• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (Mijo)
    Anonym skrev 2009-04-27 11:50:15 följande:
    ja inom " " (se TS!)
    Ja men varför ska vi andra hitta på andra ord när alla vet vad vi pratar om när vi säger så? Det spelar väl ingen roll
  • Anonym

Min 3 åring är väldigt bestämd, har nästan fått vad hon än velat. Får sin vilja igenom eftersom jag blir rädd för hennes utbrott att jag till slut inte orkar och ger upp. Försöker att sätta grenser men det blir väldigt jobbigt, slutar med att hon skriker och gråter och stänger sig på sitt rum. Jag ger efter och tar henne i famn och tröstar (vilket inte är bra när man ändå har satt stopp). Imorse var det en sån dag att jag tappade kontrollen helt, för det var inte första gången. Jag har verkligen försökt med hela mitt hjärta få det bra på ett lungt sätt.

• Anonym (Mijo)

Att fråga om någon annan har barn för att vara med i denna diskussionen är löjligt. Så bara för man har barn borde man förstå att det är rätt att slå dem när man inte orkar? Ge er

• Anonym
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 11:51:11 följande:
    Flera stycken och jag har aldrig slagit hotat eller kränkt mina barn! Det är inte uppfostran utan misshandel att göra så.
    men snälla, ingen har väl sagt att TS gjort rätt?! men människor är människor och alla har nog någon gång gjort något de ångrar? en människa handlar ite alltid korrekt, och det är ju ts medveten om! tycker du går lite hårt åt mot henne måste jag säga.. hon skriver ju att hon förstår att hon gjort fel, vad vill du uppnå?
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 11:50:15 följande:
    ja inom " " (se TS!)
    Men i texten under rubriken i te står bl.a följande: "...till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara....."

Vad tycker du om det?
  • Anonym
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 11:53:58 följande:
    Men i texten under rubriken i te står bl.a följande: "...till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara....."Vad tycker du om det?
    vad jag tycker om det? att jag tror att det är enhelt vanlig mamma som överreagerade och gjorde något som blev så fel....

någon berättade tidigare om att hon skulle slå undan en insekt på armen på sitt barn. ska det göras en utredning kring det också? slag som slag...?
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 11:53:37 följande:
    men snälla, ingen har väl sagt att TS gjort rätt?! men människor är människor och alla har nog någon gång gjort något de ångrar? en människa handlar ite alltid korrekt, och det är ju ts medveten om! tycker du går lite hårt åt mot henne måste jag säga.. hon skriver ju att hon förstår att hon gjort fel, vad vill du uppnå?
    Jag behöver inte vilja uppnå något med att skriva i en tråd på Fl, eller?
    Jag har skrivit ett flertal gånger att ts måste söka hjälp. Ts kan räkna med en anmälan både till soc och till polisen. Ska hon ljuga även där, som hon nu planerar att göra i telefon till förskolan?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-27 11:52:43 följande:
    Min 3 åring är väldigt bestämd, har nästan fått vad hon än velat. Får sin vilja igenom eftersom jag blir rädd för hennes utbrott att jag till slut inte orkar och ger upp. Försöker att sätta grenser men det blir väldigt jobbigt, slutar med att hon skriker och gråter och stänger sig på sitt rum. Jag ger efter och tar henne i famn och tröstar (vilket inte är bra när man ändå har satt stopp). Imorse var det en sån dag att jag tappade kontrollen helt, för det var inte första gången. Jag har verkligen försökt med hela mitt hjärta få det bra på ett lungt sätt.
    Men då frågar jag dig igen, vad är din strategi för att inte "slå" nästa gång hon får dig att bli förbannad? För det kommer att hända igen. Och även om jag egentligen inte tycker att det du beskriver är misshandel (som vissa vill få det att låta som) så är det dumt att slå även om slaget inte var hårt och det här inlägget du skriver ger mig en känsla av att du kanske ändå behöver lite stöd i din föräldraroll vad gäller att hantera ett barn i trotsåldern? Det finns ju kurser som man kan gå och få tips på hur man kan hantera ett barn som trotsar.
  • Anonym

(Mijo)
    Om man har eller inte har barn spelar stor roll. Jag har själv aldrig trott att jag kommer att slå mitt barn men helt plötsligt hände det , tyvärr. Man blir testad, sätts på prov av barnet. De vill tänja på gränserna och se hur långt de kan gå och hur mycket man tillåter.

• Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 11:46:43 följande:
    Tänkte bara nämna att hon ofta kommer hem från dagiset och säger att någon av barnen har slagit henne. Hur ska "jag" reagera på det? Ska jag ta det på allvar eller ska jag ta det som att det blir en del av barnens lek.
    Ja, du ska ta det på allvar! Det är ditt jobb att fostra och beskydda henne. Prata med personalen, be dem ha extra koll på henne några dagar, berätta vad hon säger hemma om vad som händer på dagis. Kliv fram och ta ansvar!
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!