• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (10)

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-28 07:36:00 följande:

Anonym (10) skrev 2009-04-28 06:55:28 följande:
    Vad ville du med sista inlägget? Förutom att citera mig menar jag så klart.
  • Anonym (har fått)
    Anonym skrev 2009-04-28 07:15:02 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 08:42:30 följande:
    Snälla du, en 3-åring kommer INTE ihåg då skulle man komma ihår varje slag man fick av alla andra barn när man var liten!
    snäll kan du vara själv, jag fick en örfil av min pappa när jag var just tre (enda ggn han slagit mig) och det minns jag tydligt.
  • Anonym

Ha inte dåligt samvete, det kan hända t.o.m den bästa! Jag tror du är en toppenmamma för det!

Jag kommer från en familj där aga var acceptabelt, min mamma tvättade min mun med tvål om jag pratade för fult eller ryckte mig i nackhåren när jag var för provocerande. Ibland lade hon mig på golvet, satte sig på min mage, höll om mina armar och lät mig sparka och skrika tills luften gick ur mig, när jag blev lugn så tog hon mig i sina armar och förklarade.
    Min pappa slog mig med ett bälte när hans nerver var måttat.

Jag förespråkar inte aga, pappas sätt tyckte jag var hemsk men min mammas kan jag godkänna i viss grad för att jag vet att de få gångerna hon gjorde så så var det mitt eget fel och hon förklarade varenda gång varför.
    Jag tror att en liten dask på armen, nyp för att väcka barnet från sin envisa stig kan vara i gott syfte, verkligen inte hårt utan som en uppväckning!
    Kommunikation är det bästa men mitt i ett utbrott går det ju inte så ibland måste man ta det efteråt!
    En klassiker är att ta barnet under armen och gå eller fortsätta och strunta i vad barnet säger, öronproppar eller en time out, bara man visar var skåpet ska stå.
    Bara ditt barn förstår vad din mening var så att hon slipper fundera varför och vad var fel så tror jag verkligen inte hon har tagit skada av det du gjorde.
    Om det händer igen, prata med henne så ska du se att det löser sig!

• Doriath

Du får väl låta bli att göra om det någon fler gång.

• Xx KalmarMamman87 xX

du är inte en dålig mamma för det! alla föräldrar tappar tålamodet någon gång. det är mänskligt. och det var ju inte direkt som att du misshandlade henne med en rak höger.

MEN ta lärdom av den känslan du har nu och gör inte om det. innan du blir så pass stressad nästa gång försök att ta det lugnt och stressa ner så gott det går. barn märker ofta när föräldrarna blir stressade och det gör att dom blir ännu mer vilda.

be även din dotter om ursäkt. förklara att du var stressad och att du är ledsen att du gjorde som du gjorde. när barn slår andra barn får dom be om ursäkt men det är minst lika viktigt att vi vuxna också ber om ursäkt när vi har gjort fel.

• pluppfamiljen

Jag tycker inte du ska vara ledsen det händer den bästa du vet att det var fel och du kommer nog aldrig att göra om det säg bara att du var tvungen att slita tag i henne för att hon höll på att ramla alla kan göra fel och det gör dig ej till en dålig mamma.

5 barns mamma
  • näradig

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-27 15:47:31 följande:

jag har aldrig sagt att hon ska straffas! Visa gärna det inlägget. Jag sa bara att de kommer göra en anmälan. Jag tycker inte att anmälan ska leda någonstans.
    nej, och jag har inte påstått att du har skrivit det??

hur vet du att de kommer göra en anmälan? varför skulle de?
  • Anonym

Anonym (har fått) skrev 2009-04-28 07:46:13 följande:

snäll kan du vara själv, jag fick en örfil av min pappa när jag var just tre (enda ggn han slagit mig) och det minns jag tydligt.
    jag blev slagen många gånger av min pappa och det förlåter jag honom för aldrig men jag mår inte dåligt nu av det i vuxen ålder och har aldrig slagit eller hade tanke på att slå mitt eget barn, visst kommer jag ihåg men inte när jag var 3 år utan när jag var 7 och uppåt. Jag säger inte att det är OK att slå barn, aldrig, men i detta fall som TS har skrivit tror jag inte att hennes dotter ska komma ihåg.
  • Anonym (Mijo)

Ingen har sagt att de kommer ta ifrån Ts sitt barn. Bara att det kommer bli en anmälan om personalen gör rätt för de var inte med när de hände.

• Bei Bei
    Åse Freij skrev 2009-04-27 21:03:31 följande:
    Vi var på vår arbetsplats tvungna av vår chef att anmäla allt vi hörde.. Nu jobbade vi i försig med år kurs. 1-6. Har jobbat på förskola innan osså., Vi var MYCKET hårdare på skolan. Tyvärr så talade alla barn sanning.. Jag bölade som ett svin,. å tänker mkt på denna stackars pojk. (s0eciellt en av dem) Föräldarna var högt uppsatta. Mamman själv inom kommunen.. std Pappan kommer jag ej i håg exakt. men soc kom till oss fört på skolan, sen hem till föräldrarna. Ingen av föräldararna fick nåt för det. Slapp undan allt.. Å där sitter 3 syskon å e jätte ledsna (iett annat rum), Dagen efter kommer ett papper, från pojken. Att det var hans sista dag, /fast dom var tvungna att betala fritids i x antal månader ändå. Han var sååå ledsen.. å jag ville bara kidnappa han... Jag tror verkligen inte det händer nåt .  Men anser att vi som e vuxcna sk väl ändå kunna stå för vad vi har gjort. Snacka med din tös, se med personal imorron, så ska du få se att det löser sig..
    Du vet kanske om att du har tystnadsplikt?
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!