• lyckospeja

BF framåt jul 2009!

Här är min story...

Är 25 år. Min man är 29. I december 2005 började vi med våra försök att skaffa barn. Efter ca ett år sökte vi hjälp. I december 2008 började vi vårt första IVF, tog Synarela och Gonal-F. Äggplock i januari 2009. Fick vänta med återföring eftersom jag hade blivit överstimuerad, fick vätska i buken. Vi fick iaf väldigt många ägg, 24 tror jag, och fyra var så bra så de blev frysta.

1:a april var det återföring i normal cykel, ej stimuerad på något vis. Första ägget de tinade upp klarade sig galant.
    Några dager efter återföringen var det lite ljusrosa på pappret. Molande svag mensvärk har jag haft hit och dit hela tiden.
    Fredagen den 17:e april testade jag positivt! Svårt att tro att det är sant. (Tjuvtestade måndagen och onsdagen innan med apotekets tester, Apoliva, och även de visade positivt.)
    Känns så härligt att det tog sig på första IVF-försöket, och att vi har 3 befruktade ägg kvar i frysen.

Har räknat ut att bf blir några dagar innan jul. :)

Skulle vilja veta om fler här har bf kring jul! Och det vore kul om man fick höra era historier om resan till +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 18:01
    LITEN ÄNDRING!

Detta har nu blivit tillhåll för oss som fått kämpa lite mer för våra +!
    Alltså planerade små bebisar. :)

• Svar på tråden BF framåt jul 2009!
  • Missvampiria

Vissa dagar får jag till och  med för mig att jag inte är gravid... Att symptomen bara finns här för att lura mig...

Längtar efter syskon till min son...
  • Bel
    Missvampiria skrev 2009-05-12 14:20:26 följande:
    Får ni många ultraljud? Vi får bara det som är nästa vecka + rutinultraljudet fast vi genomgått IVF...
    Första ul var ju nu i vecka 8, sen så ska vi på rutinul. som är runt v. 17-18. Sedan får vi ytterligare två, ett i v.30 och ett i v. 36 tror jag det var. Vet inte varför det skiljer så mycket. Men det måste ju vara från landsting till landsting vilka regler som gäller. Jag tycker att det borde vara lika för alla. Antalet IVF försök är ju också olika.
  • Bel

Missvampiria jag var också så galet nervös inför första ul:et! Det var värre än hela IVF.et i sig. Jag skakade när jag hoppade upp i den där förbenade gynstolen! I de allra flesta fallen så går det ju faktiskt bra och man går hela graviditeten ut. Man får nog försöka tänka så, även fast det är idiotsvårt, jag vet..

Lycka till alla ni som ska göra UL nu i krokarna!

• Missvampiria

Bel: Ja det är konstigt att det kan skilja sig så  mellan landstingen. Här i Örebro har vi 2 ul om man gjort ivf och bara 1 om man blivit gravid naturligt... Har 3 ivf försök.

Är mycket mer nervös denna grav än jag var när jag väntade sonen. Tror inte jag var lika insatt då i vad som kunde gå fel...

Längtar efter syskon till min son...
  • vi och lilla hjärtat

Hej! Detta är en tråd som jag verkligen vill vara med i! Hoppas att jag kan hoppa in så här sent... Har följt den ett tag, men vågade inte delta förrän jag har varit på VUL igår. (man tror ju lixom inte att det kan vara sant att man äntligen är gravid!)

Jag är, liksom trådstartaren, 25 år och min man 29. Vi har försökt bli gravida sen dec -06. Först hade jag inte mens eller ägglossning alls efter ha slutat med p-pillrena (tänker aldrig i mitt liv äta p-piller igen!) Men sedan fick vi med pergotime igång ägglossningen. Hade ett utomkvedshavandeskap i juli -08 och ena äggledaren fungerar inte efter den operationen. Efter det upptäcktes det att jag hade svårt att få ägg på "rätt" sida där äggledaren fungerade. Har käkat pergo ett bra tag och började i mars med gonal f sprutor. Var sedan på en kontroll efter sprutorna för att se hur många ägg på varje sida och då upptäckes en tom säck i livmodern, eller tja, fylld med vätska, men det var bara svart. Jag kunde givetvis inte låta bli att hoppas... men trodde ändå inte att jag var gravid. Jag gav blodprov som visade på graviditetshormoner och fick lämna ett till efter några dagar och då hade det höjts.

Vid detta laget var jag säker på att det var ett till utomkvedshavadeskap och grät för jag ville inte vara med om en operation igen.
    Jag skulle resa bort en vecka och läkaren gjorde därför VUL 29/4 för att se hur det stod till. Min man kunde inte följa med då (har några mil att köra) och när han gjorde VUL fick jag, till min största glädje hittills typ, se ett mini litet hjärta slå!

Ibland är ju bara livet för underbart! Men tillät jag mig att vara glad då? Jo, jag ringde min man och var glad och jag ringde en kompis som följt med på hela resan och hon grät nästan för hon var så glad för vår skull, men sen började oron... Som många i denna tråd har skrivit om också så oroar man sig massor. Sen tänker jag att lilla hjärtat inte kan må bra av att jag oroar mig och försöker sluta, men då oroar jag mig bara mer...

Jag har haft lite blödningar också under de dagar som jag annars skulle ha mens så innan jag var på ett UVL igår 12/5 trodde jag att ett missfall pågick. Men vi fick se lilla hjärtat igen. Min man var med och det var så härligt. Lilla hjärtat har växt till 18,5 mm och allt såg bra ut!

Happ, BF är enligt Familjeliv 18:e dec, läkaren sa 22:a dec +-3 dagar så jag kör på 18:e än så länge. Lägger in mig på listan efter postandet av detta (säkerligen för långa... - finns det inget max antal tecken?... ;)) inlägg.

Diggilo: Tack för tipset med vindruvorna, har funkat ganske bra mot illamående för mig.

Vinteräpple: När du skrev om att din man målade en dörr och du höll dig långt borta blev jag så nervös. Jag arbetar i en färgbutik. Mest med tapeter men jag bryter också en hel del färg. När jag målar hemma använder jag alltid vattenbaserade färger och de ska inte vara någon fara, men i butiken vistas jag ju bland mycket färg med lacknafta i... hua, ska ta upp detta med barnmorskan när jag besöker henne första gången.

• vi och lilla hjärtat

Äntligen vågar jag lägga till mig på er lista. Hoppas att det är ett tecken på att jag kan sluta oroa mig hela tiden...

DECEMBERLISTAN för oss som Kämpat, Väntat & Längtat:

09: Poddan (2 år, 11 måndader)
    13: MissMarti (1 år, 4 månader)
    15: julbebeis09 (ca 4 år)
    15: Satin (3 år)
    15: Waiting 4U (ca 4år)
    17: Diggiloo (ca 7-8 år)
    18: vi och lilla hjärtat (2 ½ år)
    22: lyckospeja (3 år, 3 månader)
    22: Bel (2år)
    23: Kotten7381 (2 år 6 månader)
    26: Lumix (ca 4 år)
    26: Missvampiria (ca 4 år)
    28: Pantalaima (2,5 år)
    29: Vinteräpple (3-4 år)

• Poddan

Grattis till det lyckade VUL:et och välkommen till tråden Vi och lilla Hjärtat!!

• mare

Hej... jag törs inte riktigt komma med här än! Mitt första etappmål var att passera vecka 7 - då vi hade missfall då sista jag var gravid. Nu har den veckan passerats och nästa etappmål är den 19 maj när vi ska göra ultraljud. Så innan dess törs jag inte riktigt prata om det med risk för att förtrollningen ska brytas...

Men jag tänkte höra med er, har ni ringt till mvc? Visst brukar det vara inskrivning i vecka 10. Vi vill helst vänta tills efter tisdag nästa vecka med att ringa, men jag inser att det kanske är sent att ringa i mitten på vecka 9... En annan sak, ni som gjort IVF har ni berättat det på mvc? För man ska väl ange första dag i senatse mens och det stämmer ju inte riktigt nu.

Med hopp om att komma tillbaka lite mer aktiv i tråden!
    /mare

• Bel
    mare skrev 2009-05-13 11:52:37 följande:
    Hej... jag törs inte riktigt komma med här än! Mitt första etappmål var att passera vecka 7 - då vi hade missfall då sista jag var gravid. Nu har den veckan passerats och nästa etappmål är den 19 maj när vi ska göra ultraljud. Så innan dess törs jag inte riktigt prata om det med risk för att förtrollningen ska brytas...Men jag tänkte höra med er, har ni ringt till mvc? Visst brukar det vara inskrivning i vecka 10. Vi vill helst vänta tills efter tisdag nästa vecka med att ringa, men jag inser att det kanske är sent att ringa i mitten på vecka 9... En annan sak, ni som gjort IVF har ni berättat det på mvc? För man ska väl ange första dag i senatse mens och det stämmer ju inte riktigt nu.Med hopp om att komma tillbaka lite mer aktiv i tråden!/mare
    Välkommen!
    Jag ringde till Mvc någon vecka efter jag hade meddelat min klinik det positiva resultatet. Var nog i vecka 6-8, och jag var på Mvc igår samma dag som jag gick in i vecka 9. Jag berättade från allra första början att det var en IVF graviditet. Som jag förklarade för missvampiria, så får jag en annan slags behandling på Mvc bara för att jag har genomgått IVF. Så det är lika bra att du berättar för din barnmorska.
Svar på tråden BF framåt jul 2009!