• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (Mijo)

Anonym (ElMano) skrev 2009-04-27 21:02:37 följande:

Anonym (Ge er!) skrev 2009-04-27 19:42:57 följande: Blir spyfärdig över alla styjkekraamaaaaar osv som alla plötsligt ska skicka till dem som är som pass ångerfull och faktiskt skriver här på FL att de minsann ångrar sig osv! Är väl bra att att TS är ångefull, men detta ska inte ske, inte ens en första gång! "En gång är ingen gång..." Vad är det för resonemang!?!? Handlar väl för f*n inte om hysteri! Handlar inte om "praktmorsor"! ( eller farsor för den delen ) Utan det handlar om vanligt folkvett! Man SLÅR inte en 3-åring!! DU är vuxen! DU ska kunna hantera din ilska, frustration! Varför ska det alltid vara så att när en ångerfull mamma skriver in så är det minsann ingen fara, då ska man inte trycka ned...utan lyfta upp!? Den man som slår till sin kvinna!? Skickar ni honom en styjjjkekram!? Lyfter ni honom!? Är de som påtalar felet att slå ngn annan "hönskvinnor"!? Är det ok att slå ngn annan bara för att man känner sig "pressad"!? Alla ni som verkligen förstår, menar ni att ni verkligen FÖRSTÅR ts!? Vad är det ni förstår...att en 3-åring kan vara otroligt jobbig, ellert förstår ni att TS går så långt att hon slår? Slår ni själva era barn!? Är det ok för en vuxen i er närhet att slå till er? Nä, tror inte det, för då är det misshandel...kränkning osv! Men inte när det handlar om en 3-åring, som inte har en chans att hävda sig! Slutligen...sen att det finns vissa människor här inne som faktiskt menar att TS ska ljuga om händelsen!?!? Först slå sitt barn...sen säga att barnet ljugit om det inför sina dagisfröknar!!! Fy f*n!
    TACK! Det bästa någon sagt i det här forumet
  • Anonym (10)

Anonym (Ge er!) skrev 2009-04-27 19:42:57 följande:

Men ärligt!!! Hur hysteriska är ni i här inne egentligen!? Inte anmäler personalen för att barnet säger så en gång? Dessutom märks det ju på ett barn på andra sätt om det far illa i hemmet..... Man får höra grymt mycket från barnamunnar i den åldern, ska man verkligen tro på allt? Sen om ett barn kommer upprepade gånger och berättar, och beroende på hur de berättar osv, så ska man NATURLIGTVIS anmäla. Jag har gett min son en örfil en gång, en reflexmässig handling. Jag mådde jättedåligt efteråt och jag vet inte vem av oss två som blev mest chockad. Men när han sparkade mig rakt i ansiktet tog min instinkt över. Det har aldrig hänt innan, och kommer aldrig att hända igen. Inte är jag en dålig mamma, inte behöver jag proffessionell hjälp för det! Snälla nån... När jag lämnade min treåring på förskolan för fyra år sedan och jag höll på att klä av honom i hallen säger han helt plötsligt "mamma, jag tycker inte om när du slår mig". Jag har aldrig slagit honom och blev jättechockad och skamsen över att han sa så. Ingen utom jag hörde honom, men ändå. Det kan ha varit något han sett på tv, eller drömt eller hört om.... eller vad som helst. Men det var verkligen taget ur luften. Skulle personalen ha anmält det då om de hört det? Och med tanke på många av svaren här inne så huserar det ett gäng praktmorsor som aldrig höjer rösten eller säger något opedagogiskt till sina barn, och det tror jag inte ett smack om. Ett annat alternativ är att de är barnlösa eller inte har haft ett barn i trotsåldern. Man har svårt att föreställa sig att den söta lilla ettåringen som bara ler en dag kommer att förvandlas till ett monster ibland. TS: Du är inte en dålig mamma för att du slagit till ditt barn en gång. Jag försvarar inte händelsen på något sätt, men det kan hända den bästa. En gång, ingen gång. Två gånger, en vana. Och att vara gravid på detta är inte lätt. Krama din dotter en extra gång och prata om att det aldrig är okej för mammor eller pappor eller någon annan att slå barn, men förstora inte upp dagens händelse för mycket. Din dotter kanske då lägger in mer i handlingen än vad det egentligen var. Många kramar till dig!
    Hur vet du att ditt "reflexmässiga" slag på ditt barn inte kommer att upprepas? Det var ju reflexernas fel, de har du väl kvar?

Att du fick höra av det andra(?) barnet att barnet inte tycker om när du slår kan bero på att du varit FÖR hårdhänt och barnet uppfattat det som slag eller att det gjort ont.

För info så finns det många praktmorsor, som du benämner oss, som inte slår, smäller, klappar till, skriker, dumförklarar eller skrämmer sina barn! Vad vinner man med att göra dem illa eller skrämma dem? Förklara det för mig! Själv har mina barn även klarat sig förbi de trotsiga, jobbiga tonåren utan att jag eller deras far klappat till dem osv.

Personalen är skyldig att anmäla om barn säger att de blir slagna eller illa behandlade. Sen är det socialtjänstens jobb att utreda om det var något att gå vidare med eller om de ska lägga ner ärendet. Har du något problem med det?

Jag har inte kallat ts för "dålig mamma", däremot har jag uppmuntrat ts att själv söka hjälp för att lära sig hantera sina frustrationer och sluta vara rädd för barnet!
  • Anonym (Ge er!)

Jag har inte på något sätt sagt att det TS gjorde var okej.... och att jag varit hårhänt mot mitt barn har du ingen aning om heller, du bara gör antaganden. Vad jag försöker säga är att barn har en förmåga att säga väldigt många konstiga saker... en väninnas dotter sa till henne att hon fick presenter av pappa när hon låg jämte honom i sängen!!?! Vad hon menade var att pappa legat i sängen och hållt henne sällskap medan hon väntade på att resten av familjen skulle komma in och gratta henne på hennes födeledag. Det kan bli så fel ibland.

Och jag tror inte på den som säger att de aldrig höjt rösten till sina barn eller aldrig gjort något annat förbjudet. Jag kanske inte alltid har varit den mest pedagogiska föräldern i alla lägen av olika anledningar. Men jag har trygga och glada barn och som är väldigt säkra i sig själva, och de vet att de har en mamma som älskar dem och de älskar mig också. Så döm inte andra för att vi inte är bäst och perfekta, för det betvivlar jag att ni inte är heller, även om ni kanske aldrig höjer rösten för mycket eller tar i era barn för hårt. Och att man någon gång gått över gränsen betyder inte att man behöver hjälp, man kanske själv ska kliva ner från de höga hästarna. Vi skickar inte kramar till höger och vänster för att klappa varandra på axeln när vi gjort något fel, vi ser att vi är mänskliga helt enkelt och gör ibland misstag, hur förbjudet det än är.

• Anonym (ElMano)

Anonym (Ge er!) skrev 2009-04-27 22:21:17 följande:

Jag har inte på något sätt sagt att det TS gjorde var okej.... och att jag varit hårhänt mot mitt barn har du ingen aning om heller, du bara gör antaganden. Vad jag försöker säga är att barn har en förmåga att säga väldigt många konstiga saker... en väninnas dotter sa till henne att hon fick presenter av pappa när hon låg jämte honom i sängen!!?! Vad hon menade var att pappa legat i sängen och hållt henne sällskap medan hon väntade på att resten av familjen skulle komma in och gratta henne på hennes födeledag. Det kan bli så fel ibland. Och jag tror inte på den som säger att de aldrig höjt rösten till sina barn eller aldrig gjort något annat förbjudet. Jag kanske inte alltid har varit den mest pedagogiska föräldern i alla lägen av olika anledningar. Men jag har trygga och glada barn och som är väldigt säkra i sig själva, och de vet att de har en mamma som älskar dem och de älskar mig också. Så döm inte andra för att vi inte är bäst och perfekta, för det betvivlar jag att ni inte är heller, även om ni kanske aldrig höjer rösten för mycket eller tar i era barn för hårt. Och att man någon gång gått över gränsen betyder inte att man behöver hjälp, man kanske själv ska kliva ner från de höga hästarna. Vi skickar inte kramar till höger och vänster för att klappa varandra på axeln när vi gjort något fel, vi ser att vi är mänskliga helt enkelt och gör ibland misstag, hur förbjudet det än är.
    "Vad jag försöker säga är att barn har en förmåga att säga väldigt många konstiga saker"
    Vad har det med saken eg att göra!? Menar du att TS barn fabulerat händelsen? Menar du att det TS barn sagt ska ses med blidare ögon just pga detta!?

Du använder ordet förbjudet i sammanhanget att höja rösten...ser du inte en skillnad i att höja rösten vs att slå!?
    För mig är det då sjukt mer förbjudet att slå sitt barn, jämfört med att höja rösten åt barnet!

Anser du att mannen som slagit till kvinnan ska få en klapp på axeln, bara för att vi ska visa honom att alla är mänskliga, alla kan fela?
  • missnorpan
    enny signatur skrev 2009-04-27 17:56:24 följande:
    jag tycker inte det går att jämföra med att slå sitt barn. du hindrade henen itne fårna tt få sin vilja igneom och lät henne ändra sig
    Det var aldrig min mening att jämföra heller. Tanken var att dela med mej av mitt sätt att lösa problemet när jag var på bristningsgränsen och kokade inombords.
    Det gäller att "välja sina fajter"
  • missnorpan

Jag kan inte låta bli att förundras över att vuxna människor som skriver här inte vågar stå för sina åsikter. Varför skriva anonymt?
    Då är det väl bättre att låta bli att kommentera om man inte kan/vågar/vill stå för det man skriver?

• Anonym (Mijo)
    missnorpan skrev 2009-04-27 23:23:16 följande:
    Jag kan inte låta bli att förundras över att vuxna människor som skriver här inte vågar stå för sina åsikter. Varför skriva anonymt? Då är det väl bättre att låta bli att kommentera om man inte kan/vågar/vill stå för det man skriver?
    TS är ju anonym. Jag är anonym trots att jag står för vad jag tycker för att en del människor vägrar att låta mig ha dem.
  • Anonym (10)
    missnorpan skrev 2009-04-27 23:23:16 följande:
    Jag kan inte låta bli att förundras över att vuxna människor som skriver här inte vågar stå för sina åsikter. Varför skriva anonymt? Då är det väl bättre att låta bli att kommentera om man inte kan/vågar/vill stå för det man skriver?
    Du är väl inte officiell du heller eller tycker du att du är det för att du använder ditt nick?
  • missnorpan

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-27 23:27:22 följande:

TS är ju anonym. Jag är anonym trots att jag står för vad jag tycker för att en del människor vägrar att låta mig ha dem.
    Jag respekterar ditt svar. Men själv skulle jag aldrig låta andra få bestämma åt mej om jag ska svara anonymt eller inte. Vad andra tycker och tänker om mina åsikter är deras problem, inte mitt. Så länge ingen mår dåligt då självklart, då blir det även mitt problem.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!