starkt och ibland får man hålla ihonom när han får riktig panik och det börjar bli tufft för "lilla" klena mamma.....

Nä, nu har jag missat börja på Cityakuten.....hej då!!

• Peand

Johanna - Ni skulle ha tagit lägenheten här borta på kyrkvägen, ni får skylla er själva

Jesper har haft sånna anfall i nästan 4 år. De är inte farliga på något sätt egentligen men man ska inte väcka honom. En gång vaknade han av sig själv på slutet och kunde faktiskt berätta vad han hade drömt, väldigt ofarligt tyckte han själv. Tror att hjärnan har någon rensning av något slag, eller vad vet jag. Kom på idag att jag kan ju prata med BVC läkaren hur långt upp i åldrarn detta kan hålla på.
    Det viktigaste är ju när han sover bort hos någon att de oxå vet vad som kan hända och att det inte är farligt. Det värsta är att det ibland är svårt att hålla sig för skratt när han svammlar om allt möjligt, fast sen när man ser paniken skrattar man inte....

• Peand

Cissi - Här sitter jag och svammlar och glömde bort mig totalt...
    Grattis till dina -1,2 kg, promenaderna med barn/hund och vagn har gett resultat. Snart är du ner på plus minus noll. Och glöm inte att det inte var längesedan han kom till världen....

• Peand

Johanna - Det räcker med att möta honom i trappen här hemma.....
    Går ditt internet trögt också eller är det bara min dator?? Vill inte att det är något fel för då får jag panik.....

• Peand

Johanna - Det räcker med att möta honom i trappen här hemma.....
    Går ditt internet trögt också eller är det bara min dator?? Vill inte att det är något fel för då får jag panik.....

• Peand

Hej på er!
    Kan inte fika imorgon. Har fått en återbudstid hos frissan för mig och Jesper i morgon vid 14. Måste nog prioritera skönheten framför fikat
    Nu ska vi rusa iväg till BVC för "besiktningen".
    Ses senare i kväll......

• Peand

Jenny du kan andas ut, vi är hemma igen......

Jonas gick igenom besiktningen och fixade testerna galant. Tror ungen måste ha tränat i smyg när mamma inte sett!!
    Vägde 7740 gr och var 69 cm lång vilket innebär att han följer sin egen kurva alldeles utmärkt och det är ju huvudsaken.
    Vid läkarkontrollen hittade de ett blåsljud på hjärtat men efter lite extra kontroller av flera barnläkare är faran avblåst.....De förklarade för mig att precis som när man häller vatten i ett rör kan det bli nästan ett "sörplande ljud" och precis så har Jonas när blodet pumpas runt. Inget farlig och helt naturligt....
    Själv var jag inte ett dugg orolig men glömde helt bort att stämma av läget med Jesper som var med. Så när vi kom ut därifrån skakade hans knän av lättnad för han hade varit så orolig att det var något fel på brorsan. Dumt av mig att inte tänka på honom.....

Nu måste jag natta lillpysen.....Återkommer senare!

Jenny - jag hänger gärna med på en runda imorgon.....

• Peand

Jenny - Ja vi kollar av läget i morgon, är det för kallt och eländigt kanske vi kan fixa något annat..... Hörde rykten om att de kunde bli upp/ner till -10 grader i natt, mindre mysigt....

• Peand

Cissi - Kom på att jag inte hade svarat dig....Sorry!!
    Vi har pratat med BVC några gånger om hans nattskräck men det görs inget åt det. Först om det komemr tätt och han mår dåligt så agerar man. Ibland kan det vara uppehåll på flera månader och ibland kan de komma någon gång i månaden, väldigt olika. Pratade med läkaren idag och hon sa precis som du att det brukar ge sig i den åldern och det är bara att vänta ut.
    Självklart försöker man ju hitta en orsak varför han får ett sånt anfall, men oftast hittar vi inget. Dock har vi sett ett mönster de två senaste gångerna. Jonas kan få riktiga panikskrik när han sover ibland och behöver tröstas, strax efter att han har somnat in igen och vi har gått ner så kommer Jesper grinande i trappen. Båda gångerna har vi trott att han har vaknat av Jonas skrik och är ledsen för det men då är han alltså inte vaken och panikslagen. Klurar lite på om han trots allt blir lite väckt av Jonas men inte vaknar helt och då får ett anfall. Men vad vet jag....Är du bara lite hobby analyser
    Vi får vänta ut tiden och se.....

• Peand

Jenny - Nu sviker jag......
    Jonas har redan somnat om och tar sig nu sin obligatoriska förmiddags lur på 1-2 timmar, jag fryser som en lort och har lite ont i huvudet. Ipren hjälper nog snart men jag kan vara helt ärlig att tanken på att ge mig ut och gå just nu är allt annat än lockande....
    Tror du att vi kanske kan ta det i morgon eller på fredag?
    Usch, innerst inne vet jag att jag borde men men hela kroppen skriker aldrig i livet....
    Jag får väl helt enkelt vara en riktig slöis och soffpotatis idag....Oj, vilket bra humör ajg känner mig på, or not!!

Har redan hunnit haft världens fajt med Jesper. -4,5 grader och han ska inte ha någon långärmad tröja på sig, nädå t-shirt och jacka räcker....Fick helt plötsligt för sig att ta jeansjackan....Varje morgon samma diskussioner, i dag blev det att koka över för både mig och Pelle. Usch, var inga vackra ord han fick höra....Sitter med dåligt samvete att ha skickat iväg honom till skolan ledsen och eländig. FAST jag vet ju att jag har rätt när det gäller kläder i vinterkylan men vad hjälper det just nu!!!

Svar på tråden LindeMammor05