• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Lilaa
    Anonym skrev 2009-04-27 07:49:51 följande:
    Vet inte hur jag ska möta de imorgon när jag lämnar henne igen. Hur jag ska se de i ögonen. Reaktionen
    Vem hämtar henne idag då? Jag tycker du ska vara som vandlig och ta det lungt. Alla gör misstag och det var inte så farligt tycker jag. Hur hårt slog du?
  • Anonym

Jo jag har dåligt samvete för båda delar, självklart. Men det kanske blir lättare att förklara för 3 åringen än för personalen som kommer att dömma en.

• Anonym

Pappa hämtar henne idag, jag brukar ju lämna henne

• HejhejMonica
    Anonym skrev 2009-04-27 07:53:37 följande:
    Jo jag har dåligt samvete för båda delar, självklart. Men det kanske blir lättare att förklara för 3 åringen än för personalen som kommer att dömma en.
    tror inte de dömer
  • Anonym

Ska jag bara låtsas som ingenting eller ska jag nämna det för dem. Snälla hjälp mig komma fram till nåt vettigt jag ska göra.

• Anonym

I fall de anmäler för man veta det då, säger de att de har gjort det?

• Anonym
    Anonym (***) skrev 2009-04-27 07:43:57 följande:
    Om ett barn berättar på förskolan att det blir slaget hemma så är skolan skyldig att anmäla. Jag förutsätter att även personalen på TS förskola är utbildade och medvetna om detta.
    tillit71 skrev 2009-04-27 07:35:35 följande:
    Om personalen gör sitt jobb riktigt lär dom säkert lyssna på flickan och gör en anmälan till socialen. Det är deras skyldighet. Det är bara att säga sanningen. Lycka Till.
    Nja, alltså så funkar det väl inte riktigt heller. Är det första gången ett barn säger att "mamma slår mig" så tycker nog socialen man är rätt löjlig om det första man gör är att ringa dom! Barn kan säga att en förälder slår en utan att det egentligen har hänt så man  hade väl ställt lite frågor till flickan för att få reda på hur det här ev slaget gick till och om det har hänt tidigare. Sen hade man pratat med föräldern om vad flickan sagt och försökt ta reda på om det kan vara så att mamman behöver lite stöd/avlastning som förälder.
  • HejhejMonica
    Anonym skrev 2009-04-27 07:56:05 följande:
    Ska jag bara låtsas som ingenting eller ska jag nämna det för dem. Snälla hjälp mig komma fram till nåt vettigt jag ska göra.
    berätta tycker jag
  • Lilaa

Nej jag tror inte de dömmer heller, de har nog varit med om värre. Om detta är en engångsgrej så kommer ingen utredning att ske men de kanske måste dokumentera detta iallafall och ev ha ett möte med dig. Men var som vandlig och säg som det är så kommer det bli bra. Oroa dig inte.

• HejhejMonica

14 kap. Anmälan om missförhållanden
    1 § Var och en som får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd bör anmäla detta till nämnden.

Myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom samt andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten och kriminalvården är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd. Detta gäller även dem som är anställda hos sådana myndigheter. Sådan anmälningsskyldighet gäller också dem som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som berör barn och unga eller annan yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område. För familjerådgivning gäller i stället vad som sägs i tredje stycket.

De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.

Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i andra stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av skydd.

Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!