• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym

inte bra, men du är bara människa. krama din dotter extra hårt imorse och tala om att det du gjorde var fel och något som man absoilut inte får göra. kram

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-27 08:00:57 följande:
    inte bra, men du är bara människa. krama din dotter extra hårt imorse och tala om att det du gjorde var fel och något som man absoilut inte får göra. kram
    krama din dotter extra hårt sedan och tala om att det du gjorde imorse var fel* skulle det stå
  • HejhejMonica

oM DE skulle anmäla, som jag har svårt att tro, så skulle inte soc göra så mkt efter en gång

• Anonym

Frågan är ju också vad du ska ha för strategi nästa gång hon är på samma humör? För det är ju lätt att sitta här just nu och känna ånger och säga att man aldrig kommer att tappa kontrollen på samma sätt igen men när man är inne i en liknande situation igen och känner irritationen och frustrationen växa då kanske det inte känns lika lätt...Hur ska du då agera för att det inte ska gå så långt som idag?

• Alemonia

Jag tror det bästa är att berätta för dem vad som hände.

Min syster råkade träffa sin dotter (ca 4-5 år då) med hårborsten så dottern kunde klämma fram lite blod och sen skulel hon ha plåster som skulle sitta LÄNGE. Dessutom berättade hon för "alla" att hennes mamma slog henne men då min syster var öppen med vad som hänt (samt sättet henens dotter berättade det på) gjorde att personalen på förskolan inte agerade på något sätt så givetvis anmäler de inte alltid.

Det är nog minst lika vanligt att barn som blir misshandlade i en otrygg hemmamiljö inte säger något alls till utomstående så att din dotter berättade så direkt är enligt mig ett stundhetstecken.

Tänk på att när du pratar med dottern att ta på dig hela ansvaret och inte lägga för stor vikt (helst ingen alls) vid hennes beteende när det hände (detta förespråkar Jesper Juul) så ska det nog inte vara någon större skada skedd.

• Anonym

Du mår uppenbart inte bra av detta och då är det bättre att göra något åt det så du kan släppa detta för en stund... många föräldrar går över gränsen någon gång och du mår ju dåligt av det..skillnad om du inte ens brydde dig efter att något sådant hänt..
    Men bry dig om barnet först & främst...ring och fråga hur barnet mår och förklara hur det var i morse...berätta innan dagis personalen tänker/funderar i sina egna banor vad som kan ha hänt....

När du ser ditt barn i eftermiddag förklara att det du gjorde inte är ok och ta på dig hela skulden.. ditt barn har ingen skuld i detta & det behöver ditt barn få höra.

• Anonym (10)

Det känns som om du får mycket stöd trots at du misshandlat ditt barn. Det finns liksom inga ursäkter för att slå ett barn. Det enda som sker när du slår är att barnet får ont och att du är skrämmande och farlig. För en tid sen så läste jag om en mamman som bitit sitt barn "löst i kinden". Den mamman fick inte stöd trots att hon sa att hon förstod genast att det var fel och att hon själv berättat det för sin soc kontakt, lite lustigt hur flfolket dömer/agerar så olika.

Jag tycker det är fruktansvärt att någon slår och anser självklart att det ska anmälas. Det ts kan behöva är kanske en kurs i stresshantering och aggressionsterapi.

• HejhejMonica

Anonym (10) skrev 2009-04-27 08:11:49 följande:

Det känns som om du får mycket stöd trots at du misshandlat ditt barn. Det finns liksom inga ursäkter för att slå ett barn. Det enda som sker när du slår är att barnet får ont och att du är skrämmande och farlig. För en tid sen så läste jag om en mamman som bitit sitt barn "löst i kinden". Den mamman fick inte stöd trots att hon sa att hon förstod genast att det var fel och att hon själv berättat det för sin soc kontakt, lite lustigt hur flfolket dömer/agerar så olika.Jag tycker det är fruktansvärt att någon slår och anser självklart att det ska anmälas. Det ts kan behöva är kanske en kurs i stresshantering och aggressionsterapi.
    Att ge nån dålig samvete hjälper ju inte alls tycker jag. det är aldrig ok att slå, men det är bäöttre o berätta det än att inte våga
  • Cmon baby
    tillit71 skrev 2009-04-27 07:35:35 följande:
    Om personalen gör sitt jobb riktigt lär dom säkert lyssna på flickan och gör en anmälan till socialen. Det är deras skyldighet. Det är bara att säga sanningen. Lycka Till.
    Det var den dummaste kommentaren jag hört! Varför är man så rädd att bli dömd för att uppfostra sitt barn?! När en förälder tappar tålamodet så gör man det, det är helt naturligt. Jag försvarar inte handlingen att slå ett barn, men då måste man NOGGRANT gå in på HUR man har slagit. Jag tror inte ett dugg på att TS hade för avsikt att skada, hon ville göra sin dotteruppmärksam på att nu var det allvar!

Jag bli så irriterad på att man i Sverige är så rädd för myndigheterna.Jag vet väl bäst på vilketsätt jag uppfostrar och självklart finns det idioter till föräldrar, men den kloke sitter inte och skriver på FL med ett dåligt samvete att han/hon slagit sitt barn! Det är uppenbart att TS mår dåligt över detta. Men personalen har ingen somhelst BRA anledning att göra en anmälan!
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!