• lyckospeja

BF framåt jul 2009!

Här är min story...

Är 25 år. Min man är 29. I december 2005 började vi med våra försök att skaffa barn. Efter ca ett år sökte vi hjälp. I december 2008 började vi vårt första IVF, tog Synarela och Gonal-F. Äggplock i januari 2009. Fick vänta med återföring eftersom jag hade blivit överstimuerad, fick vätska i buken. Vi fick iaf väldigt många ägg, 24 tror jag, och fyra var så bra så de blev frysta.

1:a april var det återföring i normal cykel, ej stimuerad på något vis. Första ägget de tinade upp klarade sig galant.
    Några dager efter återföringen var det lite ljusrosa på pappret. Molande svag mensvärk har jag haft hit och dit hela tiden.
    Fredagen den 17:e april testade jag positivt! Svårt att tro att det är sant. (Tjuvtestade måndagen och onsdagen innan med apotekets tester, Apoliva, och även de visade positivt.)
    Känns så härligt att det tog sig på första IVF-försöket, och att vi har 3 befruktade ägg kvar i frysen.

Har räknat ut att bf blir några dagar innan jul. :)

Skulle vilja veta om fler här har bf kring jul! Och det vore kul om man fick höra era historier om resan till +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 18:01
    LITEN ÄNDRING!

Detta har nu blivit tillhåll för oss som fått kämpa lite mer för våra +!
    Alltså planerade små bebisar. :)

• Svar på tråden BF framåt jul 2009!
  • Bel

Vad mysigt Satin att få se den lilla! Jag längtar med oerhört mycket efter att få se min räka. Ska ner till malmö på VUL i morgon och jag är så nervös! Hoppas allt ser bra ut!

Märker att det är många som mår tjyvens här i tråden. Likaså jag Jag har fått en total avsmak på mat, lever typ på fil, knäckebröd, banan och min nya crawings..mannagrynsgröt . Stackars min sambo som en kväll hade stått och kämpat med att göra egen tomatsoppa med broccoli och basilika, och jag bara dog när jag fick känna lukten! Usch vad jag tyckte synd om honom då.
    Måste dock rekomendera boken han tog receptet i från, Klaras bästa mat för gravida" heter den. En kanonbok med väldigt enkla och goda recept, står också lite om vad som kan mildra illamående. Hoppas jag mår bättre snart så att jag kan börja laga mat från denna boken igen!
    Utöver detta så har jag väldigt ömma bröst och lite krånglig mage. Men jag älskar varje symptom! Hur jobbigt det än är att må dåligt, så vet jag att det är för en god sak och jag har ju längtat flera år efter att få känna så här!

• MissMarti

Lumix och Diggili. jo jag ska på VUL igen den 18...evighet tills dess men som min läkare sa att så länge du har symprom så e de ingen fara...men vaddå de kan väl ingen veta bara så känns de som...

• julbebis09

Hej Tjejer!
    Har ändrat min profil från afrodite 78 så jag ändrar på listan nu.

Idag såg jag lilla grynet på VUL, hjärtat slog och det var helt fantastiskt.. äntligen kan vi pusta ut lite

DECEMBERLISTAN för oss som Kämpat, Väntat & Längtat:

09: Poddan (2 år, 11 måndader)
    13: MissMarti (1 år, 4 månader)
    15: julbebeis09 (ca 4 år)
    15: Satin (3 år)
    15: Waiting 4U (ca 4år)
    17: Diggiloo (ca 7-8 år)
    22: lyckospeja (3 år, 3 månader)
    22: Bel (2år)
    23: Kotten7381 (2 år 6 månader)
    26: Lumix (ca 4 år)
    28: Pantalaima (2,5 år)
    29: Vinteräpple (3-4 år)

• Vinteräpple

Fint namnbyte, julbebis09!

Jag mår inte alls illa, men jag känner igen det där med mensvärk (eller växtvärk, antar jag) i 5-10 minuter ett par gånger om dan. Speciellt om jag ligger stilla, kanske känns mer då än om jag rör på mig?
    Brösten är jättepumpade, får snart leta fram min för stora bh ur garderoben (från när jag var 8 kg tyngre), den borde snart passa lagom

Hur tänker ni runt mat nu, äter ni en massa extra hälsokostpiller och extra "fin" mat? Jag tar folsyra, det känns liksom självklart. Och försöker äta ordentligt, inte överdrivet magert. Mycket fisk (sån som är tillåten) och grönsaker. Och jag tål mjölkprodukter dåligt så jag tänkte börja med kalktabletter nu för att hjälpa skelett-tillverkning.
    Har ni mer tips på bra kokböcker för gravida?
    Eller finns det några bra trådar här på FL som är speciellt för kost under graviditet?

Jag ligger ju sist på listan, har inte VUL föränn 19 maj - en evighet! Låter så härligt för er som fått se det lilla hjärtat och verkligen veta att det bor nån därinne.

• Vinteräpple

Ha ha, vilken latmask jag är. Det fanns ju massor av böcker och tips och trådar om mat när jag började googla
    Och när jag vågade gå in på gravid-trådarna, tror liksom fortfarande inte på att jag får vara där!

(när ska jag hinna jobba idag??????)

• Bel

Som sagt..eftersom jag mår så vansinnigt illa, så har jag inget annat val än att äta det som jag är sugen på. Inte godis, läsk och skräpmat (är inte mycket för sådan slags "mat") utan kanske havregrynsgröt, knäckebröd osv..
    Jag äter ½ tablett folsyra (receptbelagd) varje dag och 1 tablett Mitt Val Kvinna.
    I vanliga fall så är jag jättenoga med maten, lagar allt själv, bakar eget bröd och använder bara ekologiska varor och kött ifrån närliggande slakterier.
    Det kommer jag att fortsätta med i resten av graviditeten när matlusten har kommit tillbaka igen Annars så tror jag inte att man ska överdriva någonting, utan äta det man är sugen på, försöka äta lite fisk och varierad mat, och vill man ha en påse godis eller en pizza på lördagskvällen så ska man absolut unna sig det tycker jag!
    Det enda min klinik sa till mig var att jag skulle undvika hälsokostpreparat som tex Omega 3 eftersom hälsokostpreparat inte är så noggrant kollade. Hon tyckte att man skulle äta en bit fisk ett par gånger i vecka istället.

• Vinteräpple

Jobbigt att må så där illa, jag hoppas verkligen jag slipper det. Har en tendens att svimma av att kräkas för att jag tycker så illa om det. Är inte så sjåpig i vanliga fall men just kräkas är nog det värsta jag vet!
    Min man har hittat mig avsimmad på badrumsgolvet under vinterkräksjukan...

Är också noga med ekologiskt odlad mat. Och har ätit väldigt strikt nyttig mat i ett halvår nu på rekommendation av akupunktör.
    Har tränat väldigt mycket också i många år och läst på en del om kost för att maximera träningen. Så det ett ämne jag länge tyckt är intressant. Känner mig mer och mer som en maskin nu som behöver rätt bränsle för att fungera så bra som möjligt.

Valnötter är också rika på omega 3 och omega 6 - och väldigt goda!

• Bel

Har läst det där om valnötter. Hur många ska man äta egentligen? Är inte så vansinnigt förtjust i nötter, men jag kan lätt äta några stycken om jag är tvungen.
    Tycker att det är så svårt det här med fisk. Vad jag har förstått så är det bara fet fisk som inehåller omega 3. Men hur är det med tex spätta? Innehåller fisk med vitt kött inget omega 3 alls? Lax kan jag tokglömma att äta nu, jag dog en smula när jag kände lukten av det på lunchen Däremot så har jag försökt att äta makrill i tomatsås, det har jag hört är bra.

• Sessan4

Hej! var på vul idag och fick se ett litet pyre med fladdrande hjärta

ÅHHHH, är så lycklig!!!!

~* Snälla, stanna hos mig *~
  • Kotten7381

Hej på er!
    Vinteräpple: Jag har heller inte gjort VUL än och vet inte när jag får göra det. Ska på inskrivning den 25:e, får man göra ett VUL då???
    Skulle verkligen vilja det!!! =)

Annars har jag fått tokont i brösten idag, speciellt i det vänstra.
    Mår illa från och till, speciellt om jag inte ätit på länge och har molvärk, oftast på kvällen. Allt är toppen!!!!!!!! =)

Svar på tråden BF framåt jul 2009!