• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 09:01:43 följande:
    till ts, tror absolut inte att du är ensam om att tappa tålamodet å omdömet, vilka föräldrar gör inte det ibland, de som sitter här inne å förakta har väl kanske själv ett väldigt lugnt barn, eller väldigt bra tålamod å de blir förstås aldrig ursinniga, jag tycker givetvis INTE att man ska slår sitt barn, men det är skillnad på att en gång tappa tålamodet å ta i för hårt , eller slå lite lätt på en arm, än att misshandla sitt barn, det är fruktansvärt, då ska man verkligen söka hjälp... det ordna sig säkert:) kram
    Ett slag är ett slag för mycket. Om ts gick från lugn till att slå så måste barnet ha blivit rädd. Om ts skrek på barnet kan jag garantera att barnet blev rädd. Det spelar liksom ingen roll om ett slag är löst eller hårt. Det var ett slag! Ts ångrar det och för att förhindra att det upprepas måste ts söka hjälp och lära sig hantera sin frustration och bristande förmåga till lugn.
  • humma

Man får inte slå sitt barn!
    Säg förlåt ikväll, fråga dig själv om det verkligen är viktigt att hon byter om hemma.
    Det har hänt att vår egensinniga dotter gått till dagis i pyjamas och det spelar väl ingen roll. Säger till personalen att det var en knepig morgon och personalen gör ingen stor grej av det utan låter henne byta i lugn och ro sen.
    Jag tror man måste välja sina strider, särskilt tidigt på morgonen eller på kvällen.

• HejhejMonica
    Anonym skrev 2009-04-27 08:41:42 följande:
    Tack för all stöd, oavsett om jag förtjänar det eller ej. Sitter nu här och funderar på att ringa till dagiset och berätta. Jag tappade tålamodet helt enkelt och jag har ingen bra förklaring varför jag slog min dotter. Jag slog på armen och inte så hårt (för de som undrar). Men det räckte. Det är lätt att döma andra när man inte sitter i samma situation. Många vet inte hur mitt barn var imorse och hur jag kände mig, därför kan det vara lätt att döma. Jag försöker inte ursäkta mig för det jag gjorde utan jag behöver bara prata igenom med någon för att jag mår dåligt för det jag gjorde. Min mening var inte att skada mitt barn, utan jag visste inte längre hur jag skulle göra till sist för att få henne uppmärksam, så jag tappade kontrollen tyvärr. Jag ska verkligen se till så det inte händer igen.
    Är uppvuxen med misshandel i hemmet, styvpappa, mer berättar jag inte
    Men, det är jätteviktigt att försöka prata med nån ts, om du mår dåligt. Jag vet inte om du har andra att prata med. När jag gör dumma saker, som att tappa tålamodet, så brukar jag alltid prata med andra. Man gör fel, och det viktiga är att aldrig aldrig göra om det. mEN det är bra att du mår dåligt, även om det inte är misshandel så är slag ett slag.
    Din dotter var nog ledsen, men dagisfröknarna tar hand om henne nu, sen får du prata med henne när hon kommer hem, och berätta att det aldrig är rätt att slå. Berätta hur du mådde på morgonen, och inget var hennes fel alls. Det var bara mamma som ite mådde bra, 3 åringar är kloka. Det som är viktigast är att hon inte lär sig slå. Folk brukar säga att slår man en gång så slår man igen, det behöver inte alltid vara så. Men känner du att du tappar kontrollen, blir på dåigt humör så försök sätta dig ner och prata med lilltjejen om hur kul det ska bli på dagis o träffa vänner. Min dotter är kul. När hon bråkar o dkriker vill inte gå dagis, då säger jag ebba får inte gå på dagis, då tar hon på sina skor o jacka o vill gå
  • Anonym

fy fan är du inte klok i huvudet jag blir riktigt arg när jag läser detta en 3 åring slår man inte!
    bättre att komma för sent till jobbet än att slå sitt barn...
    hoppas hon berättar så kan du stå för det själv och att du mår dåligt och har dåligt samvete det borde du ha
    hur gammal är du egentligen..

• HejhejMonica
    Anonym skrev 2009-04-27 09:51:26 följande:
    fy fan är du inte klok i huvudet jag blir riktigt arg när jag läser detta en 3 åring slår man inte!bättre att komma för sent till jobbet än att slå sitt barn...hoppas hon berättar så kan du stå för det själv och att du mår dåligt och har dåligt samvete det borde du hahur gammal är du egentligen..
    Ingen har sagt att det är ok att slå sitt barn, men ts är medveten om att hon gjort fel, och vill ha hjälp....
    Ja, det är nog bättre att komma lite sent till jobbet istället för att stressa ihjäl sig. men många får sparken när de kommer försent. Tänk om ts är chef eller egen företagare eller har ett annat jobb, där hon inte kan komma försent
  • Lilaa

Tycker många överdriver i denna tråd. Tycker också det är fel att slå ett barn och självklart gick ts över gränsen men jag tycker inte det är barnmisshandel. Jag tror inte flickan kommer få men för livet av detta men det beror ju på hur man hanterar det. Förklara för flickan och säg fölåt och ta på dig hela skulden för händelsen men låt det stanna där sen, håll inte på och älta detta sen säg förlåt, prata med flickan. Prata med peronalen sätt sen punkt över det hela och förök lägga upp strategier för hur du ska hantera detta nästa gång.

Tycker du ska gå lite tidigare till förskolan imorron och prata med någon i personalen som någon skrev börja med att fråga hur var flickans dag igår, vi hade bråkat på morgonen och jag blev oroligt etc etc. Nämnder personalen nått om slaget så berätta då.

Lycka till

• Anonym (Elli)

har bara läst ts..

vi har tre killar 6 månader, 3 år, 4år
    vi kan ha ordentliga "KRIG" på mornarna,
    helst vid påklädningen, men även i övrigt..

*fel frukost
    *grisa med frukosten
    *ska inte tvätta sig
    *inte borsta tänder
    *inte klä sig
    *inte ha De kläderna
    *slåss med varandra
    *kasta saker
    *skrika
    *säga fula ord
    *springa runt, runt, runt

osv osv...

visst finns det gånger jag "tagit i" dem lite, absolut INGET jag ångrar.
    Vi ska till dagis,
    DE BESTÄMMER INTE
    (de vet inte sitt eget bästa, det är mitt jobb att lära dem det ) ,
    det är en matsch som jag som föräder måste ta.

ts, självklart ska man inte slå någon,
    men du ångrar dig och gör inte om det.. vilket är huvudsaken.

Massor av kramar!!♥

• Anonym

ts - glöm inte att prata med dottern ordentligt om det hela. Erkänn att du gjort fel och ångrar dig mycket, förklara att du inte tycker det är ok och aldrig ska göra det igen.

Hon kommer förmodligen alltid komma ihåg att du slog henne men förhoppningsvis även veta hur mycket mamma ångrade sig, mådde dåligt över det och aldrig någonsin hände det igen.

• HejhejMonica
    Anonym skrev 2009-04-27 10:08:13 följande:
    ts - glöm inte att prata med dottern ordentligt om det hela. Erkänn att du gjort fel och ångrar dig mycket, förklara att du inte tycker det är ok och aldrig ska göra det igen. Hon kommer förmodligen alltid komma ihåg att du slog henne men förhoppningsvis även veta hur mycket mamma ångrade sig, mådde dåligt över det och aldrig någonsin hände det igen.
    Ja och det viktigaste, ingen skuld på flickan! Hon är 3 år gammal, o det är vuxna som lär henne att inte slå!

Jag tycker familjeliv är bra. Här vågar folk berätta vad de gör för fel, och får hjälp. Det är de som aldrig vågar prata pg av dömande människor, som aldrig får hjälp! och får problem. det är de som slår igen oftast
    Skitbra ts att du berättar o hoppas att du mår bättre nu!
    Kan inte säöga hur många gånge rjag tappat tålamodet och skrikit och fått dåligt samvete. Man glömmer bort att barn är så små. Men ibland tappar man ju tålamodet
  • HejhejMonica

Anonym (Elli) skrev 2009-04-27 10:02:13 följande:

har bara läst ts..vi har tre killar 6 månader, 3 år, 4år vi kan ha ordentliga "KRIG" på mornarna, helst vid påklädningen, men även i övrigt..*fel frukost *grisa med frukosten*ska inte tvätta sig*inte borsta tänder *inte klä sig *inte ha De kläderna *slåss med varandra *kasta saker *skrika *säga fula ord *springa runt, runt, runtosv osv... visst finns det gånger jag "tagit i" dem lite, absolut INGET jag ångrar. Vi ska till dagis, DE BESTÄMMER INTE (de vet inte sitt eget bästa, det är mitt jobb att lära dem det ) , det är en matsch som jag som föräder måste ta. ts, självklart ska man inte slå någon, men du ångrar dig och gör inte om det.. vilket är huvudsaken. Massor av kramar!!♥
    blev trött bara av att läsa ditt inlägg, sex små vilda pojkar
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!