• lyckospeja

BF framåt jul 2009!

Här är min story...

Är 25 år. Min man är 29. I december 2005 började vi med våra försök att skaffa barn. Efter ca ett år sökte vi hjälp. I december 2008 började vi vårt första IVF, tog Synarela och Gonal-F. Äggplock i januari 2009. Fick vänta med återföring eftersom jag hade blivit överstimuerad, fick vätska i buken. Vi fick iaf väldigt många ägg, 24 tror jag, och fyra var så bra så de blev frysta.

1:a april var det återföring i normal cykel, ej stimuerad på något vis. Första ägget de tinade upp klarade sig galant.
    Några dager efter återföringen var det lite ljusrosa på pappret. Molande svag mensvärk har jag haft hit och dit hela tiden.
    Fredagen den 17:e april testade jag positivt! Svårt att tro att det är sant. (Tjuvtestade måndagen och onsdagen innan med apotekets tester, Apoliva, och även de visade positivt.)
    Känns så härligt att det tog sig på första IVF-försöket, och att vi har 3 befruktade ägg kvar i frysen.

Har räknat ut att bf blir några dagar innan jul. :)

Skulle vilja veta om fler här har bf kring jul! Och det vore kul om man fick höra era historier om resan till +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 18:01
    LITEN ÄNDRING!

Detta har nu blivit tillhåll för oss som fått kämpa lite mer för våra +!
    Alltså planerade små bebisar. :)

• Svar på tråden BF framåt jul 2009!
  • Bel

Har ni funderat på om ni ska göra Kubb/Nupp test? Vi har pratat om det här hemma, men jag är osäker.

• Missvampiria
    Bel skrev 2009-05-12 08:40:57 följande:
    Har ni funderat på om ni ska göra Kubb/Nupp test? Vi har pratat om det här hemma, men jag är osäker.
    Jag ska på info möte om det den 28:e så vi får väl se då vad vi beslutar...
    Längtar efter syskon till min son...
  • MissMarti

ursäkta men ja e verkligen nybörjare på detta o har ingen aning om vad är ett Nupp test?

• Missvampiria
    MissMarti skrev 2009-05-12 09:22:19 följande:
    ursäkta men ja e verkligen nybörjare på detta o har ingen aning om vad är ett Nupp test?
    Tror man får lämna ett blodprov och göra ett ultraljud i v 13 (?), därefter räknar dom ut en procentuell siffra på hur stor risk det är att barnet i magen har vissa sjukdomar.
    Har jag rätt?
  • Missvampiria
    Waiting 4U skrev 2009-05-11 12:24:27 följande:
    Någon mer som längtar efter att köpa hem saker till den lilla & vad är det första ni kommer att köpa?:)
    Ja just, jag har ju köpt på mig lite bebiskläder när det varit rea och så (typ 20 kr för en body). Har en liten påse ligger och väntar på att användas. Brukar matcha ihop kläderna ibland och drömma lite
  • Bel

Nupp = nackuppklarning, är ett test som beräknar risken för eventuella kromosomavvikelser. Genom UL så mäter man en vätskespalt i barnets nacke. Ju tjockare vätskespalt, desto större risk för Downs syndrom.

Men jag hoppar nog över det. Var på inskrivning hos barnmorskan (jösses vad jag har längtat efter detta!) idag, och då frågade jag om NUPP test. I min kommun så görs inte NUPP test automatiskt på mig eftersom de anser att jag är för ung (29) och för att risken då anses vara så pass liten. Efter ett långt samtal om detta, så har jag nog bestämt mig för att låta bli testet.

I allafall så var barnmorskan jättehärlig och vi gick igenom en massa! Jag fick mängder av info med mig hem och jag fick också lämna urinprov för att utesluta urinvägsinfektion.
    Hon informerade mig också om alla UL jag ska göra. Jösses, det var några stycken det Vi som har gjort IVF får lite specialbehandlig och därmed fler UL. Det hade jag ingen aning om, men det känns skönt att bli "kollad" lite extra!

• MissMarti

Oh tack för era svar...trodde va nått superviktigt som jag totalt inte hade en aning om =))) hmm men då får man se va de säger då...ska på inskrivning nästa om de e nått kvar efter VULet på måndag...skiiit va nervös jag är inför de....usch usch...

• Missvampiria
    Bel skrev 2009-05-12 13:15:45 följande:
    Nupp = nackuppklarning, är ett test som beräknar risken för eventuella kromosomavvikelser. Genom UL så mäter man en vätskespalt i barnets nacke. Ju tjockare vätskespalt, desto större risk för Downs syndrom.Men jag hoppar nog över det. Var på inskrivning hos barnmorskan (jösses vad jag har längtat efter detta!) idag, och då frågade jag om NUPP test. I min kommun så görs inte NUPP test automatiskt på mig eftersom de anser att jag är för ung (29) och för att risken då anses vara så pass liten. Efter ett långt samtal om detta, så har jag nog bestämt mig för att låta bli testet.I allafall så var barnmorskan jättehärlig och vi gick igenom en massa! Jag fick mängder av info med mig hem och jag fick också lämna urinprov för att utesluta urinvägsinfektion.Hon informerade mig också om alla UL jag ska göra. Jösses, det var några stycken det Vi som har gjort IVF får lite specialbehandlig och därmed fler UL. Det hade jag ingen aning om, men det känns skönt att bli "kollad" lite extra!
    Får ni många ultraljud? Vi får bara det som är nästa vecka + rutinultraljudet fast vi genomgått IVF...
  • Lumix

Jag är nog allt inne på barnvagnen Bugaboo . Provkörde lite i affären när vi var i Sverige och jag formligen älskar den men ååååååh så dyr den är. Sen har vi tittat på säng och så vill jag gärna ha en BabyBjörn.....ha ha kan nog hålla på i evighet med allt jag vill köpa. Det ska bli så roligt!!

Väldigt vad det skiljer hur ofta ni får göra UL. Tycker ju att det borde vara lika vad gäller sånt, att det fanns riktlinjer.... Jag har 3 ultraljud godkända från vårt försäkringsbolag men eftersom jag är äldre (38) och det är IVF så blir det fler fast jag vet inte hur många. Ska på inskrivningssamtal hos OB Gyn den 26 maj då kanske jg får lite mer svar. Hur många UL skulle du göra Bel?

Är det nån mer än jag som ena dagen känner mig väldigt lugn och harmonisk för att nästa dag vara orolig över att nått ska gå fel? Försöker att tänka på annat dom dagarna mn det är inte lätt

• Missvampiria
    Lumix skrev 2009-05-12 16:00:55 följande:
    Jag är nog allt inne på barnvagnen Bugaboo . Provkörde lite i affären när vi var i Sverige och jag formligen älskar den men ååååååh så dyr den är. Sen har vi tittat på säng och så vill jag gärna ha en BabyBjörn.....ha ha kan nog hålla på i evighet med allt jag vill köpa. Det ska bli så roligt!! Väldigt vad det skiljer hur ofta ni får göra UL. Tycker ju att det borde vara lika vad gäller sånt, att det fanns riktlinjer.... Jag har 3 ultraljud godkända från vårt försäkringsbolag men eftersom jag är äldre (38) och det är IVF så blir det fler fast jag vet inte hur många. Ska på inskrivningssamtal hos OB Gyn den 26 maj då kanske jg får lite mer svar. Hur många UL skulle du göra Bel?Är det nån mer än jag som ena dagen känner mig väldigt lugn och harmonisk för att nästa dag vara orolig över att nått ska gå fel? Försöker att tänka på annat dom dagarna mn det är inte lätt
    Jag känner precis som dig.
    Ena dagen tänker jag:
    -jag är gravid och oövervinnerlig, vad kan gå fel?-
    Andra dagen tänker jag:
    -det är ju jättestor risk för missfall, det här kommer gå åt skogen!-
    Det är förbannat påfrestande för psyket... Hoppas att ultaljudet nästa vecka kan få mig lite lugnare. Dom säger ju att om man ser ett hjärta som slår då så går det bra i 95% av fallen
Svar på tråden BF framåt jul 2009!